Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
thansen skrev:
En tråd på dpreview som handlar on intressanta skillnader i D3:s autofokusfunktion mellan firmware 2.00 och tidigare versioner.

Läs hela tråden startad av Marianne Oelund här

En sammanfattning (gäller ett visst testfall - se tråden):

"Before presenting the details, here are a few significant and surprising findings that I would like to reveal:

1. Firmware 2.00 brings significant speed improvements across all focus modes. Way to go, Nikon! (Again, let me emphasize that only the static-subject case was assessed.)

2. There are sometimes additional delays when the camera decides to perform some re-focusing just before releasing the shutter (especially with AF-S using a single AF area). The occurrence of this type of delay has been significantly reduced with f/w 2.00.

3. Continuous AF will get the shot faster than Single AF - surprise! If your concern is for fast focus acquisition, use AF-C.

4. Fastest mode is dynamic area AF - surprise again - it beats single-area!


5. In spite of the additional sensors now used for focus acquisition in the dynamic area modes, f/w 2.00 achieves a speed improvement. Also, there is *no* speed penalty if the selected AF sensor has no focusable detail, and the surrounding sensors are used instead. This is contrary to my expectations and disproves an assumption that I had made in my original posting."

D700 skall ju ha denna version av mjukvaran från start och D300 borde rimligtvis få den snart.
 
Nog är du lite fjantig nu va!? :cool:

Letade i D3 tråden efter detta. Finns ju en tråd för D3. ;-)

Svider det om någon annan får cred, för något?
Ta istället och hjälp fotosidans redaktion, om det är något bra på g. Det är inte lätt för en redaktion att hålla koll på allt.

Nåja... Kommer fortsätta tipsa fs, om ingen annan gjort det.
 
-CL- skrev:
Nog är du lite fjantig nu va!? :cool:

Letade i D3 tråden efter detta. Finns ju en tråd för D3. ;-)

Svider det om någon annan får cred, för något?
Ta istället och hjälp fotosidans redaktion, om det är något bra på g. Det är inte lätt för en redaktion att hålla koll på allt.

Nåja... Kommer fortsätta tipsa fs, om ingen annan gjort det.

Det är märkligt hur svårt folk på fotosidan, även Fotosidans redaktion!, har för att använda sökfunktionen. Det startas massor med trådar med samma frågor utan att trådstartaren tagit ansvar och gjort en sökning och det skrivs alltför ofta artiklar av redaktionen utan att hänvisning sker till befintliga diskussioner eller bloggar.

Det finns både fördelar och nackdelar med att samla allt om en kamera i en enda tråd. D3-diskussionen är nu uppe i 3245 inlägg och det är omöjligt att ha överblick över allt som tagits upp där. Om särskilda frågor lyfts ut i egna trådar, inte minst efter så här lång tid, tex om hur D3:an står sig mot D700, AF-systemet, nya firmwares eller nu den nya möjligheten med uppgradering av bufferten ger det bättre överblick och sökbarhet.

Du måste ha totalt missförstått min närvaro här på Fotosidan. Jag drivs inte av "bragging rights". I så fall skulle jag naturligtvis för länge sedan, som så många andra här på fotosidan, haft en blogg, bombat redaktionen med tips eller sett till att vara först med att stoppa en ny produkt i kameraväskan eller "recensera" den samma: (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17320).

Jag är bara grundmedlem och har inte ens några bilder på min sida. Det beror på att jag inte anser mig vara en tillräckligt bra fotograf och har heller inte så många bilder som jag vill visa upp ur rent estetisk synvinkel. Jag har tidigare laddat upp några bilder men, som så många andra här, blivit besviken på utebliven feedback. Vad är det för mening med att ha bilder på Fotosidan som få tittar på och ingen kommenterar?

Fotosidan är bra på många sätt. Men precis som det återkommande klagas på den många gånger låga kvaliteten på publicerade bilder så är även kvaliteten på artiklar (http://www.fotosidan.se/cldoc/20275.htm) och många diskusioner och inlägg utan substans, meningsfullhet, med beklagansvärda brister i respekt för och dialog med de som skriver.

Jag känner mig ofta missmodig över dessa förhållanden. Vad som ändå driver mig att fortsätta vara delaktig på Fotosidan är mitt stora behov av att lära mig mer om fotografering. Jag söker ständigt efter kunskap på olika sätt: sökningar på nätet, läsa böcker och tidningar, prata med andra, testa och jämföra själv i praktiken. Fotografering handlar för mig lika mycket om det fotografiska skapandet, tekniken, bildbehandlingen och den slutgiltiga bilden.
 
Senast ändrad:
Tycker det ofta delas ut pekpinnar hur folk använder ett "publikt" forum. Alla har inte samma forumvana och publicerar heller inte nya trådar, bara för att jävlas med folk heller.

Tycker vi kan ha större acceptans för att alla inte är lika duktiga på "nätreglerna".

Ville inte uppröra på något sätt, men det känns så irriterande att få och se alla tillrättavisningar.
Jag går inte in i en tråd bara för att tala om att trådskaparen inte borde skrivit tråden.

Nej... Nu avvecklar jag. Kostar mer energi än man får här.
 
Jag tycker nog buffertuppgraderingen hör hemma i den här tråden minst lika mycket som i de två andra trådarna om den ...

Däremot tror jag inte jag kommer att uppgradera min D3, om det kostar 3000 + moms. Jag fotograferar en del sport, och har hittills inte varit i närheten av att gå i taket av bufferten. Jag använder serietagning, men inte så långa stunder att jag behöver så stor buffert. Med snabba minneskort töms ju bufferten ändå kort efter att den fyllts.
 
-CL- skrev:
Tycker det ofta delas ut pekpinnar hur folk använder ett "publikt" forum. Alla har inte samma forumvana och publicerar heller inte nya trådar, bara för att jävlas med folk heller.

Tycker vi kan ha större acceptans för att alla inte är lika duktiga på "nätreglerna".

Ville inte uppröra på något sätt, men det känns så irriterande att få och se alla tillrättavisningar.
Jag går inte in i en tråd bara för att tala om att trådskaparen inte borde skrivit tråden.

Nej... Nu avvecklar jag. Kostar mer energi än man får här.

Jag tror du gör det mycket vanliga misstaget att misstolka regler, krav, påpekanden, frågor och ifrågasättanden som något negativt. Feedback är en grundläggande del av dialogen på ett forum. Krav och individuellt ansvar - att ta själv och förvänta sig av andra - är viktigt och uttryck för kärlek. Det skall kunna vara högt i tak och öppen stämning. För mig är det självklart att det både finns regler, en forumetik, och att den skall följas. Om alla är för snälla, vare sig det handlar om bildkritik eller i diskussionsforumen, faller samvaron platt till marken och blir präglad av falskhet, inställsamhet och tillkämpad positivism.

Acceptans är många gånger bra men inte kravlöst umgänge var det än sker. Vi som bevistar Fotosidan är vuxna och med det följer att vi rimligtvis kan förvänta oss att slippa trams, lekstuga och ansvarslösa barnbeteenden av typen "Snälla, säg åt mig vad som är bäst för mig - en D80 eller en D60!"
 
Senast ändrad:
afe skrev:
Jag tycker nog buffertuppgraderingen hör hemma i den här tråden minst lika mycket som i de två andra trådarna om den ...

Däremot tror jag inte jag kommer att uppgradera min D3, om det kostar 3000 + moms. Jag fotograferar en del sport, och har hittills inte varit i närheten av att gå i taket av bufferten. Jag använder serietagning, men inte så långa stunder att jag behöver så stor buffert. Med snabba minneskort töms ju bufferten ändå kort efter att den fyllts.

Hej!

Ringde faktiskt Nikon idag, det verkar landa på lite drygt 4000 plus moms här i Sverige. De var lite osäkra på hur lång tid det kan ta -- de har inte gjort någon uppgradering ännu -- men de misstänkte att det skulle kunna gå ganska snabbt.

Jag gav faktiskt upp att köra råfiler när jag fotade hockey i vintras just för att bufferten ganska ofta hann gå full med Sandisk Extreme IV-kort. Inte så mycket att jag hamrade iväg en enda lång serie tills den var full (även om det hände någon gång när gentlemännen kastade sina handskar :) utan snarare att det vart serier om 5-6-7 bilder, kort uppehåll, ny serie, kort uppehåll, ny serie osv.

Med jpg hade jag däremot inga buffertproblem.

Allmänt sett tycker jag att det här med uppgradering både av firmware och nu av fyiska delar är en trevlig idé. Själva kamerahuset lär ju hålla några år och det kan ju komma andra spännande saker vartefter som de kanske går att bygga ut kameran med ... :)
 
Huvva! 4k plus mumma ...

Jag har inte plåtat Hockey, men jag kan tänka mig att bildserierna blir klart tätare där än i fotboll (där man alltid sitter på den planhalva där inget händer).

Visst är det bra att det går att uppgradera både hård- och mjukvaran i kameran; det är väl inte helt otänkbart att det skulle vara möjligt att uppgradera även sensorn, till kanske en sån med 24 megapixlar (om än inte helt gratis) :)
 
Grevture skrev:
Hej!

Ringde faktiskt Nikon idag, det verkar landa på lite drygt 4000 plus moms här i Sverige. De var lite osäkra på hur lång tid det kan ta -- de har inte gjort någon uppgradering ännu -- men de misstänkte att det skulle kunna gå ganska snabbt.

Jag gav faktiskt upp att köra råfiler när jag fotade hockey i vintras just för att bufferten ganska ofta hann gå full med Sandisk Extreme IV-kort. Inte så mycket att jag hamrade iväg en enda lång serie tills den var full (även om det hände någon gång när gentlemännen kastade sina handskar :) utan snarare att det vart serier om 5-6-7 bilder, kort uppehåll, ny serie, kort uppehåll, ny serie osv.

Med jpg hade jag däremot inga buffertproblem.

Allmänt sett tycker jag att det här med uppgradering både av firmware och nu av fyiska delar är en trevlig idé. Själva kamerahuset lär ju hålla några år och det kan ju komma andra spännande saker vartefter som de kanske går att bygga ut kameran med ... :)

Runt 5000 kr för oss vanliga konsumenter alltså.
 
afe skrev:
fotboll (där man alltid sitter på den planhalva där inget händer).

Fotbollsfotografering i ett nötskal :)

Hockey är en sport där saker gärna händer lite ... ehum, plötsligt vilket gör att i alla fall jag ibland så att säga följer sekvenser av händelser på ren spekulation -- väntar man tills något verkligen börjar hända är man så ofta för sent ute.

Visst är det bra att det går att uppgradera både hård- och mjukvaran i kameran; det är väl inte helt otänkbart att det skulle vara möjligt att uppgradera även sensorn, till kanske en sån med 24 megapixlar (om än inte helt gratis) :)

Det har varit en del intressanta spekulationer och diskussioner kring detta på Dpreview. Bland annat konstaterade den allestädses närvarande Thom Hogan att D3 är hyfsat modulärt uppbyggd internt vilket i så fall skulle kunna göra den typen av uppgraderingar enklare att utföra.

Att det tydligen inte är precis hjärnkirurgi att byta en D3-sensor hade väl du sett tecken på? :)
 
Å andra sidan är det även med D3:ans "lilla" buffert enklare nu än på analogtiden; med min F5:a har man en buffert på max 36 bilder innan man måste byta rulle, vilket nog tar längre tid än att tömma en full buffert i D3:an. De 36 bilderna gör man för övrigt av med på fyra och en halv sekund, och tio rullar film kostar ungefär som ett 8GB-kort ;)

Jag har inte själv behövt byta sensor, men det är några stycken som misslyckats med sin sensorrengöring och har erfarenhet av hur det går till ...
 
afe skrev:
Å andra sidan är det även med D3:ans "lilla" buffert enklare nu än på analogtiden; med min F5:a har man en buffert på max 36 bilder innan man måste byta rulle, vilket nog tar längre tid än att tömma en full buffert i D3:an. De 36 bilderna gör man för övrigt av med på fyra och en halv sekund, och tio rullar film kostar ungefär som ett 8GB-kort ;)

Jag har inte själv behövt byta sensor, men det är några stycken som misslyckats med sin sensorrengöring och har erfarenhet av hur det går till ...

Tänk vilket ramaskri det skulle bli om någon idag kom på tanken att lansera ett 35-bilders minneskort som inte gick att använda mer än en gång :)

Av vad jag hört om sådana reparationer, från dig och andra, så låter det inte som ett sensorbyte i D3 är någon speciellt komplicerad operation -- vilket kan vara lite intressant.

Gillar man att spekulera (och vem gör inte det) skulle det kunna vara ett tecken på att nästa yrkeskamera från Nikon i praktiken är en D3 där de bytt sensor. Eller rent av att man i framtiden kan beställa D3:eek:r med olika sensorer. Tekniskt omöjligt är det ju inte och det skulle kunna göra det möjligt för Nikon att lite enklare släppa nya sensorer vartefter men fortsätta tillverka i grund och bottten samma kamerachassi. Samma sak skulle då sannolikt gälla D700.

Nå, nu spekulerar jag rätt fritt, men jag tycker principen känns intressant.
 
Grevture skrev:
Tänk vilket ramaskri det skulle bli om någon idag kom på tanken att lansera ett 35-bilders minneskort som inte gick att använda mer än en gång :)

Av vad jag hört om sådana reparationer, från dig och andra, så låter det inte som ett sensorbyte i D3 är någon speciellt komplicerad operation -- vilket kan vara lite intressant.

Gillar man att spekulera (och vem gör inte det) skulle det kunna vara ett tecken på att nästa yrkeskamera från Nikon i praktiken är en D3 där de bytt sensor. Eller rent av att man i framtiden kan beställa D3:eek:r med olika sensorer. Tekniskt omöjligt är det ju inte och det skulle kunna göra det möjligt för Nikon att lite enklare släppa nya sensorer vartefter men fortsätta tillverka i grund och bottten samma kamerachassi. Samma sak skulle då sannolikt gälla D700.

Nå, nu spekulerar jag rätt fritt, men jag tycker principen känns intressant.

Det är många som spekulerar som du tex Thom Hogan och Michel Reichmann. Själv tänker jag så här:

Det intressanta med detta vore om det indikerar att

1) Nikon kommer att tillhandahålla en uppgradering i framtiden av buffertkapaciteten även för andra DSLR som D700 och D300,

2) Nikons kommande högupplösta DSLR kan komma att få denna buffertkapacitet som standard,

3) Nikon skulle kunna sälja framtida DSLR med två valbara nivåer av buffertminne dvs standard eller utökat.
 
Teodorian skrev:
Det är många som spekulerar som du tex Thom Hogan och Michel Reichmann. Själv tänker jag så här:

Det intressanta med detta vore om det indikerar att

1) Nikon kommer att tillhandahålla en uppgradering i framtiden av buffertkapaciteten även för andra DSLR som D700 och D300,

2) Nikons kommande högupplösta DSLR kan komma att få denna buffertkapacitet som standard,

3) Nikon skulle kunna sälja framtida DSLR med två valbara nivåer av buffertminne dvs standard eller utökat.

Jag tror man kan tänka lite större vad det gäller punkt 3 i ditt resonemang. Det jag funderar på är om inköpsprocessen för en professionell kamera skulle kunna att se ut lite typ så här:

1) Sensorstorlek
Bestäm dig för en sensorstorlek (DX, FX). Jag tror det kan finnas goda möjligheter för en DX-kamera typ D300 att fortsätta locka många fotografer.

2) Kamerahus
Bestäm dig för ett fullstort (D3) eller mindre kamerahus (D700/D300). Här skulle jag dessutom gärna se ett ultralätt hus, typ 600-700 gram med batteri. Det skulle förmodligen innebära väsentligt sämre väderskydd och mer plastigt bygge, men i många lägen skulle det trots allt funka bra.

3) Sensortyp
Välj typ av sensor, till exempel maximalt antal pixlar kontra maximala hastighet och prestanda på höga iso. Du kanske vill ha en ir-sensor? Eller en extremt lågbrusande men svartvit sensor? Eller en sensor från Fuji-Film eller varför inte en Foevon-sensor ... Nå, men ett par tre alternativ skulle det ledigt kunna finnas.

4) Övriga detaljer
Välj buffertstorlek, sökarskiva, och andra detaljer. Kanske kunde man få välja mellan en snabb men högljudd slutare eller en tyst men långsam. Eller så kan sensoralternativen ovan finnas med olika mycket (eller inget) antialiasfilter.

Alla sakerna ovan skulle då vara sådant där man kan ändra/uppgradera en befintlig kamera genom att lämna in den på en verkstad.

Sedan har vi ju alla anpassningar/uppgraderingar som man kan göra själv via firmware, men den flexibiliteten finns i praktiken redan.

Att köpa kamera blir då mer som att beställa en bil, en konfigureringsprocess.

Visst blir det rörigare, men det borde kunna ge många fördelar. Dels kan fler få precis få den kamera de är ute efter. Dels kan Nikon utveckla olika tekniker (sensorer, sökare, slutare m m) i valfritt tempo utan att behöva snegla allt för mycket på när nya kamerahus skall lanseras.

Vi slipper då det nuvarande lite grovhuggna systemet med en ny proffskamera vart tredje år och kan uppgradera mer efterhand. Det blir lättare för yrkesfotografer att hålla hela eller delar av sin utrustning tekniskt uppgraderad. Man slipper "svekdebatter" som lätt kan uppstå vid modellbytena. Tänk dig om du hade varit yrkesfotograf och tagit ett djupt andetag och satsat på ett par D2Xs någon månad innan D3 släpptes. Rädslan för att göra den typen av misstag bromsar nog många yrkesverksamma fotografer från att uppgradera sina grejer.
 
Jag tycker det låter som en oerhört intressant väg att gå. Lite som att köpa lösgodis (men dyrare).

Tänk vad gött att kunna sitta och bocka för precis de delar man vill ha, och sen få den ihopbyggd och hemskickad.

300 gram, 4 MPixel, ingen flerbildstagning. Upp till värsta stora huset, 20 MP, 10 bps osv.

Men de får ju bekymmer med nomenklaturen. "Jag har en Nikon". "Jag med, då har vi ju samma".

/Mats
 
Grevture skrev:
Jag tror man kan tänka lite större vad det gäller punkt 3 i ditt resonemang. Det jag funderar på är om inköpsprocessen för en professionell kamera skulle kunna att se ut lite typ så här:

1) Sensorstorlek
Bestäm dig för en sensorstorlek (DX, FX). Jag tror det kan finnas goda möjligheter för en DX-kamera typ D300 att fortsätta locka många fotografer.

2) Kamerahus
Bestäm dig för ett fullstort (D3) eller mindre kamerahus (D700/D300). Här skulle jag dessutom gärna se ett ultralätt hus, typ 600-700 gram med batteri. Det skulle förmodligen innebära väsentligt sämre väderskydd och mer plastigt bygge, men i många lägen skulle det trots allt funka bra.

3) Sensortyp
Välj typ av sensor, till exempel maximalt antal pixlar kontra maximala hastighet och prestanda på höga iso. Du kanske vill ha en ir-sensor? Eller en extremt lågbrusande men svartvit sensor? Eller en sensor från Fuji-Film eller varför inte en Foevon-sensor ... Nå, men ett par tre alternativ skulle det ledigt kunna finnas.

4) Övriga detaljer
Välj buffertstorlek, sökarskiva, och andra detaljer. Kanske kunde man få välja mellan en snabb men högljudd slutare eller en tyst men långsam. Eller så kan sensoralternativen ovan finnas med olika mycket (eller inget) antialiasfilter.

Alla sakerna ovan skulle då vara sådant där man kan ändra/uppgradera en befintlig kamera genom att lämna in den på en verkstad.

Sedan har vi ju alla anpassningar/uppgraderingar som man kan göra själv via firmware, men den flexibiliteten finns i praktiken redan.

Att köpa kamera blir då mer som att beställa en bil, en konfigureringsprocess.

Visst blir det rörigare, men det borde kunna ge många fördelar. Dels kan fler få precis få den kamera de är ute efter. Dels kan Nikon utveckla olika tekniker (sensorer, sökare, slutare m m) i valfritt tempo utan att behöva snegla allt för mycket på när nya kamerahus skall lanseras.

Vi slipper då det nuvarande lite grovhuggna systemet med en ny proffskamera vart tredje år och kan uppgradera mer efterhand. Det blir lättare för yrkesfotografer att hålla hela eller delar av sin utrustning tekniskt uppgraderad. Man slipper "svekdebatter" som lätt kan uppstå vid modellbytena. Tänk dig om du hade varit yrkesfotograf och tagit ett djupt andetag och satsat på ett par D2Xs någon månad innan D3 släpptes. Rädslan för att göra den typen av misstag bromsar nog många yrkesverksamma fotografer från att uppgradera sina grejer.

Detta kan vara en dröm för en del ambitiösa och seriösa fotografer, men en mardröm för den vanlige konsumenten som skall välja. Tyvärr tror jag att en sådan långtgående valfrihet leder till både högre priser och längre leveranstider.
 
Teodorian skrev:
Detta kan vara en dröm för en del ambitiösa och seriösa fotografer, men en mardröm för den vanlige konsumenten som skall välja. Tyvärr tror jag att en sådan långtgående valfrihet leder till både högre priser och längre leveranstider.

Det var därför jag skrev att funderingarna gällde professionella kameror :)

Men du har rätt, på konsumentsidan vill man ha färdiga tydliga paket och ideliga nya modeller -- det är det som säljer.

Mina funderingar rör i huvudsak yrkeskameror.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.