Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Att använda Bulbläget, då har du kameran påslagen. Är inte det lite risky? Hur blir det med kameran i påslaget läge? Den drar möjligtvis inte till sig mer damm pga skillnader i den statiska laddningen? Förklara gärna för mig då jag inte riktigt har koll på detta.

Mvh Jakob

Teodor Möller skrev:
Jag tar inte den risken igen iaf. Åker man till Nikon så gör dom rent den för 281 kr inkl moms och dom gör det medan man väntar. Iaf om man är NPS:are

Blåsa rent den kommer jag fortfarande att göra men jag använder bulbläget som jag tycker är säkrare.

Jag har gjort rent min D2x flera gånger och klarat mig utan skador men men....


Tedde
 
Jake Styles skrev:
Att använda Bulbläget, då har du kameran påslagen. Är inte det lite risky? Hur blir det med kameran i påslaget läge? Den drar möjligtvis inte till sig mer damm pga skillnader i den statiska laddningen? Förklara gärna för mig då jag inte riktigt har koll på detta.

Mvh Jakob


Hehehe och du tror jag har koll...
Neee, jag vet inte det är bara så jag brukar göra.

Det är säkert någon annan som vet om det skulle göra någon skilnad!

Tedde
 
Teodorian skrev:
Det förutsätter dock att fotografen klarat av omställningen från tidigare DSLR som tex Nikons D2X och D200 ifråga om exponering, tonkurva, grundläggande nivåer på kontrast och färgmättnad. Det krävs lärande om hur kameran fungerar och bildkontrollens roll för bildkvaliteten i jpg.

Det är det här typen av resonemang jag inte riktigt fattar på fotoforumen, typ: - jag har redan körkort så jag vet redan hur man utnyttjar den här splitter nya bilens alla potential.

Nu vet jag Tore, att du är oerhört minutiös och ambitiös och har hjälpt många bl.a. här på forumet.
Det är därför jag vill se en nyktrare nyansering utav er "testorakel" lite oftare. Ju mer avancerad kamera - desto högre är inlärningströskeln, eller hur?

Många ondgör sig på att DPreview är långsamma med publiceringen av sina tester - men det kanske inte är så konstigt? Då slipper man kanske som Christian Nilsson på Tidningen Foto, bara helt plötsligt bara försvinna från forumtrådar, när man ställer avancerade frågor om hur man t.ex. testade D300 autofokus mot 40D.

//Adam

Ps.Fy vilken tillknäppt match Spanien och Italien spelar.Ds
 
Hallå alla D3-fans :)

Jag undrar om jag kan ställa in någon custom-funktion så att det inte blir så många inställningar om jag tex vill byta från ett icke CPU-objektiv till ett annat och dessutom ändra från 24x36 till 24x30-formatet?

Typ en eller två knapptryck så ändras inställning från 50mm icke-CPU 24x36 beskärning till 28mm icke CPU 24x30 beskärning?

Förstår någon vad jag är ute efter? Som jag gör det nu så tar det fan nästan en minut att bläddra sig fram genom inställningarna när jag byter objektv..
 
Danlo skrev:
Hallå alla D3-fans :)

Jag undrar om jag kan ställa in någon custom-funktion så att det inte blir så många inställningar om jag tex vill byta från ett icke CPU-objektiv till ett annat och dessutom ändra från 24x36 till 24x30-formatet?

Typ en eller två knapptryck så ändras inställning från 50mm icke-CPU 24x36 beskärning till 28mm icke CPU 24x30 beskärning?

Förstår någon vad jag är ute efter? Som jag gör det nu så tar det fan nästan en minut att bläddra sig fram genom inställningarna när jag byter objektv..
Att ändra formaten görs rätt lätt genom inställning av funktionsknappen plus komandorattarna. Funktionsknapp in plus rattande av hjulen så byter du mellan de tre olika formaten. vad gäller objektiven vet jag dock inte hur du skall göra då jag endast själv äger objektiv med CPU.
 
Vilken knapp är funktionsknappen och var i menyn ställer man in den?

Edit: Hittade det! Satte även en genväg till att bläddra mellan icke CPU-objektiv på AE-L-knappen. Perfekt!

Tack så mycket!
:)
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Vilken knapp är funktionsknappen och var i menyn ställer man in den?

Edit: Hittade det! Satte även en genväg till att bläddra mellan icke CPU-objektiv på AE-L-knappen. Perfekt!

Tack så mycket!
:)
Själv har jag ställt in spotmätning med funktionsknappen och AE-L på låst tills man exponerat bilden. Blir en perfekt, smidig övergång till spot från matrix.
 
Jag tänkte bara dela med mig lite av mina intryck av D3 nu när man börjat bli lite varm i kläderna. Jag har nu fotat en del med min nya utrustning och är mycket imponerad. Det sägs att NX är bästa redigeringsprogrammet för D3 men jag har endast använt mig av ACR/CS3. Resultaten är dock förbluffande bra. Bruset är fantastiskt lågt och finkorningt. Lägre nivåer än med min förra Mark III. Dessutom är bruset finare i korn och inte alls lika störande, klart mindre färgbrus. I tillägg så bibehålls detaljerna väldigt bra. Tycker detaljåtergivningen på 6400 är bättre än med Mark III och iso 3200.

Sen så har vi det fantastiska dynamiska omfånget. Man ges som fotograf bättre möjligheter att bibehålla detaljer i skuggor och högdagrar. Speciellt skuggåtergivningen tycker jag är imponerande. Tilläggas skall, att jag inte är någon redigeringsfantom, utan skapar mina bilder med mycket enkla medel och minimal ansträngning. Mycket snabb o säker af, framför allt i skumt ljus där D3 briljerar. Vid normala ljusförhållanden tror jag faktiskt att Canon med sin USM är snäppet kvickare.

Gluggarna är ett kapitel för sig och måste få en snabbrecension. 14-24 är en otroligt skarp glugg med bra kontroll på vignettering och distortion. Upplever att den gör bra ifrån sig ända ut i kanterna vilket är imponerande på FX-sensorn. 24-70 torde vara en av de objektiv som återger hudtoner bäst. Jag har aldrig tidigare haft en optik som tecknar så vackert, både i skärpe och oskärpeområdena. En glugg som trots sin höga skärpeåtergivning ger ett mjukt och behagligt intryck i sitt bildresultat. Vackrast bokeh av alla normalzoomar jag testat. 85 1,4 har jag ägt tidigare och den är lika bra nu som förr. Mycket hög kontraståtergivning och bra tryck i skärpan redan från full öppning. Från bl 2,0 är den nästan osannolikt skarp. Har idag precis mottagit en 180 2,8. Den är inte fullt ut testad än men jag betvivlar inte att den också kommer bli en favorit. Liten o lätt, smidigaste 180-200 mm som finns på marknaden idag. Till sist måste bara påpekas att nikons 9 lamellers system på bländaren gör en viss skillnad vid direkt jämförelse med Canons 8 lameller. Det blir rundare reflexer.

Jag var otroligt nöjd med min Mark III och all övrig Canonutrustning, men idag är jag mer än nöjd. D3 är en bättre kamera än jag trodde, trots mina högt ställda förväntningar.
 
De blev Hbl istllet för en d3, hoppas jag blir nöjd Landar om 2 veckor. Har tillgång till en D3 genom mitt jonn, och kommer jobba med den på en uppdrag.


Blixtsynxc till 1/500 hade gjort d3 till guld.
 
Tyckaren skrev:

Många ondgör sig på att DPreview är långsamma med publiceringen av sina tester - men det kanske inte är så konstigt? Då slipper man kanske som Christian Nilsson på Tidningen Foto, bara helt plötsligt bara försvinna från forumtrådar, när man ställer avancerade frågor om hur man t.ex. testade D300 autofokus mot 40D.

//Adam

Ps.Fy vilken tillknäppt match Spanien och Italien spelar.Ds

Det kan ju vara så att man har ett liv vid sidan av foto-pysslet och trådar på fotosidan. Sånt otyg som semester till exempel...
Vilken tråd är det du menar?
 
thansen skrev:
Thom Hogan har förannonserat sin Complete Guide to the Nikon D3 som man kan börja beställa den 14:e augusti. Guiden är enl. uppgift på 1000 sidor (!!) och ingår i ett paket tillsammans med diverse extra "godis".

Thom har nu även publicerat sin review av D3:a här.

Tja, recensionen var sådär. Den rymde en del intressant tex om bakgrunden till FX, om huset, om färgerna, vitbalansen och AF-systemet. Dock var det förvånansvärt svepande och ytligt om bildkvaliteten. Det märks att Thom i första hand vill sälja in sina E-books om i det här fallet D3.
 
Hans e-books är ju utökade användarmanualer med tydligare beskrivning av hur man använder kamerans funktioner för att få bästa prestanda och bildkvalitet.

De innehåller däremot inget av det som vi förväntar oss ska finnas i en recension.
 
eon skrev:
Hans e-books är ju utökade användarmanualer med tydligare beskrivning av hur man använder kamerans funktioner för att få bästa prestanda och bildkvalitet.

De innehåller däremot inget av det som vi förväntar oss ska finnas i en recension.

Vilket ju gör det än mer märkligt att hans recension i så liten grad tar upp kamerans prestanda på AF, bildkvaliteten, om bufferten räcker till osv. Thom framstår mer som en tekniker, marknadsanalytiker och affärsman än som en fotograf.

Måhända kan recensionens karaktär ha påverkats av att den kommer så sent och att alla andra redan sedan länge presenterat sina recensioner.

Som D3-ägare gav Thoms recension mig väldigt lite nytt.
 
Teodorian skrev:
Tja, recensionen var sådär. Den rymde en del intressant tex om bakgrunden till FX, om huset, om färgerna, vitbalansen och AF-systemet. Dock var det förvånansvärt svepande och ytligt om bildkvaliteten. Det märks att Thom i första hand vill sälja in sina E-books om i det här fallet D3.
Är jämförelser i 100% på höga iso verkligen något att sakna så här långt efter släppet av D3:an? Att Thom Hogan dristat sig att i senaste laget värka fram 15 A4 talar, som jag ser det, för att det inte bara är profit som styr hans göranden.
 
Florestan skrev:
Är jämförelser i 100% på höga iso verkligen något att sakna så här långt efter släppet av D3:an? Att Thom Hogan dristat sig att i senaste laget värka fram 15 A4 talar, som jag ser det, för att det inte bara är profit som styr hans göranden.

Jag tycker om Thom Hogan. Han är mycket kunnig och står för vad han tycker och tänker. Men oavsett hur lång hans recension av D3:an var så står min ståndpunkt fast : Hans recension var mager just ifråga om bildkvaliteten.
 
Teodorian skrev:
Jag tycker om Thom Hogan. Han är mycket kunnig och står för vad han tycker och tänker. Men oavsett hur lång hans recension av D3:an var så står min ståndpunkt fast : Hans recension var mager just ifråga om bildkvaliteten.
Din ståndpunkt står och faller med dina förväntningar och det du redan har på hand.
Är det rimligt att vänta sig att allt man skulle kunna tänkas vilja veta inför ett kameraköp genom en recension på en hemsida? Visst inte, hur skulle fotovärlden se ut om alla enbart gick på t ex Ken Rockwells omdömen om allt?
Om vi ska blanda in dina egna förutsättningar (vilket jag helst skulle slippa), kan vi konstatera att 1) du äger en D3:a sedan ett bra tag (i relativa termer), 2) du har gjort en makalös mängd egna jämförelser av bildkvalitet och 3) jag tror mig veta att du läst otroligt många spaltmeter om D3:an från en uppsjö av källor.

Med andra ord hamnar ribban på vad någon skulle kunna skriva för "nytt" om D3:an på en orimlig nivå. För övrigt har jag aldrig uppfattat Hogan som den främste betonaren av pixelpeepande i sina texter.
 
Florestan skrev:
Din ståndpunkt står och faller med dina förväntningar och det du redan har på hand.
Är det rimligt att vänta sig att allt man skulle kunna tänkas vilja veta inför ett kameraköp genom en recension på en hemsida? Visst inte, hur skulle fotovärlden se ut om alla enbart gick på t ex Ken Rockwells omdömen om allt?
Om vi ska blanda in dina egna förutsättningar (vilket jag helst skulle slippa), kan vi konstatera att 1) du äger en D3:a sedan ett bra tag (i relativa termer), 2) du har gjort en makalös mängd egna jämförelser av bildkvalitet och 3) jag tror mig veta att du läst otroligt många spaltmeter om D3:an från en uppsjö av källor.

Med andra ord hamnar ribban på vad någon skulle kunna skriva för "nytt" om D3:an på en orimlig nivå. För övrigt har jag aldrig uppfattat Hogan som den främste betonaren av pixelpeepande i sina texter.

Du har en bra poäng i detta. Mina förväntningar var felaktiga!
 
En tråd på dpreview som handlar on intressanta skillnader i D3:s autofokusfunktion mellan firmware 2.00 och tidigare versioner.

Läs hela tråden startad av Marianne Oelund här

En sammanfattning (gäller ett visst testfall - se tråden):

"Before presenting the details, here are a few significant and surprising findings that I would like to reveal:

1. Firmware 2.00 brings significant speed improvements across all focus modes. Way to go, Nikon! (Again, let me emphasize that only the static-subject case was assessed.)

2. There are sometimes additional delays when the camera decides to perform some re-focusing just before releasing the shutter (especially with AF-S using a single AF area). The occurrence of this type of delay has been significantly reduced with f/w 2.00.

3. Continuous AF will get the shot faster than Single AF - surprise! If your concern is for fast focus acquisition, use AF-C.

4. Fastest mode is dynamic area AF - surprise again - it beats single-area!


5. In spite of the additional sensors now used for focus acquisition in the dynamic area modes, f/w 2.00 achieves a speed improvement. Also, there is *no* speed penalty if the selected AF sensor has no focusable detail, and the surrounding sensors are used instead. This is contrary to my expectations and disproves an assumption that I had made in my original posting."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.