Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Herregud vilken dum jämförelse, ta en Iso 3200 bild med 40D i dåligt ljus med hårda skuggor och du kommer få en chock! Då kommer du se skillnad..
...herreguuuuuuud..

Hej!

Jag håller med om att Ulfs slutledning i hans jämförelse mellan D3 och 40D är märklig.

I hans jämförelse är det alltså fråga om en förstoring som motsvar 1 X 1,5 meter vad gäller D3 (och ett ISO på 3200)!!!

Jag måste erkänna att jag blir impad.

Funderingar att vänta på en D3X verkar ju plötsligt helt vansinniga. Vad skulle mer pixlar göra för nytta? Är det i så fall när bilderna skall upp i extrema storlekar?

Men jag är mycket oteknisk så jag kanske har missat något??

Du har inte missat nåt, bara en sak, bilderna från en 12 megapix FF kamera räcker inte till för de stora bildbyråerna i världen. De vill ha 50mb 8-bitars jpeg... det når iaf inte 5D upp till.. Sen så vill man ju ha lite marginal ifall byråerna höjer sina krav till 70mb eller tom 100mb så man inte måste byta kamera direkt igen..

Tyvärr, men 12 megapix räcker helt enkelt inte till.. det är synd, tekniskt räcker det, men inte för de som bestämmer, dvs de som inte själva är fotografer.. haha visst är det lustigt..

Hmmm... Hur många fotografer/kameror i världen kan leverera 50-100 MB 8-bitars JPEG-bilder? I vilken värld lever dessa bildbyråer i egentligen?

Fridens
Oscar

Det undrar jag också.. men det är nog också för att inte vilka skitfotografer som helst ska kunna ansöka om medlemskap.. de skulle drunkna om alla kompaktkamerafotografer ansökte..
Och har man en genuin passion för fotografi så köper man en bättre kamera (istället för en ny volvo tex ;))

Nu har jag testat d3:an!

Brusnivån slår allt med marginal som någonsin gjorts förut, alla kategorier och märken.

Det är en helt ny nivå!

Det finns ingenting att jämföra med!

Till och med brusnivåerna på D300 håller absulut en Toppklass.

Beträffande upplösningen på d3:an så bör vi nog vänta och se vad D3x kommer med.

Brusproblemen är dock ett minne blott!

Tedde

Teodor Möller skrev:

Beträffande upplösningen på d3:an så bör vi nog vänta och se vad D3x kommer med.

Tedde

Det låter som att du vet att det kommer en D3x. Är det så eller antar du bara?

Varför bör vi vänta för att se vad D3x kommer med? Räcker inte antalet pixlar på D3? Är det bildbyråernas krav som spökar?

Jag håller inte med Ulf om att D3-bilden är suddigare. Jag tycker att D3 bilden ser skarpare ut en 40d bilden :), men visst synns lite brus. ;)

/Johan

Testat som i vadå?

Hållt i den och kollat resultatet på LCD-skärmen?

Testkameror kommer ju inte förens i början av November.

Danlo skrev:
Du har inte missat nåt, bara en sak, bilderna från en 12 megapix FF kamera räcker inte till för de stora bildbyråerna i världen. De vill ha 50mb 8-bitars jpeg...

Tyvärr, men 12 megapix räcker helt enkelt inte till.. det är synd, tekniskt räcker det, men inte för de som bestämmer, dvs de som inte själva är fotografer.. haha visst är det lustigt..
50MB JPEG???
Det skulle ju vara en ruskigt stor bild...
(finns det förresten något annat än 8-bitars JPEG?)

Det är inte så att du menar 50MB 8-bitars TIFF?

Jeppe skrev:
Dessutom är det totalt meningslöst att jämföra bilder på skärmen. De ska ut på papper, först då kan man avgöra skillnader.
Trams. Självklart går det utmärkt att jämföra på skärmen. Ser det bättre ut på papper så beror det på att utskriften är mindre detaljrik än skärmen vid samma förstoringsgrad, så skärmen avslöjar alltså mer brister.
Jag tror att den här "pappersreferensen" kommer att försvinna i takt med att datorskärmar blir billigare och större, samt att man kan använda den tekniken även för att visa bilder i andra sammanhang. Papper kommer finnas kvar, men varför skulle det vara det enda "rätta" mediet för en jämförelse?

U-Lund skrev:
Sedan vill jag säga att jag var mer förväntansfull när det gällde D3:s brusnivå. Jag blev bara besviken.
Du är nog rätt ensam om att vara det. De allra flesta ser att D3 har helt sjukt lågt brus. Lägre än allt annat på marknaden, så hur man man vara besviken?

Danlo skrev:
Du har inte missat nåt, bara en sak, bilderna från en 12 megapix FF kamera räcker inte till för de stora bildbyråerna i världen. De vill ha 50mb 8-bitars jpeg... det når iaf inte 5D upp till.. Sen så vill man ju ha lite marginal ifall byråerna höjer sina krav till 70mb eller tom 100mb så man inte måste byta kamera direkt igen..

det har du nog fått om bakfoten,

Danlo skrev:

Här är du nog ute och cyklar. Kom med ett konkret exempel på en bildbyrå med dom kraven.

50mb 8-bit Tiff har jag sett nån gång, men endast undantagsvis.

Makten skrev:

Du är nog rätt ensam om att vara det. De allra flesta ser att D3 har helt sjukt lågt brus. Lägre än allt annat på marknaden, så hur man man vara besviken?

hur man kan höja den till skyarna utan några vettiga tester är väl lika förunderligt,

Makten skrev:
Trams. Självklart går det utmärkt att jämföra på skärmen. Ser det bättre ut på papper så beror det på att utskriften är mindre detaljrik än skärmen vid samma förstoringsgrad, så skärmen avslöjar alltså mer brister.
Jag tror att den här "pappersreferensen" kommer att försvinna i takt med att datorskärmar blir billigare och större, samt att man kan använda den tekniken även för att visa bilder i andra sammanhang. Papper kommer finnas kvar, men varför skulle det vara det enda "rätta" mediet för en jämförelse?

Mjo, men jag tycker det ger en väldigt skev bild av vad kameran presterar när man sitter och tittar på en 100x150 cm kopia på 30 cm håll. Jag menade mer att jämföra olika objektiv med statiska testbilder går bra, men för att få ett hum om vad en kamera klarar av så bör man ta ut på papper. För det är väl ändå det slutgiltiga mediet. Känns lite dumt att köpa en 50 kkr kamera för att visa 600x400 bilder på webben ;)

cmyk skrev:
hur man kan höja den till skyarna utan några vettiga tester är väl lika förunderligt,
Det tycker jag inte. Det är såpass tydligt att bruset är väldigt lågt i de testbilder som finns att man kan dra slutsatsen att det är en extraordinär kamera.

Jeppe skrev:
Mjo, men jag tycker det ger en väldigt skev bild av vad kameran presterar när man sitter och tittar på en 100x150 cm kopia på 30 cm håll. Jag menade mer att jämföra olika objektiv med statiska testbilder går bra, men för att få ett hum om vad en kamera klarar av så bör man ta ut på papper. För det är väl ändå det slutgiltiga mediet. Känns lite dumt att köpa en 50 kkr kamera för att visa 600x400 bilder på webben ;)
Visst, men jag tycker ändå att det går utmärkt att jämföra på skärmen. Om det blir ännu "bättre" på papper så är det ju inte något som förtar att skillnaden är stor på skärmen. Håller utskriften riktigt bra kvalitet så bör den närma sig skärmvisningen när man skriver ut lika stort som 100% motsvarar på skärmen (vilket beror på skärmens upplösning och storlek).
Man kan ju annars hävda att en 6-megapixelbild med lågt brus räcker till "allt", vilket stämmer för de flesta. Det är ändå intressant att se hur brus och skärpa ser ut på pixelnivå, bara man håller reda på hur stor den totala upplösningen är.

Tillägg: Som jag sagt förut så skriver jag själv inte ut bilder, och för min del skulle det räcka med 4 mpix ungefär. Det fina med högre upplösning är att kornigheten från bruset blir finare även vid små visningsstorlekar på skärmen. Även vid 600x400 syns skillnaden tydligt mellan D200 och 5D vid ISO 1600.

Makten skrev:
Det tycker jag inte. Det är såpass tydligt att bruset är väldigt lågt i de testbilder som finns att man kan dra slutsatsen att det är en extraordinär kamera.

Den slutsatsen kan man säkert dra,

men det säger väl mer om den som drar slutsaten än om kamerans kvaliteter,

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar