Makten skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är irriterande. Köp en D300 eller var nöjd med D2. Enklare kan det väl inte bli? Om D3 hade varit på 20-25 MP, alltså med hög upplösning även med DX-objektiv, vem fan hade använt DX-gluggar på den kameran annat än undantagsvis??? Det vore ju totalt vansinne att köpa en kamera med FF-sensor och sen bara utnyttja den ibland.
Kan ju bara ge min synvinkel på det. Att köra rena dx optik på d3 är ju inget smart, nej. Men jag tror fler än jag tänker på byggkvaliten mm.
D200 var ju inte ens nära d2x i byggkvalitet osv. D300 är väl mer ok..att ta med sig ut.
Jag hade önskat det du beskriver ovan...Men som någon skrev kanske det kommer en till under -08...även om denna nu inte heter d3h. Med en 18-20mp FF sensor och en förbättrad 12mp 1,5x sensor i samma kamera skulle iaf jag fortfarande ha mest nytta av, till all optik.
200-400 gluggen blir det supertele jag ville ha det som i 1,5x och vid nära motiv kan man köra FF på macron, vidvinklar och givetvis även på telen..mf.
D2x ger ju superba bilder upp till iso 250 men sen blir man ju kinkig och tänker gammal film.
Jag tror nog ändå att OM jag ser att d300 lämnar relativt brusfina bilder på iso 800, att den inte känns som en leksak.. kan jag tänka mig att köpa en då själva FF inte kommer ge mig nånting användbart som jag ser det idag. Sedan jag började göra stora canvasbilder osv ser man verkligen vad d2x klarar att lev. om man har en bra fil. att plocka ut 1/3 och ändå kunna göra bra A2 är ju tillräckligt.
Sen är det ju värdo att fota i dagen högfartläge. så vill man ha dx läget så har man nog inget direkt val än att ta en d300 som du skriver. För att vara nöjd med d2 går nog inte.. =)
Bara d300 håller för lite brutal användning i fält..