ANNONS
Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är absolut inte mot Canon, snarare tvärtom. De är tvivels utan marknadsledare. Jag var helt ärlig i mitt "lycka till".

Men minns också att det finns nackdelar med FF. Din vän interiörfotografen får betala ganska mycket för en 5D. Om nu Nikon kommer med en riktigt bra D200 för halva priset mot 5D ser jag inte riktigt fördelarna med 5D. Som interiörfotograf jobbar hon rimligen med stativ och kan använda Nikons 12-24DX som troligen ger bättre kantskärpa och mindre ljusavfall i hörnen än en FF 5D?

Men som sagt - smaken är som baken. 5D är säkert en kanonkamera. Och D200 lär inte bli lika bra på höga ISO. Allt är ett paket med både för- och nackdelar.

Slowfinger skrev:
Jag är absolut inte mot Canon, snarare tvärtom. De är tvivels utan marknadsledare. Jag var helt ärlig i mitt "lycka till".

Men minns också att det finns nackdelar med FF. Din vän interiörfotografen får betala ganska mycket för en 5D. Om nu Nikon kommer med en riktigt bra D200 för halva priset mot 5D ser jag inte riktigt fördelarna med 5D. Som interiörfotograf jobbar hon rimligen med stativ och kan använda Nikons 12-24DX som troligen ger bättre kantskärpa och mindre ljusavfall i hörnen än en FF 5D?

Men som sagt - smaken är som baken. 5D är säkert en kanonkamera. Och D200 lär inte bli lika bra på höga ISO. Allt är ett paket med både för- och nackdelar.

Ja... självklart, för & nack delar med alting.
Men angående priset på Nikon D200 & Canon D5 är väl även där, Canon som styr, vill dom klämma åt Nikon ordentligt så är det bara att dra åt tum skruvarna ytterligare, alla har väl hört talas om billig bensin & subventionerade mobil telefoner. & Microsoft X-boxar för 1000-1500:- ungefär hälften av vad domkostar att tillverka.

Båda kamerorna tycks hamna på ca 25-30,000:- i Sverige att dömma från information på nätet & FS

Som sagt helt ointresant för min del iaf, jag handlar en 5D på sikt, jag är mera ekonom än vad jag är pryl fixerad jag lovar. Jag anv mest Nikon FA & dia film fortfarande i väntan på bättre tider & priser, D70 duger till allting annat, & jag gör förstoringar på 30x45 som ser hur bra som helst ut, så vad gäller pixlar har jag så det räcker för mina personliga ändamål.

Men om jag byter kamera så är det Canon som gäller, som marknaden ser ut idag.

Det är en rolig debatt iaf, man vet aldrig riktigt vad tillverkarna har för sig, skrattar gott åt olkia spekulationer på div forum lär dom göra också :)), & så glömmer man tillverkare som Konica Minolta, Pentax, Olympus osv.

Kul att se vad dom hittar på, undrar vem som kommer att erbjuda den "gamla" FF formatet härnäst?

Ja konstigt att dom inte drog åt tummskruvarna när D2x släpptes... :) (genom att sänka priset på 1dsmark II)

Knappast troligt att man sänker priset på 5D pga av att D200 (eller vad den nu kommer heta) släpps...

På dig låter det lite som att Canon dominerar marknaden totalt, och att 90% av alla dslr ägare längtare efter FF... :)

5d kommer inte sälja i närheten av 20d... det är en produkt riktad till de som inte har råd med en 1dsmark II eller inte orkar lyfta den :)

Jag trodde du redan köpt en 5D ?

/P.L

Senast ändrad:
Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja konstigt att dom inte drog åt tummskruvarna när D2x släpptes... :) (genom att sänka priset på 1dsmark II)

Knappast troligt att man sänker priset på 5D pga av att D200 (eller vad den nu kommer heta) släpps...

På dig låter det lite som att Canon dominerar marknaden totalt, och att 90% av alla dslr ägare längtare efter FF... :)

5d kommer inte sälja i närheten av 20d... det är en produkt riktad till de som inte har råd med en 1dsmark II eller inte orkar lyfta den :)

Jag trodde du redan köpt en 5D ?

/P.L

För att besvara dina funderingar

Den som vill punga ut med 43,000:- för en APS kamera vill verkligen ha en APS kamera.

Klart att man sänker priserna i takt med ökad konkurans,

Jag har ingen aning hur stor marknads andel Canon har, jag bara konstaterar att Canon erbjuder ett betydligt mera varierat & spännande urval av DSLR hus idag jämfört med Nikon.

För min personliga del föredrar jag FF digital kamera nu när man kan välja

Vet ej varifrån du får att jag skrivit att 5D skall sälja i närheten av 20D?? Det är 5D & D200 från Nikon som kommer att betraktas som likvärdiga. Med samma pris bild.

Jag är Nikon fotograf, men Canon gör ett bättre jobb med att övertyga mig om att jag skall satsa på deras system istället i framtiden, tror du att jag är den ända Nikon fotografen som tänker så?

Tror du att lika många Canon fotografer tänker Hmmm... Nikon DSLR, i dessa dagar?

Nej jag har inte köpt en 5D, vet inte heller varför du tror det? Jag är alldeles för snål för det, nog för att jag har råd, men min 5D skulle isåfall kosta 60,000:- för jag hade varit tvungen att köpa vitvaror till frugan för lika mycket :))

Om 6-12 månader köper jag en FF troligen en Canon 5D, om inget väldigt oväntat händer från Nikon håll.

Puss & kram Raffe ;P

Vet ej varifrån du får att jag skrivit att 5D skall sälja i närheten av 20D?? Det är 5D & D200 från Nikon som kommer att betraktas som likvärdiga. Med samma pris bild.

-------------------------------------

Men var det inte D100 och 10D som var i samma klass? så det känns ju onekligen som att D200 och 20D skall jämföras, fast som sagt så har ju cannon mera resuer och kan komma med nya modeller titt som tätt, fast nikon grejer känns lite mera genomtänkta (anser jag) förhoppningsvis som kommer du till slut att köpa en D200 istället för att går över till den mörka sidan ;-)

kommer bli intressant å jämnföra D200 med D2X

ghost102 skrev:

-------------------------------------

Men var det inte D100 och 10D som var i samma klass? så det känns ju onekligen som att D200 och 20D skall jämföras, fast som sagt så har ju cannon mera resuer och kan komma med nya modeller titt som tätt, fast nikon grejer känns lite mera genomtänkta (anser jag) förhoppningsvis som kommer du till slut att köpa en D200 istället för att går över till den mörka sidan ;-)

kommer bli intressant å jämnföra D200 med D2X

D200 tycks vara en snik variant på D2X men det lär knappast betyda att det är sämmre, vi såg hur det gick med D100 & D70 , D70 gör i princip allting bättre än D100.

D200 skall i likhet med 5D ha över 12 milj pixlar.

Det sägs att Nikon är även på ingång med en ny bas modell i 7000:- klassen, alltså inte D50, det är roliga dagar för foto intresserade :))

Skall man gissa på nått som skall tilltala ev Canon D350 spekulanter?
Alltså en otroligt liten & lätt kamera med lite mera pixlar än 6milj

:)

Min poäng med 20d vs 5d, var att 20d är ämnad för en mycket större mål grupp, medans 5d's målgrupp är ganska smal.Du verkar tror att Canon tjänar sina stora stålar på sina FF hus...

jag köper inte en kamera för att Canon användare skall komma över till Nikon eller tvärtom, jag skiter blankt i vad de tänker eller vad för kamera de har. Så länge jag har en kamera som passar mig.

D200 vs 5d, ja såvida Nikon inte gör en mega flopp... så tror jag att D200 kommer att sälja ganska bra jämfört med 5d.

Nikon ägare har väntat ett tag. Medans majoritetne av 20d ägarna knappast känner för att betala 30.000 för en långsammare 20d. med FF sensor.

Som sagt de som tycker en 1dsmark II är för tung och för dyr så passar nog 5d utmärkt.

Så du tror att Canon sänker priset med tusenlappar innan jul pga att Nikons nya kamera kommer ut ?

Hur mycket sänkte de 1dsmark II när d2x släpptes ?

Ledsen om jag missförstod dig, trodde du var glad över din nya 5d given ditt första inlägg i denna tråd.

Du ville bara informera oss om hur mycket du tycker om Canon då ? :)

Gonatt Nikon D200, hello Canon 5D! Jag kan inte förlika mig med Nikons APS sensorerna, Canon leder utvecklingen som det känns, + att dom ebjuder sina kunder flera olika sensor storlekar.

INJUREDMOOSE skrev:
Enligt sedvanliga källor som möjligen inte kan styrkas så ligger priset på minst 25-30,000:- SEK för båda modellerna

Alltså Nikon D200
Canon 5D

Eller 2995:- Euro st om man nu vill det.

Jaså? Det är inte riktigt samma som jag har läst. Snarare att Nikons D200 kommer att ligga närmare Canon 20D i pris än 5D.

Dessutom tror jag att D200 kommer att jämföras med 20D:s efterföljare rent prestandamässigt.

INJUREDMOOSE skrev:
Enligt sedvanliga källor som möjligen inte kan styrkas så ligger priset på minst 25-30,000:- SEK för båda modellerna
Dina källor har fel, så mycket kan jag väl avslöja.

Men håll ut en vecka vettja och ta den här diskussionen när fakta väl ligger på bordet, det är nog mer givande.

Dina källor har fel, så mycket kan jag väl avslöja.

Men håll ut en vecka vettja och ta den här diskussionen när fakta väl ligger på bordet, det är nog mer givande.

Vad har Du hört då Christer?

Men det är ju alltid kul å spekulera, va ska man annars göra den närmaste veckan :)

AndersGbg skrev:
Allt, skulle jag gissa... :)
Typ. Om jag avslöjar något får jag nog sju japanska ninja-advokater efter mig... :)

Det kommer nog bli en hel del "intressanta" diskussioner när alla fakta är kända, för fördelar och nackdelar kommer (som vanligt!) att behöva vägas mot varandra.

Paul.r.Lindqvist skrev:

jag köper inte en kamera för att Canon användare skall komma över till Nikon eller tvärtom, jag skiter blankt i vad de tänker eller vad för kamera de har. Så länge jag har en kamera som passar mig.

Du skriver det kanske bäst själv, vad är det du missförstår med det jag skrivit?

Jag låter bli att svara på övriga frågor, jag har redan svarat på samma frågor i mitt förra inlägg till dig.

Hälsn Raffe

AndersGbg skrev:
Jaså? Det är inte riktigt samma som jag har läst. Snarare att Nikons D200 kommer att ligga närmare Canon 20D i pris än 5D.

Dessutom tror jag att D200 kommer att jämföras med 20D:s efterföljare rent prestandamässigt.

Finns en länk på sidan 2 eller 3 på denna tråd med ev trovärdig spec & bild på D200 med pris,

http://www.kalefoto.fi/sivu.php?s=tuotetiedot&id=641

Nu kan inte jag Finska, det kanske är ett skämt också:) men det verkar högst trovärdigt, en snik version på D2X mao

MVH

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar