ANNONS
Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersGbg skrev:
Jag tänker nog behålla min D100. Känns som man får så lite pengar för den ändå.

Jag funderar faktiskt på att köpa ett 18-70 att ha till den och ta bort batteripacket. Det skulle göra den bra mycket smidigare att ha med sig än vad det är idag.

Självklart så behåller man trotjänarn om man vill komma upp till Nikon-himlen...
Den har ju alltid gjort sitt jobb... batteriet/batterierna har nästan aldrig behövts laddas... ja det ryms helt enkelt en liten kärnreaktor i vertikalgreppet...

Amen...

Ralph - jag tror att APS size är framtiden. Men vi har facit om fem år. Lycka till med din Canon! Kom bara ihåg att fotografen alltid är viktigare än kameran ;-)

Japp, jag har varit väldigt nöjd med D100:an (det enda som varit irriterande är att det är lite segt att plåta i NEF-format).

Men det är dags att byta kamera nu. Förhoppningsvis till en kamera med DX-sensor... Det blir jobbigt med mitt 17-55-objektiv annars.

Slowfinger skrev:
Ralph - jag tror att APS size är framtiden. Men vi har facit om fem år.

Håller med, med tanke på att framtiden för spegelreflexkameror i det som motsvarar 35-mm-film-segmentet förmodligen bara sträcker sig drygt fem år fram i tiden. Inom 10 år är det en helt död teknik och då har både Canon och Nikon helt nya standarder utan mekanisk spegel i huset. Förmodligen kommer man fortfarande kunna montera gamla Nikonlinser på huset med någon adapter men alla kommer gå över till den nya optiken efter hand.

Dom som är intresserade av spegelreflexkameror med stora sensorer om tio år kommer köra digitalt mellanformat som då fortfarande kommer vara dyrt men betydligt mer överkomligt.

Johannes

Ja, varför denna "hangup" på just 35mm? Det känns väldigt konservativt och gammalmodigt. Som vinylskivor...

Vad jag hört anammade man det formatet för länge sedan för då kunde man använda den film som filmkameror då använde. Det finns inget unika egenskaper med just 35mm, förutom en stark tradition och en hel drös befintliga produkter som är anpassade för formatet. Men hur länge kommer detta hålla i sig? Varför skulle alla vilja ha 35mm egentligen, annat än för att lösa en del problem för en bråkdel av en, kanske två, generationer kunder?

Ett stort företag kan kosta på sig att stödja både befintlig teknik och prova annat, men mindre som Nikon och Olympus får jobba lite mer långsiktigt och strategiskt.

Visar det sig att en väldigt stor del av marknaden kräver FF, ja då kan man ge sig på att Nikon går den vägen också. Men jag tror faktiskt inte det är så stor efterfrågan på FF, inte på långa vägar.

Sedan förundras jag alltid över åsikten "Nu går XXX i graven" bara för att Canon är ett större företag, och de och XXX har produkter som appelerar till lite olika typer av kunder? Med samma logik skulle det finnas bara ett bil/TV/stereomärke?

Egentligen borde sensorer vara runda, så kunde man ha max frihet - tänk er virtuella cropmasker i sökaren - lagras ner i råfilen, så det blir rätt crop vid visning men man kan ångra sig. Ibland kör man stående, ibland liggande, ibland kvadratiskt. Utan att vrida på kameran. Man måste tänka lite framåt i produktutvecklingen, inte bara hänga fast vid hur farfars kamera funkade :)

clindh skrev:
...Egentligen borde sensorer vara runda, så kunde man ha max frihet - tänk er virtuella cropmasker i sökaren - lagras ner i råfilen, så det blir rätt crop vid visning men man kan ångra sig. Ibland kör man stående, ibland liggande, ibland kvadratiskt. Utan att vrida på kameran. Man måste tänka lite framåt i produktutvecklingen, inte bara hänga fast vid hur farfars kamera funkade :)

Now you're talkin'! Äntligen någon som tagit sig ur tvångströjan och kan tänka klart och nytt! Rund sensor där hela cirkeln sparas, kombinerat med digital mask för valfri beskärning är ju ett genidrag - ungefär som att gamla Hasselblad och Rollei kör 6x6 (inte cirkelrunt, men i alla fall) så att man slipper snurra på kameran. ;-)

INJUREDMOOSE skrev:
Gonatt Nikon D200, hello Canon 5D! Jag kan inte förlika mig med Nikons APS sensorerna, Canon leder utvecklingen som det känns, + att dom ebjuder sina kunder flera olika sensor storlekar.
Enda fördelen som jag ser det med fullframe är de fina brusegenskaperna på 5D.

I övrigt är Canons kamerahus idag ganska omoderna. Egonomin på 20D är hemsk; och 1D-serien känns som att gå tillbaka till Windows 95. Men bildkvaliteten är ju fin. Jag tror Canon gör en rejäl make over på sina hus nästa år.

Ingvar skrev:
Now you're talkin'! Äntligen någon som tagit sig ur tvångströjan och kan tänka klart och nytt! Rund sensor där hela cirkeln sparas, kombinerat med digital mask för valfri beskärning är ju ett genidrag - ungefär som att gamla Hasselblad och Rollei kör 6x6 (inte cirkelrunt, men i alla fall) så att man slipper snurra på kameran. ;-)

Måste göra en ytterligare kommentar av detta. Kanske det är just det kvadratiska formatet man ska eftersträva istället?? Tänk en liten knapp under höger tumme som växlar mellan liggande, stående och kvadratiskt format genom grå avmaskning, men där hela kvadraten sparas i råfilen. Kanske en beskuren jpeg dumpas vid sidan av. För mig som UV-fotograf vore detta drömmen. Tänk er att ligga fritt svävande i vattnet, en meter över botten, med kamerahus och 2 flexibla blixtarmar, utfällda en meter eller mer åt varsit håll, och plötsligt inse att du vill ta bilden i höjdformat... Inte mycket sikt kvar efter den brottningsmatchen...

Om man kikar på programmet för Scandinavian Photos temadagar ser man bland annat att "Nikon presenterar deras nya systemkameror".

Hmm.. D50 och D70s kan knappast kallas nya. Inte D2hs och D2X heller. Kommer det månne TVÅ nya kameror 1/11?

Svårt det här med semantiken...

Det var ett pappersutskick till en fotokompis. Jag sitter med det här i handen men det är adresserat till honom. Massor av programpunkter. Punkten ovan är bara en i mängden. Alla stora tillverkare är med.

Sthlm 8/11

Bankeryd 9/11

Gbg 10/11

Pågår hela dagarna så det måste ju vara öppet för alla.

AndersGbg skrev:
Detta får bara inte vara sant!
Norrmännen har nog snurrat till det...

Den 1:a november 07:00 är datumet och tiden som gäller, och jag törs nog lova att de flesta av er kommer vara mer än nöjda med det som presenteras då.

Slowfinger skrev:
Ralph - jag tror att APS size är framtiden. Men vi har facit om fem år. Lycka till med din Canon! Kom bara ihåg att fotografen alltid är viktigare än kameran ;-)

Hej Bo! Jag är ingen Traditionalist, jag bryr mig bara om en sak, jag vill använda äldre Nikkor optik oavsett format eller kamera.

Det kommer att var konsumenterna som avgör vilken sensor strolek som kommer att utgöra standarden.

Canon har ett psykologiskt övertag på Nikon, jag hör hela tiden fotografer som byter, inklusive yrkes fotografer från Nikon till Canon, det finns väl bara en logisk förklaring, dom vill ha FF, med en H#¤"¤ massa pixlar & dom struntar om objektiven & kamerorna är lika tunga som förut.

Jag använder mest vidvinkel & ultra vidvinkel, & nej jag vill inte köpa APS optik.

Vem vill inte ha en utveckling där sensorn är ännu mindre, System kameror som en Coolpix & optiken inte större en en zoom i en kompakt kamera, men har en upplösning, ljus styrka & skärpa som en Canon EF 200 1.8L ??

Många glada proffs fotografer skulle det vara iaf med friska ryggar & axlar.

Vem vet vad framtiden erbjuder, det mest fördelaktiga för alla på sikt är givetvis mindre sensorer.

5 år säger du??? jag tror snarare 2 år så utkristalliseras en standard för DSLR, jag vågar slå vad om att Nikon producerar en FF hus inom 2 år, även om dom inte vill det själva, kanske dom måste, det är Canon & konsumenterna som bestämmer som jag ser det just nu.

Vad händer om Olympus, Minolta, Pentax får för sig att vara lika bussiga mot konsumenterna som Canon? Tro ni verkligen att Nikon intalar sig APS är framtiden... APS är framtiden!!, ser inget, hör inget, säger inget?

Personligen är jag helnöjd, Canon gör helt rätt som erbjuder flera val möjligheter, det är 2005 nu, Nikon kör vidare, vågat värre tycker jag. Pratade med en tjej häromdagen som är yrkes fotograf, hon har en D100 & har länge varit inne på at köpa en D2X, ni kan bara gissa vilken kamera hon köper nu? Hon har inte en enda DX optik, bara gammla manuella Nikkor & AF AFD optik, hon tackade för rådet att köpa en shiftlenses adapter till sin nya CANON D5.

Hon tar mest interiörer, stilleben, produkt foto, mm, så en stor sensor är vad hon personligen har väntat på. Alla är inte miljonärer, att köpa en D5 för hennes del är en enorm besparing som hon ser det, + att hon just fick hög klassig 20mm optik istället för att slänga ut ytterligare 10,000:- för APS optik som ändå inte är lika bra som det Nikkor optik hon redan har.

Mängder med billiga EF optik finns väl också då hon skulle behöva lite mer avancerad blixt styrning nångång.

Vem kan klaga, en Nikon F5 & en riktigt bra konsument scanner & film för 10 år framåt är ändå inte i närheten lika dyrt som en D5 eller D200 eller D2X

Jag fick en F5 gratis häromdagen, så jag får väl lära mig att åter uppskatta den tills jag får för mig att köpa en D5.

Jag är en riktig J%##% bakåtsträvare :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar