Annons

Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror knappast D1 är det bästa valet om du behöver köra på högre ISO i mörka lokaler. Min Eos 1D var ialla fal mycket sämre på höga ISO än min nuvarande Eos 20D.
 
Fast med ISO så har jag bara min Z10 och jämföra med, och den har högsta iso på 400, där är bilderna så gott som oanvändbara. Tyvärr:(
 
Jimpawa skrev:
Jag vet att jag frågade lite i en tråd för några veckor sedan, men jag har lite fler undringar över denna kamera nu, och en viktig fråga, Är det ens värt att köpa denna kamera? Jag är mest ute efter en kamera att bygga upp ett system runt, det skulle bli min första DSLR, och anledningen den intresserar mig är att den verkar stadig, hållbar, och går att hitta till bra pris då och då.

Är bildkvaliten bättre än min KM dimage z10?
Hur höga ISO värden klarar den med acceptabelt brus?
Det kommer nog fler frågor eftersom.

Mvh Jimmie

Helt klart en kamera som är kul att använda med bra resultat i de flesta situationer.

Tar upp några, (kanske själklara) saker men glöm inte att det är en klart kul kamera.

Minuslistan:
- Högt brus.
- Klarar inte att "tolka" olika exponerings typer som en modernare digitalkamera
- Batteritid

Plus
+ Den är gjord för proffsbruk / tätningar/inställningar
+++Ergonomi

maila mig kan jag skicka exempelbilder från min D1:a

mvh Erik
 
Jimpawa skrev:
Det som känns viktigast för mig är att den genererar bättre bilder än kameran jag för tillfället har, speciellt i lite mörkare miljö. Jag är ingen direkt pixeljägare, jag kommer ändå inte skriva ut i några enorma storlekar, och tyvärr inte få några direkta fotojobb än på ett tag i alla fall,

Därför känns det som en bra kamera att starta med, tänker jag helt fel?

KÖP!
 
Så länge jag kan komma upp i ISO 400-800 i acceptabel kvallite så är jag nöjd till en början.

Får se vad jag hittar, och vad pengarna räcker till, d1 känns som en lagom kamera för mig att starta upp ett system runt, blott sina 2mp..
 
Jimpawa skrev:
Så länge jag kan komma upp i ISO 400-800 i acceptabel kvallite så är jag nöjd till en början.

Får se vad jag hittar, och vad pengarna räcker till, d1 känns som en lagom kamera för mig att starta upp ett system runt, blott sina 2mp..

Vid ISO 800 tror jag inte att du tycker kvaliten blir acceptabel. Min D1:a bandade kraftigt vid 800.
Men det kanske var fel på min kamera.

/Leif
 
Leif, är det de diagonala mönster man kan se på bilderna i samples-galleriet på ISO800 och ISO1600 i testen på Dpreview?

På ISO800 är det bara synligt i de allra mörkaste partierna och borde inte vara så störande. På ISO1600 ser man det på många andra ställen åxå.
Båda två är dock vida bättre än en Z10 som ger helt oanvändbara bilder på ISO400 (det går nog att fixa till dem med en god portion tålamod och lite neatimage men....) och, med nöd och näppe, användbara på ISO200.
 
dumbo skrev:
Leif, är det de diagonala mönster man kan se på bilderna i samples-galleriet på ISO800 och ISO1600 i testen på Dpreview?

På ISO800 är det bara synligt i de allra mörkaste partierna och borde inte vara så störande. På ISO1600 ser man det på många andra ställen åxå.
Båda två är dock vida bättre än en Z10 som ger helt oanvändbara bilder på ISO400 (det går nog att fixa till dem med en god portion tålamod och lite neatimage men....) och, med nöd och näppe, användbara på ISO200.

Vet inte hur dom ser ut på Dpreview, jag har inte kollat där. Men min D1:a gav kraftiga vågräta linjer över hela bildytan på iso 800, givetvis syntes dom bättre i mörka partier. Och som du tidigare sagt om batteritiden, den var hemskt dålig tyckte jag, trots att jag skaffat nya batterier.

/Leif
 
leffep skrev:
Vid ISO 800 tror jag inte att du tycker kvaliten blir acceptabel. Min D1:a bandade kraftigt vid 800.
Men det kanske var fel på min kamera.

/Leif

Tyvärr tror jag att du har rätt.
Iofs finns Neat Image som som reducerar bruset ganska effektivt utan att fördärva bilderna.

Kameran är ju också fullt användbar på iso 200. 400 har jag knappt kört.
 
schaki skrev:
Tyvärr tror jag att du har rätt.
Iofs finns Neat Image som som reducerar bruset ganska effektivt utan att fördärva bilderna.

Kameran är ju också fullt användbar på iso 200. 400 har jag knappt kört.

Problemet är att Neat Image troligen inte klarar av att ta bort bandningen utan att samtidigt ta bort all skärpa som finns.

/Leif
 
färger!

Har haft Nikon D1 (utöver canon d60, 10d, 1d, 1ds osv) och den är en underbar kamera att jobba med. Behöver man inte mer upplösing är 2.7MP vore den ett bra val OM det inte vore för färgerna.

D1:an fixar inte hudtoner. Jag provade ALLA möjliga tips och kunde ibland få vettiga hudtoner, men 95% led av magentastick.

Mitt tips är att inte köpa en D1 utan istället gå på d100 (inte heller så bra hudtoner tyvärr), eller hellre en Canon 1D (kanonfin kamera!).

Så ett tips från en som provat; passa. Du kommer spendera timma efter timma att svära åt hur folk ser ut i ansiktet.

Lite tips från Nikon om du ändå väljer D1:an:
http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/hit/dc/dcd1/en/HIT_dcd1_en_21.htm
 
Vilken kamera jag än väljer så har jag bara min z10 att jämföra med, och den klarar egentligen ingenting. Men jag börjar bli tveksam om D1 är rätt kamera för mig, kanske ska spara lite till, och köpa något bättre, jag har dock ett stort ha behov i vissa lägen, det här är ett sådant:)
Men jag får kanske tygla mig och vänta helt enkelt, Jag vill ju hur som helst ha en kamera som fungerar bra och bra bilder, kvalitet mm.

Jag vill ju ha en kamera att bli bättre med, och utväcklas, inte en som jag står stilla med. Men samtidigt vill jag ha en kamera som håller, för jag använder kameran mycket, och har ofta med mig den, och jag är livrädd att jag ska ha sönder min lilla sköra z10, hehe.
 
drar upp den här tråden igen, även om mycket skrivts i den och den är gammal.
Men jag kan likförbannat inte bestämma mig!

Nu är det så att jag har en D1 för 5000 jag kan köpa, tillsammans med bla ett Nikon 28-100/3,5-5,6G, ett batteri, laddare, kablar och en metall väska.

Problemet som jag ser det för mig är att jag vet inte om ett batteri kommer räcka? då jag ofta fotar länge i sträck. och betalar jag 5000:- så vet jag inte om jag har råd med extra batterier.

Hur många bilder brukar det gå att ta på ett batteri, om man inte använder skärmen allt för mycket?

Och hur många bilder rymms på ett 512mb kort? i raw? eller jpg?

pixlarna oroar lig egentligen inte så mycket, då jag vanligen inte skriver ut större än A4, men nån gån gkan det ju vara kul med större, hur funkar det? hur stort går det att interpolera utan problem?

eller är det bättre att försöka hitta en d70/d100 helt enkelt?

storleken på D1 stör mig inte.
 
5000:- är lite för mycket för en D1:a! oavsett om 28-100 följer med eller inte. För typ 5 dagar sedan såg jag på blocket en D1X för 3000:- och en D1:a för 3000:-

Gällande batterier så räkna med att du måste ha åtminstone ett till, men helst ska man ha 3st :) batterier kan du handla på ebay,kostar runt 20$/st
 
okej, då får det nog vara, alltid bäst att kolla innan man köper:)

vet inte hur s1 pro är? är den bra? Sensorn ska visst klara 6mp men den har bildfiler på 3mp? eller har jag förstått fel?

Edit:
Det som oroar mig med den s1 pro på blocket är detta:
"..Enda kruxet med kameran är att jag inte kan få den att ta flera blixtbilder i rad (bara 1) utan att stänga av strömbrytaren och sedan slå på den igen..".

Någon som vet något om det?
 
Senast ändrad:
Jag har haft en D1 innan och jag var ganska nøjd med den.

Om du inte skriver ut større æn A4 och inte gør stora webpubliceringar så ska du nog klara dig.

Det ær en del brus i bilderna, men om du ær duktigt i photoshop och har tex neatimage så klara du dig långt.

Allt har ju att gøra med vad du ska ha bilderna till, om du anser att 2.8mp ær nock så ær det ett mkt bra køp tycker jag.

Hade jag varit dig så hade jag letat efter en d1x till 4000kr isællet, dubble uppløsningen, mindre brus m.m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.