Photocon
Aktiv medlem
inge skrev:
Du menar att du med en bild kan uppfatta en boll eller en puck när den sitter i krysset i 100 km hastighet och få till den perfekta bilden direkt.
Då måste du vara världsmästare, för jag tror ingen annan kan.
Nja, jag tycker Martin ställde en ganska berättigad fråga i sammanhanget.
Kolla bakåt i tiden och lär av historien. Finns många gamla pressklipp och fotoböcker med otroligt väl fångade ögonblick. Med Leica utan motor, med Rolleiflex 6x6, med Nikon/Canon och en enkel winder på knappt 2 bps.
Är överygad om att det till 99% beror på att kunna sina motiv som gett dessa otroligt bra bilder. Inte sekvenshastighet.
Dessutom anser jag att exv fotbolls/hockeybilder har förlorat en jäkligt viktig ingrediens. Med långa telen så kan en väldigt bra actionbild många ggr bli ren förbrukningsvara eftersom det sällan syns "var och när". Den dokumentära effekten går förlorad.
jag kan inte den konsten, men beundrar de som kan och kunnat den genom åren. Så jag sitter med min telezoom och gör som de flesta andra. Dock ALDRIG med typ 8-10 bps till den gräns då buffertminnet behöver hämta sig. Vill minnas att jag aldrig körde min 1DMkII på högsta speta och min 1DsMkII tar "bara" 4bps.
Men vi lever (ännu så länge) i ett fritt land och var och en salig på sin egen tro. Den som känner sig trygg med att ha en kulspruta bakom telezoomen har ju all rättighet i världen att ha det.
Däremot tror jag inte en sekund på att extrema sekvenshastigheter har någon avgörande betydelse för en bra sportbild.
F-n, vi har autofokus, snabb sekvens, ljusstarka zoomar, möjlighet att via monitor snabbkolla resultatet.
Så, när jag ser dagens sportbilder (och jag har inte räknat bort mina egna) så har vi ju ena tummen mitt i handen och den andra...välj valfritt ställe jämfört med de som tog dessa oförglömliga sport/actionbilder på 30/40/50/60/70 och till stor del 80-talet!
Anser Lennart