Jeppe
Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej
Har ej tittat i en Nikon D3, men de etsade punkterna i tex D2x och D200 stör mig lite, då de typ skymmer sikten jämfört med Canon kamerorna, om de fått bort dem ser jag som positivt, hur menar du för lite ?
Jag vill gärna se, som på 1D-serien vart fokuspunkterna är. Dock inte så mycket som Nikon har haft innan, med etsade punkter. Nu är de svagare än de som Canon använder. Om det är bra? Vet faktiskt inte - får testa mer när testkameran dyker upp i slutet av November (förhoppningsvis).
Omar skrev:
Vad menar du med snabbheten hos 1D modellerna?
Slutarljudet högre, nog pga större spegel?
Ja, alltså frammatningshastigheten och hastigheten mellan input/output från kameran.
Ja, det beror nog på den större speglen.
Omar skrev:
Håller helt klart med att ON/off knappen på Nikon sitter klart bättre, Canon sitter lite konstigt svår att nå. Enda fördelen kanske är att Canonkamerans utlösarknapp är väldigt skön utan upphöjning.
Japp, Canons grepp är för mig skönare och höjdavtrycket var rent utsagt svårt att hitta, men det är ju jag det.
Omar skrev:
MarkIII vikt 1155g
Nikon D3 vikt 1240 g
Nikon D2x Vikt 1070 g
Så D3 har ju större sökare, tyngre.
Nikon D3 blir nog väldigt populär.
Mvh
Omar
Japp, så nu kan ju inte skämten från Nikonägarna, att man kan använda kameran som ett sänke, hagla lika tätt längre. Det kostar, i fråga om vikt, att bygga en 24x36 Pro-modell.
EOS 1V HS - 1380 gram
Nikon F6 med MB-40 - 1230 gram
Ja, Nikon D3 kommer att bli riktigt populär, trots det "höga" priset.