Hans William
Aktiv medlem
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&message=24534049
första bilderna från en D3
första bilderna från en D3
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe skrev:
Jo...det var mer en fråga om "höga" ISO och möjligheten till kort skärpedjup i solljus...tror jag...
christian_r skrev:
Jag tycker det ær synd att man inte kan få "full uppløsning" på dx objektiven.
Det innebær ev. att man blir tvungen att sælja sina gamla "dx" objektiv, och køpa nya objektiv om man vill utnyttja kamerans fulla uppløsning.
Det verkar ju dumt att köpa en D3 om man tänker använda DX-objektiv. Då är D300 den naturliga kameran. Annars är det ju ingen vits med den större sensorn.christian_r skrev:
Jag tycker det ær synd att man inte kan få "full uppløsning" på dx objektiven.
Det innebær ev. att man blir tvungen att sælja sina gamla "dx" objektiv, och køpa nya objektiv om man vill utnyttja kamerans fulla uppløsning.
Makten skrev:
Det verkar ju dumt att köpa en D3 om man tänker använda DX-objektiv. Då är D300 den naturliga kameran. Annars är det ju ingen vits med den större sensorn.
Jeppe skrev:
Scandinavianphoto har satt priset på Nikon D3 till 47995:-
Euroshots skrev:
Då lär den ju gå att hitta för 45 nån annanstans eftersom deras "monopol"attutyd har gjort dem dyra. Och minus 16% från tyskland för företagare.
Det givna användningsområdet är ju för fotografer som har en DX-kamera som andrakamera. Då KAN man åtminstone använda dess objektiv på FX-kameran med rätt utsnitt direkt i sökaren. Kanske man inte släpar med sin gamla D70 nån gång, men har ett 18-70 i väskan, om man ändå sällan använder en normalzoom.Jeppe skrev:
Nej, det är väl mer som lite grädde på moset, eller vad man nu vill kalla det. Ser inte heller någon större nytta med det. Men vad vet jag, finns säkert någon som kan peka på situationer där det är användbart.
Jeppe skrev:
19% faktiskt (sedan årsskiftet).
Tror också på att man kan hitta den billgare, som jag skrev innan, så är priset i Tyskland närmare 45000 kr.
Teodorian skrev:
Enligt en källa från Polen, visad på YouTube, hann tyvärr Nikon inte riktigt med att färdigutveckla motivavkänningssytemet till D3-lanseringen. Misströsta inte, i D4:an lovar Nikon att vi själva skall kunna programera in precis det motiv vi vill att kameran skall fokusera på. Nya uppdateringar av vad som är möjligt att välja som motiv skall gå att ladda ner från Nikons hemsida regelbundet. Efter detta avslöjande tvingade Nikon YouTube att ta bort klippet, men jag vet det redan!
Jag förstår fortfarande inte varför det är irriterande. Köp en D300 eller var nöjd med D2. Enklare kan det väl inte bli? Om D3 hade varit på 20-25 MP, alltså med hög upplösning även med DX-objektiv, vem fan hade använt DX-gluggar på den kameran annat än undantagsvis??? Det vore ju totalt vansinne att köpa en kamera med FF-sensor och sen bara utnyttja den ibland.christian_r skrev:
Poængen ær væl bara den att man måste byta objektiv om man vill ha en d3, helt enkelt.
Vilket ær lite irriterande før en nuvvarande d2h ægare (med bara dx objektiv).
Makten skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är irriterande. Köp en D300 eller var nöjd med D2. Enklare kan det väl inte bli? Om D3 hade varit på 20-25 MP, alltså med hög upplösning även med DX-objektiv, vem fan hade använt DX-gluggar på den kameran annat än undantagsvis??? Det vore ju totalt vansinne att köpa en kamera med FF-sensor och sen bara utnyttja den ibland.