Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Johannes-S skrev:
...
Alla mer eller mindre vetenskapliga jämförelser på nätet mäter bara signalen efter att tillverkaren kört sina trix på den.

Astrosurfs tester görs väl i syfte att hitta kameran med ärligaste rå-datan ut ur kameran för att kunna användas vetenskapligt inom astronomin.

/Leif
 
Omar skrev:
Här ser D3 ut att ha mindre brus på varje bild jämfört med Canon 5D.

Även på 400 ISO har D3 lite mindre brus, men kanske lite intern brusreducering? tycker jag kan anna lite mer utsmetning av detaljer?? I så fall väldigt lite.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=26063873
Det var då ingen stor skillnad. Jag tycker att det här visar hur mycket NX eller JPG gör för D3-bilderna man annars ser. I ACR blir det nästan samma eländiga färgblaffor som med 5D. Skulle man kunna öppna Canonfiler i NX så skulle det nog se helt strålande ut också.
 
Johannes-S skrev:
Man kan göra motsvarande och t o m bättre med CCD, men inte lika billigt och strömeffektivt. De allra lågbrusigaste sensorerna för vetenskaplig avbildning är fortfarande CCD.


Om man tror på att det är råsignalen Canon lägger i rawfilen utan någon vidare signalbehandling. Jag är tveksam...

Vi skall inte blanda ihop vad Canon Nikon kan göra med långa exponeringar och mörkerströmsexponering och de dubbla utläsningar som kan göras av varje exponering oavsett exponeringstid i en cmos. Med Cmos kan man tömma och styra pixlarna individuellt se exv Canons beskrivning.Denna brusreducering sker oavsett exponeringstid.Detta har nu Nikon tagit till sig+ en ytterliggare brusreducering efter utläsning

Mikael
 
Senast ändrad:
Bland flera hundra testbilder tittade jag på hur d3 och 1dsmk3 uppträder i 3200iso, samma långa tid och samma bländare och i lampljus 2800K. Inga justeringar gjorda, båda rakt uppräknade och vitbalanserade mot samma yta i qp-kortet.
Mäter man upp de gråa ytorna så ses stor skilnad i luminans ,man kan även se att Canonbilden ser smutsigare ut och återger inte det vita som vitt.
Canons små enskilda pixlar kommer i kläm mot de större i d3 vad det gäller signalnivå och DR, (man kan tro att ljuset har ökats i intensitet/styrka i Nikonbilden)
canon till vänster, d3 till höger.
Det skall bli ytterst intressant och se hur Canon skall svara upp på Nikons ledarroll vad det gäller att kunna fotografera i lågljussituationer, Nikons bruslådor som en Canonrepresentant utryckte det är nu ett minne blott.
 

Bilagor

  • test3200iso.jpg
    test3200iso.jpg
    25.9 KB · Visningar: 681
Senast ändrad:
Med högre signalnivå kan färger/nyanser återges bättre i de mörka delarna i ett motiv (se Görans bilder från kyrkan)
Med lägre signalnivå är ett knep att dra ner färgmättnaden för att färgbrus inte skall ses lika tydligt, dvs dölja att signalnivån är låg.
Nikon klarar att hålla renare färgåtergivning än de två andra kamerorna i hela registret, detta ses exv i gröna fältet i lilla qp-kortet där grönt inte framkommer lika tydligt och rent hos de två Canonkamerorna.Tvärtom mot tidigare så bör Canonkamerorna exponeras rikligare jämfört med Nikon. (första gången jag har sett detta under alla år av kameratester dvs sedan Canon började med cmos) Alla bilder default uppräknade samt balanserade mot samma gråa yta.Iso 3200
Mikael
 

Bilagor

  • bild-10b.jpg
    bild-10b.jpg
    38.3 KB · Visningar: 624
Senast ändrad:
3D??? Nya Canon-modellen?

Vafalls... ;)

Kul att se dina testbilder Mikael, jag hoppas få tid över i helgen för lite hårdkörning av kamerorna.
 
Det där måste innebära att D3 har ganska mycket högre känslighet än 1Ds och 5D, och om de redan ger högre än angivet så är D3 alltså ännu värre! Frågan är om det inte handlar om råkonverterarens "tolkning" av gammakorrigering? Blir det lika ljust om man räknar upp i NX tro?
 
Det innebär att att D3 har "ganska" mycket högre känslighet jämfört med speciellt 1dsmk3.
Vilket ses i bilden och histogrammet där både 5d och 1dsmk3 ligger rejält vänsterförskutet i jämförelse med D3 och samma valda tid och bländare.
Att sedan nikon verkar ha en lite annorlunda kurva inlagd är en riktig iaktagelse, speciellt jämfört med tidigare Nikon.
Omvänt från förr då jag fick lyfta mellantonerna på exv d2x för bilden skulle se likvärdig ut med en Canon så har Nikon nu mer höjda mellantoner .
Mikael
 
macrobild skrev:
Det innebär att att D3 har "ganska" mycket högre känslighet jämfört med speciellt 1dsmk3.
Vilket ses i bilden och histogrammet där både 5d och 1dsmk3 ligger rejält vänsterförskutet i jämförelse med D3 och samma valda tid och bländare.
Att sedan nikon verkar ha en lite annorlunda kurva inlagd är en riktig iaktagelse, speciellt jämfört med tidigare Nikon.
Omvänt från förr då jag fick lyfta mellantonerna på exv d2x för bilden skulle se likvärdig ut med en Canon så har Nikon nu mer höjda mellantoner .
Mikael

Fenomenet med den rikliga exponeringen med upplyfta mellantoner har bidragit till att en del Nikonfotografer upplever att deras D3/D300 "överexponerar". D2X-lägena till D3/D300 innebär också att ljusstyrkan skall flyttas från 0 till -1.
 
Teodorian skrev:
Fenomenet med den rikliga exponeringen med upplyfta mellantoner har bidragit till att en del Nikonfotografer upplever att deras D3/D300 "överexponerar". D2X-lägena till D3/D300 innebär också att ljusstyrkan skall flyttas från 0 till -1.

Det kan jag mycket väl tänka mig att dom gör, ser det som en överexponering, jag hade problem med Canons "video" effekt i början, eller som jag beskrev det i en annan tråd att man får lägga en negativ kurva på Canonbilden för att behålla känslan då allt hissas upp. (ej att sammanblandas med Canons exponering/ljusmätning som också är något annorlunda jämfört med Nikon, se tråden om S5 och 5D)
Exempel ; en porlande bäck i kvällsljus blev kompenserad så att det den sågs som på dagen osv.
Exponeras bilden rätt så är det inga problem, man fär vänja sig att använda exv kurvertyget annorlunda mot tidigare.
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Dansk press har haft svårt att ta bra sportbilder i en hall.
Inte nu längre
http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=9344

Hej

Han nämner att han bara kan ta 16 RAW sedan är bufferten full, sedan får han vänta ett tag innan han kan fota igen. Känner igen det där, kan vara lite jobbigt.

Men tror och hoppas den väntan är relativt kort då Nikon D3 har UDMA support och utnyttjar de senaste kortens hastighet som tex IV sandisk.

Canon MarkIII som saknar UDMA support tar visserliggen30 RAW på en gång men nästa burst på 30 RAW till tar nog runt 30-40 sek vilket är en hel evighet i en aktionhändelse.

Mvh

Omar
 
Hur bra fotograf är man om man tvingas bläddra av 15-30 bilder i en följd för att få en som är bra? Är det inte lika bra att filma istället då, och bara plocka ut en ruta där allt stämmer? ;-)
 
Makten skrev:
Hur bra fotograf är man om man tvingas bläddra av 15-30 bilder i en följd för att få en som är bra? Är det inte lika bra att filma istället då, och bara plocka ut en ruta där allt stämmer? ;-)

Du menar att du med en bild kan uppfatta en boll eller en puck när den sitter i krysset i 100 km hastighet och få till den perfekta bilden direkt.

Då måste du vara världsmästare, för jag tror ingen annan kan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.