Photocon
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Varken andras subjektiva erfarenheter av en kamera eller objektiva fakta om den samma är i slutänden avgörande för den enskilde fotografen. Det väsentliga för varje fotograf är om en kamera gör någon positiv skillnad (bildkvalitet, snabbhet osv) i dennes vardag i förhållande till kostnaderna (pris, lärande, tyngd etc). Varje person får göra sin cost/benefit-analys utifrån sina behov och preferenser. I övrigt gäller som alltid att skönheten (eller motsatsen) sitter i betraktarens ögon. För vissa kan D3:ans förväntade bättre DR och brusegenskaper vid högre känsligheter liksom förmåga till 9-11 bps vara totalt ointressant. För andra kan just dessa egenskaper vara en gudagåva. Själv fotograferar jag sällan över 105 mm i brännvidd och mycket inomhus på högre ISO-tal. Därför lockar D3:an med dess goda brusegenskaper mig mer än D300 (vilken jag ändå också beställt). Hur stor förbättringen är i tex brushänseende jämfört med tidigare modeller är givetvis ännu oklart och måhända är förväntningarna för högt ställda. Det viktiga för mig och många andra är att Nikon faktiskt kommit med en FF-kamera och att D3:ans prestanda verkar lovande i förhållande till konkurrensen (Canon). Det bådar gott inför framtiden och ingen kan väl förneka att de digitala systemkamerorna på bara några år förbättrats avsevärt på många sätt.
Självklart är det glädjande om Nikon får fram en FF-kamera. Men det här hallelujahmomentet känns för "mycket". Sen är det givet att var och en får tycka att kameran tillför något personligt mycket viktigt.
Jag invänder mot språkbruket som lätt kan missförstås eftersom det används rena termer som exakta iso-tal. Personen borde kanske uttryckt sig som "det låga bruset tycker jag personligen är oerhört bra jämfört med min nuvarande Nikonkamera, även på väldigt höga isotal."
MIN personliga tro är att D3 kommer att ha lågt brus och bra DR, men 3 stegs lägre brus när det bara mätts på jpegfiler utan angivelse om NR var inkopplad eller inte tycker jag inte är någon information som är värd att dela med sig av.
Sådana inlägg skapar TRO och falska förhoppningar i värsta fall. För vad den amerikanske fotografen skrev var inte bara att din förhoppning skulle infrias. Utan överträffas.
Men MIN spekulation är att D3 mycket väl kommer att konkurrerera med exv Canon 5D vad gäller brusfrihet. Jag TROR t o m att den kan vara bättre.
Och jag TROR att det inte bara skulle tillfredsställa mig att få en rawfil "på bordet" först som man själv kunde behandla i ett hyfsat rawkonverteringsprogram.
I själva verket så tror jag att vi båda egentligen menar samma sak och vill att det här ska bli en lyckad kamera. Själv har jag dock blivit något luttrad genom åren och vill ha mer fakta. Därför har jag invändningar mot sådana inlägg som det amerikanska.
Till syvende och sidst så vet vi ju de facto egentligen ingenting förrän vi har facit i hand.
MVH/Lennart