Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Clasberg skrev:
Det låter som att du vet att det kommer en D3x. Är det så eller antar du bara?

Varför bör vi vänta för att se vad D3x kommer med? Räcker inte antalet pixlar på D3? Är det bildbyråernas krav som spökar?

Skulle tro att det är ett ganska säkert kort att anta att Nikon kommer med en D3x!!!

Bildbyråerna styr nog inte lika mycket som konkurenterna. Gissar att D3x kommer pinna över 20mp. Troligen även 60.000 kr.

Tedde

Clasberg skrev:
Det låter som att du vet att det kommer en D3x. Är det så eller antar du bara?

Varför bör vi vänta för att se vad D3x kommer med? Räcker inte antalet pixlar på D3? Är det bildbyråernas krav som spökar?

Naturligtvis så gissar han bara. Tror en del har fått detta med bildbyråernas krav om bakfoten. De använder en annan skala och syftar inte till filstorleken.

Sports illustrated använder ju t.ex. 1D MkII (och III nu). Det räcker långt. Med tanke på vad man kan få ut med D3:an så behövs det knappast en x-modell. 100x150 cm är inga problem, enligt mina egna tester (på papper) med Nikons testbilder från D3:an. Den klarar ett upplsag i magasintryck utan problem.

Scott Kelby har testat D3:
http://www.scottkelby.com/blog/2007/archives/571

Although I didn’t get a chance to shoot with the Nikon D3 during the morning shoot, I spent hours with it tonight at our dusk shoot, and I have to say; not only does it live up to it’s hype, I’d have to say it actually exceeds it. There are a lot of things to love about the D3, but the lack of noise is far beyond what I had ever imagined (and I had heard stories of people raving about the low noise, but you’ve really got to see it in person to believe it).

I haven’t done any lab research on this, just some field shooting yesterday and today, but when I look at images shot at 1600 ISO on the D3, they look images taken on my D2x at 400 ISO. You just can’t believe what you’re seeing. Bill did a demo for the class last night, and even showed images shot at 6400 ISO and there were literally gasps in the room at the low levels of noise. You’ve gotta understand; this isn’t just an improvement in the noise and detail—this is way beyond that. Without sounding corny (though it still will), this is like a new dawn in the digital camera era, and now I can see where noise will soon be a non-issue. I was fully expecting to be impressed with the D3’s low noise, but I honestly wasn’t prepared for this. I was blown away. We all were.

Usch vad det värker i köptarmen nu...

Jag jobbar i magasinsvärlden - vi kör med Canon 1D Mark II och bildfilerna räcker till för ett uppslag. Tolv megapixel ger dessutom lite marginal för beskärning.

Trist att förlaget jag jobbar på övergav Nikon för fyra år sedan - nu verkar de vara ikapp (och på vissa plan förbi) Canon.

Nej d3'an är precis det jag har letat efter.

En gång skrev jag att 5d markII gärna fick ha högre FPS, snabbare AF, och ett proffshus; D3.

Jag håller med, köptarmen kliar så det skriker.

Jeppe skrev:
Ja, står du inte i kön än, så lär du få vänta ;)

Den ringlar väl sig vid det här laget, fram till sommaren 2008 ;)

D3 kön ska enligt uppgift inte vara så värst lång.
Cyberphoto räknade med att alla som beställt (kollade med dom för en vecka sedan drygt) skulle få ur första leveransen.

Ska jag gissa att hela svenska kön är några hundra kameror?

Dajo skrev:
D3 kön ska enligt uppgift inte vara så värst lång.
Cyberphoto räknade med att alla som beställt (kollade med dom för en vecka sedan drygt) skulle få ur första leveransen.

Ska jag gissa att hela svenska kön är några hundra kameror?

Låt mig fritt spekulera i att det är i 150 av världens över 200 länder som det finns en faktiskt efterfrågan på D3. Räknar vi med att det i genomsnitt i varje land finns 1000 personer som vill ha kameran så fort som möjligt blir det 150.000 personer. Producerar Nikon 12.000 kameror i månaden tar det ca ett år innan kön är avklarad. Är efterfrågan istället 500 i genomsnitt/land tar det ett halvår. Är efterfrågan bara 200 kameror i snitt/land tar det två och en halv månad (och det är väl vad Nikon hinner producera innan leveransstart i November?). Hur sedan fördelningen sker mellan länder och mellan butiker i varje land är en annan sak.

Teodorian skrev:
Låt mig fritt spekulera i att det är i 150 av världens över 200 länder som det finns en faktiskt efterfrågan på D3. Räknar vi med att det i genomsnitt i varje land finns 1000 personer som vill ha kameran så fort som möjligt blir det 150.000 personer. Producerar Nikon 12.000 kameror i månaden tar det ca ett år innan kön är avklarad. Är efterfrågan istället 500 i genomsnitt/land tar det ett halvår. Är efterfrågan bara 200 kameror i snitt/land tar det två och en halv månad (och det är väl vad Nikon hinner producera innan leveransstart i November?). Hur sedan fördelningen sker mellan länder och mellan butiker i varje land är en annan sak.
Jag tror att D3 kommer säljas som glass en varm sommardag. Den är verkligen efterlängtad, har drömspecar, inte mycket dyrare än D2Xs var vid sin release. Många som under åren varit trogna Nikon kommer nu gräva djupt ner i byxor och plånböcker för att skaffa sig råd. Största anledningen till att den kommer gå åt, tror jag ligger i att den är så pass mycket bättre än D2Xs i precis allt. Dessutom tycker jag inte priset avskräcker, som i fallet med 1Ds Mark III. Jag tycker dock synd om de som för ca ett år sedan valde att slå till D2Xs när D3 ändå ligger så nära i tiden. jag hade nog blivit lite sur, känt mig blåst på konfekten helt enkelt. Vad gäller den allmänna tillgången så är jag rädd att man här i Sverige kommer få vänta ett tag innan den blir allmänt villebråd. De som står först i köerna kommer säkert få sina rätt snabbt men sen lär det ta minst ett halvår innan proppen går ur.

Makten skrev:
Är det inte just vad du gör när du säger att ISO 25600 är "en ploj"?
Ni kastar pil i gummibåt, min herre.

Hur lyckas du med den slutsatsen?

D3 kan mycket väl vara en utmärkt kamera, kanske till och med något bättre än Canon på brusfronten.
Även om ingen har sett några RAW-filer och brusreduceringens effekter på högre ISO vet vi föga om.

Om ISO1600 med D3 ser ut som ISO400 på D2x (se citat ovan) så styrker det bara min teori att ISO25600 inte är nåt annat än en ploj,

Senast ändrad:
jorgene skrev:
Hehe, det här blir nog bra när det är klart, skall du se...

Bra lär det bli, men oddsen för att Nikon går från två ISO-steg under, brusmässigt, till två ISO-steg över Canons kameror, på 1 kamerageneration, är väl inte så värst höga. I så fall har dom gjort en enorm bedrift, och ingen blir gladare än jag, som för övrigt kört nikon sen mitten på 80-talet till husbehov. Canon använder jag bara för att jag måste, i jobbsammanhang.

cmyk skrev:
5D på ISO1600 motsvarar väl ungefär vad D2x presterar på ISO400, helt ok med andra ord, men knappast sensationellt,

möjligen för dom som aldrig testat en canonkamera,

Har du provat bägge sida vid sida? Jag upplever inte alls att detta är sant. PÅ ISO400 lämnar D2X i finfina bilder. På än högre iso tal så blir skillnaden större men definitvt inte på dessa isotal som du hänvisar till

cmyk skrev:
Hur lyckas du med den slutsatsen?

D3 kan mycket väl vara en utmärkt kamera, kanske till och med något bättre än Canon på brusfronten.
Även om ingen har sett några RAW-filer och brusreduceringens effekter på högre ISO vet vi föga om.

Om ISO1600 med D3 ser ut som ISO400 på D2x (se citat ovan) så styrker det bara min teori att ISO25600 inte är nåt annat än en ploj,
Du beskyller andra för att dra förhastade slutsatser om en kamera som inte testats. Samtidigt gör du precis samma sak själv. Begåvat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar