macrobild
Avslutat medlemskap
cmyk skrev:
ser väl lagom bra ut,
mer canon-karaktär på bruset verkar det vara,
brusreduceringen på chipet fixar väl det svarta i lågdagrarna, RAW blir intressantare att se,
ISO25600 läget är väl mest en ploj.
frågan är vad dom fått till för DR,
är dom i närheten av Fuji S5 så skulle det ju underlätta, men jag är skeptisk,
Idag har Fuji ett enda säljargument DR. Imatest visar att en enkel billig kamera som d40x har ungefär samma DR som Fuji . Dvs ca 12 steg i RAW och faktiskt högre DR än Fuji S3 i jpg ut från kameran. Jag skulle gärna vilja se en Imatest på Hasselblads senaste bakstycke.Hur många steg dynamiskt omfång skulle denna kamera ha i Imatest?
Imatest är inte tillförlitlig enligt min mening.
Exponerar man en 5d och Fuji S5 likvärdigt dvs från absolut högdager i motivet och bilden därefter hanteras rätt med ett bra kurvval så ses inga skilnader mellan en 5d bild och en S5 .
Även www.kenrockwell.com har synpunkter på Fujis "större"DR och när man har nytta av den.Han visar ett antal bildexempel. Själv så inser jag att en fotograf som inte kan exponeringsteknik kan ha nytta av kamerans större exponeringslatitud pga att kameran tål en större felexponering än exv d40x.
Dynamiskt omfång hos en sensor är well capacity dvs hur många elektroner sensorn kan hålla innan utläsning ner till det elektroner som kan utläsas ovan bottenbruset. Här vet alltså varken du eller jag olika SLR värden eftersom dessa värden inte är offentliga från varken Fuji, Canon eller Nikon.
Visuellt kan flera steg återges med bra inlagda kurvor än med sämre från samma kamera och sensor.
Sensorns DR är vad den är, men olika kurvor ger visuellt fler stegs skilnader . Jag kan därmed efterlikna Fujis högdagerkurva och få ett resultat med 5d som är mycket likt Fuji. Vi får snart veta om Fujis två sensorer ger ett mervärde mot en sensor som möjligen har en större well capacity än tidigare sensorer och att Nikon och även Canon har förstått vikten av en smart utformad kurva och exponering.Vilket kan ses i nya 1dmk3 med utökad behållning av högdager och med Nikon med D-light funktionen.
Jag citerar Lars Kjellberg som svarat Ove Nillson i en annan tråd. Kodaks KAF 39000 som sitter i bland annat Hasselblads "värstingsbakstycke" har ett dynamiskt omfång på 11,9 steg (=3750 nivåer eller 71 dB).
Låt oss därför vara lite försiktiga med att uttala om faktiskt DR, för vi vet absolut ingenting om nya Nikon d3 sensor vilket faktiskt DR, well capacity den sensor har och vilka kurvor som Nikon har lagt in för att bibehåla högdager .
Mikael