Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D100 vs. Canon 10D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
D100 mäter inte med gamla objektiv, förutom blixtmätningen. F100 gör det däremot. D100 går att använda med manuella objektiv om man mäter ljuset själv.

Det här är ju löjligt

Hur kan någon över huvud taget anse att 10D är MYCKET bättre (eller vice versa för den delen). Klart att det finns skillnader men dom är oerhört små. Det handlar åtminstonne för mig mer om min historia. Jag hade ett stort Nikon system och den ekonomiska kalkylen gjorde att jag valde D100 före 10D. Vid mina provfotograferingar framkom inte heller några avgörande skillnader. Jag trodde faktiskt att det skulle vara en STOR skillnad pga alla vansinniga inlägg i forum som detta om det "egna märkets överlägsenhet".

Den här diskutionen om N vs C har landat på en nivå som passar på dagis och inte i ett seriöst forum som detta. Påtala de stora skillnaderna istället för att berätta att det ena märket är MYCKET bättre pga att just den knappen är bättre placerad etc (något som antagligen blir mycket svårt). För mig var D100 ett helt naturligt val då jag tidigare använt F80 och F100 men jag är också helt övertygad om ifall jag hade använt Canon tidigare så hade 10D passat bättre.

Summa summarum så är jag helt äövertygad om att ingen kan skilja på en bild tagen med en 10D alternativt D100 och det är ju slutresultatet som räknas.

Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar