Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enda dyra DX-objektiv jag köpt är 12-24:an, men det var ju en nödvändighet. Annars har jag hållt mig till FF-objektiv. Dels för att jag alltid trott på att FF kommer förr eller senare och dels för deras överlägsna prestanda ihop med en DX-sensor (hörn-till-hörn-skärpa, avsaknad av vinjettering, med mera)
 
macrobild skrev:
Så länge jag har varit med på fotosidan så har jag påpekat att de billiga dx objektiven duger mer än väl och att jag inte förstår i att investera i dyra dx optik. För oss som jobbar med bilder,kan dra momsen, skriva av optiken är dock problemet inte fullt så kostsamt.

Därav mitt vurmande för klassiska gluggar som 17-35/2,8, 24-70 , 80-200/2,8 70-200VR etc som fungerar även på 24 x 36. Hur bra återstår att se.

Likaså är det för mig på Canonsidan, det kommar aldrig investeras en glugg som endast är gjord för den mindre sensorn.Mikael

Det verkar som att Nikon genom sin satsning på FX kanske måste ta fram bättre objektiv. Därav de nya 14-24/2.8 och 24-70/2.8. Objektiv som 17-35/2.8, 28-70/2.8, 14/2.8 mfl lär försvinna. Kanske tom 50/1.4 och 85/1.4 måste göras om och att Nikon inte hunnit med detta. Kan det vara en förklaring till att inga uppdateringar med AF-S kom nu. Varför inte en stor presskonferens till sommaren 2008 (23 augusti?) där D3X 20 MP FX, D90 12MP DX och fem nya objektiv med AF-S och kanske något med VR?!

Visst har jag många gånger funderat över prisvärdheten i mitt 17-55 DX-objektiv. Frågan är om jag kommer att sälja det när jag får min D3:a och 24-70-objektiv. Jag funderar alltmer på vad jag skall ha en DX-kamera till, förutom för semesterresor utomlands med frun. Kommer jag verkligen ha någon nytta av en D300 som porträtt-och bröllopsfotograf om jag istället kan använda en D3 med de tre objektiv som kommer att finnas vilka täcker 14-200 mm?! Kommer DX snart att bli ett amatör- och vardagsformat, medan FX kommer att härska vid professionell fotografering?
 
Makten skrev:
Den åsikten beror på hur förutfattade meningar man har. Bortsett från blixten, vad är det som är bättre med byggkvaliteten hos D2X?


Varför då? Tror du att D300 kommer att vara gedignare än D200? Jag tycker att de ser rätt identiska ut.



Dags att börja använda grundskolematematiken kanske? 18 MP på en FF-sensor ger 18/(1,5^2) = 8 MP i beskuret DX-läge. För att få 12 MP i DX behövs 12*1,5^2 = 27 MP på FF.


**
Du är dig lik, du. =) Jag har pillat på båda, har inte du?

**Av det jag läst verkar den var mer lämpad för hårda tag utomhus. Men jag kan ju ha fel och det lär jag ta reda på när den kommer till butiken.


** haha..Jag vet martin, att det inte går ihop...det har redan påpekats långt tidigare. Men Ryktet sa mig 18mp.
 
Euroshots skrev:
Jag har pillat på båda, har inte du?
Jo, det har jag. Och jag förstår inte alls det där med att "D200 var ju inte ens nära D2X i byggkvalitet". Som sagt; blixten och luckan för minneskortet. Vad annat? :-O

Av det jag läst verkar den var mer lämpad för hårda tag utomhus. Men jag kan ju ha fel och det lär jag ta reda på när den kommer till butiken.
Var har du läst det? ;-)

Tillägg: Sen undrar man ju lite vad "hårda tag" innebär. Det är ju kameror, inte släggor. Hur hanterar man egentligen en kamera om vilken som helst med hus av metall inte håller?
 
Jeppe skrev:


Mjo.. 28-70/2.8 ersätts ju av 24-70 och 17-35:an av 14-24:an.

Det måste väl tolkas som att FX-sensorn ställer högre krav på objektivens kvalitet och Nikon nöjer sig inte med de tidigare objektivens prestanda. Positivt ur kvalitetssynpunkt. Negativt då vi "måste" köpa nytt.
 
Teodorian skrev:
Det måste väl tolkas som att FX-sensorn ställer högre krav på objektivens kvalitet och Nikon nöjer sig inte med de tidigare objektivens prestanda. Positivt ur kvalitetssynpunkt. Negativt då vi "måste" köpa nytt.
14-24:an verkar bli ett riktigt superobjektiv, särskilt när man betänker hur extremt det egentligen är (14mm, FF och f2,8).

Här är vad Dave Etchells från Imaging Resource rapporterar om 14-24:an från Nikons träff i Tokyo:

What particularly caught my attention was that the 14-24mm f/2.8 was very overtly compared to prime lenses [av Nikon själva, på presskonferensen]. A Nikon exec said that it has better optical quality than any prime Nikon makes that falls within its range(!). That's a claim we'll definitely want to check out, but it continues a general trend in recent years of high-quality zooms getting closer and closer to the performance of primes.


MTF-kurvan för 14mm-läget, fullt öppet på f2,8, skvallrar om ett objektiv som presterar bra. Även ute i kanterna. Kontrasten (röd) i topp över hela bildytan redan på f2,8 och bara i yttersta hörnen droppar skärpan (blå) lite fullt öppet.
 

Bilagor

Tog hem specarna från nikon och satt och jämförde.

Skillnaderna på dem båda är till min överraskning minimala. Svårt att sålla i alla intryck & sånt man ½ läser här.

Och detaljerna är verkligen till 300ans fördel eftersom jag önskar dx format. Med batt-pack får man F5 hastighet. Bruset har väl "försvunnit"? Och omfånget ökats. Så ...min önskelista är nästan uppfylld.

Martin: Är d200 lika tätt osv som d2x? Klarar den ihållande regn i 1h? Håller den för att välta i en klippa, typ? Går den koppla upp mot dator/trådlöst?
Den största nackdelen kanske är känslan av att hålla i den är lite löjlig. ?
 
Euroshots skrev:
Martin: Är d200 lika tätt osv som d2x? Klarar den ihållande regn i 1h?
Jag har för mig att den ska vara lika tät. Min har tålt tre timmars ösregn i alla fall.

Håller den för att välta i en klippa, typ?
Jag tänker inte prova;-) Det handlar nog mest om ifall innehållet tar stryk. Utsidan tål nog lika mycket i alla fall.

Går den koppla upp mot dator/trådlöst?
Vet inte. Det ska gå med D300 i alla fall om jag förstått det rätt.

Den största nackdelen kanske är känslan av att hålla i den är lite löjlig. ?
Tja. Om det nya batterigreppet nu är av metall och sitter ordentligt så bör det ju inte vara nån större skillnad mot ett inbyggt grepp. Mycket praktiskt att kunna ta bort det om inte annat.
 
christian_r skrev:
Jo, det bästa är faktist alltid det bästa, dessvärre.


Och det är en dyr väg dit.
Ja, det är bara att betala då. Det bästa för mig är nog inte det bästa som finns på marknaden. Jag skulle aldrig orka släpa runt på så tunga saker.
 
Makten skrev:
Jag har för mig att den ska vara lika tät. Min har tålt tre timmars ösregn i alla fall.


Jag tänker inte prova;-) Det handlar nog mest om ifall innehållet tar stryk. Utsidan tål nog lika mycket i alla fall.


Vet inte. Det ska gå med D300 i alla fall om jag förstått det rätt.


Tja. Om det nya batterigreppet nu är av metall och sitter ordentligt så bör det ju inte vara nån större skillnad mot ett inbyggt grepp. Mycket praktiskt att kunna ta bort det om inte annat.

Ok..låter ju bra. kika lite på kens sida..och det verkar ju funka med det mesta.
 
jorgene skrev:
?????

Förstår inte vad du menar.

Ingen expert där men jag antar att de röda är 10 linjer per nån enhet som jag inte kommer ihåg vad den heter, kanske mm? Och då är alla optik super, typ

MTF är bara värt något om den mäts på 30-40-50 linjer per mm. lr nåt sånt.. =)
 
Det är ändå en en viss skillnad..
[Admin: Ny bild uppladdad: Tänk på upphovsrätten]
 

Bilagor

  • d3_85_back34r.jpg
    d3_85_back34r.jpg
    65.6 KB · Visningar: 972
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.