Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju noteras att detta gäller vid F/1,4, stoppar ner och sigman blir hårdare och "kantigare" högdagrar jämfört med både ZF 50/1,4 50/2.

Men som sagt, det handlar om vad man "föredrar" jag personligen tycker Sigmans oskärpe teckning är väldigt tilltalande vid F/1,4, dock så handlar det mycket om vad du har i bakgrunden samt distans mellan bagrund och "motivet" etc. För att denna skillnad skall synas, precis som att skillnad då sigman i min mening blir "sämre" också inte "alltid" visar sig.

/Paul L.
Intressant att du har både Zeiss 1,4 och 2,0. Hur skulle du bedöma skärpa och bokeh de emellan på bl 2,0.
 
Intressant att du har både Zeiss 1,4 och 2,0. Hur skulle du bedöma skärpa och bokeh de emellan på bl 2,0.

Om man bara tittar på skärpan så på nära till "mellan" distanser(har inte testat @*infinity) så är 50/2 vassare, även så har den mer "cirkulära" hödagrar samt mindre definerade kanter. Så den har mjukare oskärpa vid F/2 än alla 50mm jag har och har testat.

/Paul L.
 
Om man bara tittar på skärpan så på nära till "mellan" distanser(har inte testat @*infinity) så är 50/2 vassare, även så har den mer "cirkulära" hödagrar samt mindre definerade kanter. Så den har mjukare oskärpa vid F/2 än alla 50mm jag har och har testat.

/Paul L.
Nu blev jag väldigt sugen på en Zeiss 50 2,0. Eftersom den presterar topp redan på 2,0 så räcker det för mig. Närgränsen borgar för att man verkligen kan slå ut bakgrunden vid vissa motivtyper.
 
Bilden visar Zeiss 50/1,4 @ F/2, inte Zeiss 50/2 makro planar @ F/2, det är den Paul Innergård pratar om. .-)
Ja, jag vet. Men jag menade att med tanke på hur Sigman ser ut vid f/2 så har jag svårt att tro att Zeiss 50/2 ger ännu mjukare bokeh. Och då Paul redan har Sigman så tror jag att han fiskar i fel vatten om han tror att det ska bli bättre med Zeissen. Men jag kan förstås ha fel.
 
Ja, jag vet. Men jag menade att med tanke på hur Sigman ser ut vid f/2 så har jag svårt att tro att Zeiss 50/2 ger ännu mjukare bokeh. Och då Paul redan har Sigman så tror jag att han fiskar i fel vatten om han tror att det ska bli bättre med Zeissen. Men jag kan förstås ha fel.

Jag förstod inte logiken i din tankegång, då länken du refererarde till inte hade något med ZF 50/2 makro planar att göra. Sen att du tror att den inte är det, ja det är ju en annan sak. .-)




/Paul L.
 
Senast ändrad:
Har någon fått tag på detta objektivet än? Har det börjat levereras? Beställde mitt för 2 veckor sedan, men har inte sett röken av det än.

/Karl
 
Har någon fått tag på detta objektivet än? Har det börjat levereras? Beställde mitt för 2 veckor sedan, men har inte sett röken av det än.

/Karl

Nej, eftersom jag inte fått något så antar jag att det INTE börjar levereras än ;-) Skämt åsido, Nikon har sagt december så vi får nog hålla ut några veckor till. För den nyfikne kanske finns det ett ex att testa på Foto & Video 2008.
 
Nej, eftersom jag inte fått något så antar jag att det INTE börjar levereras än ;-) Skämt åsido, Nikon har sagt december så vi får nog hålla ut några veckor till. För den nyfikne kanske finns det ett ex att testa på Foto & Video 2008.

Ja, den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

/Karl
 
ok, behöver man förhandsboka på allvar?, butikerna lär väl köpa in så att det räcker när de vet att efterfrågan är hög?
 
Såg på DPreviw att Björn Rörslett nu har gett en recension om den nya 50 1,4 af-s G. Han ger gluggen högt betyg men verkar inte direkt i extas över den. Börjar kännas allt mer som om mitt val av Sigma som af-glugg var rätt.
 
Såg på DPreviw att Björn Rörslett nu har gett en recension om den nya 50 1,4 af-s G. Han ger gluggen högt betyg men verkar inte direkt i extas över den. Börjar kännas allt mer som om mitt val av Sigma som af-glugg var rätt.

Han har gett den 5 av 5 på både DX och FX, så bra är den nog. Men i texten ser man att den inte är revolutionerande bra mot föregångaren. Den ska vara lite bättre på f1.4 nu och bakgrundsoskärpan ska vara mjukare allmänt. Låter bra i mina öron eftersom jag skulle köpa objektivet främst för f1.4 (och f2.0, sånt som mitt Tamron 17-50/2.8, inte redan klarar bra).

Vore kul att se ett jämförande test med Sigma 50mm/1.4 dock. Den verkar ju väldigt fin också, dock inte lika smidig.
 
Han har gett den 5 av 5 på både DX och FX, så bra är den nog. Men i texten ser man att den inte är revolutionerande bra mot föregångaren. Den ska vara lite bättre på f1.4 nu och bakgrundsoskärpan ska vara mjukare allmänt. Låter bra i mina öron eftersom jag skulle köpa objektivet främst för f1.4 (och f2.0, sånt som mitt Tamron 17-50/2.8, inte redan klarar bra).

Vore kul att se ett jämförande test med Sigma 50mm/1.4 dock. Den verkar ju väldigt fin också, dock inte lika smidig.
det är nog så att Nikons äldre 50 1,4 är mycket bra men tillägg av af-s och nio lamellers bländare är det som saknades och nu har man fixat det. Synd bara att nya 50 1,4 inte har innerfocus. Af verkar visserligen tyst men fortfarande inget fartvidunder.
 
det är nog så att Nikons äldre 50 1,4 är mycket bra men tillägg av af-s och nio lamellers bländare är det som saknades och nu har man fixat det. Synd bara att nya 50 1,4 inte har innerfocus. Af verkar visserligen tyst men fortfarande inget fartvidunder.

Det är ju faktiskt lite konstigt att den inte har "riktig" IF. 50/1.4 ska ju vara Nikons topp-prestanda normal. Att en ev. ny 50/1.8 inte har alla finesser skulle ju vara okej. Det samma gäller NanoCoating och t.o.m. ED-glas tycker jag. 50mm/1.4 ska det inte sparas på, de tar ändå ganska bra betalt, och dom som köper den vill ha topp-prestanda.
 
Han har gett den 5 av 5 på både DX och FX, så bra är den nog. Men i texten ser man att den inte är revolutionerande bra mot föregångaren. Den ska vara lite bättre på f1.4 nu och bakgrundsoskärpan ska vara mjukare allmänt. Låter bra i mina öron eftersom jag skulle köpa objektivet främst för f1.4 (och f2.0, sånt som mitt Tamron 17-50/2.8, inte redan klarar bra).

Vore kul att se ett jämförande test med Sigma 50mm/1.4 dock. Den verkar ju väldigt fin också, dock inte lika smidig.

Kul att Björn satt ett frågetecken istället för att skriva D3X. Den nya normalen verkar sålunda klara sig lika bra på en 24 MP FX DSLR.

Jag kommer noga avvakta om och i så fall vilket nytt 50/1.4-objektiv jag köper (Nikons nya eller Sigmas). Framtida tester får utvisa om mitt gamla 50/1.4 AF D behöver bytas ut för ett nytt. Är de nya objektiven avsevärt bättre på f1.4-f2 kommer jag att byta annars inte. Hoppas det kommer att göras ett direkt jämförande test mellan de tre (eller även Zeissen) med bilder sida vid sida. Då kan var och en jämföra mitt- och kantskärpa, vinjettering, CA, motljusegenskaper, distorsion och bokeh.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.