Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju faktiskt lite konstigt att den inte har "riktig" IF. 50/1.4 ska ju vara Nikons topp-prestanda normal. Att en ev. ny 50/1.8 inte har alla finesser skulle ju vara okej. Det samma gäller NanoCoating och t.o.m. ED-glas tycker jag. 50mm/1.4 ska det inte sparas på, de tar ändå ganska bra betalt, och dom som köper den vill ha topp-prestanda.

Det är väl inte omöjligt att det kanske kan komma en 1,2 med nanocoating och ED-glas som blir den "riktiga pro-gluggen". Detta är dock bara spekulationer från min sida.
 
Det är väl inte omöjligt att det kanske kan komma en 1,2 med nanocoating och ED-glas som blir den "riktiga pro-gluggen". Detta är dock bara spekulationer från min sida.
Varför stanna där? Jag skulle inte bli jätteförvånad om man presenterade ett prestige-objektiv som typ 50/1,0 eller nåt sånt, bara för att bräcka Canon.

Sen undrar man ju varför alla tjatar om nanocoating, asfäriska linser och annat. Om det inte behövs, så varför skulle man använda det? Objektivet hade blivit dyrare helt i onödan.
 
Varför stanna där? Jag skulle inte bli jätteförvånad om man presenterade ett prestige-objektiv som typ 50/1,0 eller nåt sånt, bara för att bräcka Canon.

Sen undrar man ju varför alla tjatar om nanocoating, asfäriska linser och annat. Om det inte behövs, så varför skulle man använda det? Objektivet hade blivit dyrare helt i onödan.

En 50/1.0 är väl om något onödigt idag med FX och bra ISO-egenskaper. Det skulle säkert blir både stort, tungt och framförallt dyrt. Kolla in Leicas 50/0.95!

Men visst, Björn Rörslett har väl visat bilder från ett objektiv med f0,75...

Det blir billigare med en Lens-Baby eller filtereffekter för samma estetiska bilddimensioner. Det går ju dessutom utmärkt att både skapa selektiv skärpa och vinjettera i Photoshop efteråt.
 
En 50/1.0 är väl om något onödigt idag med FX och bra ISO-egenskaper. Det skulle säkert blir både stort, tungt och framförallt dyrt. Kolla in Leicas 50/0.95!
Skärpedjupet blir ju inte kortare för att man har bättre brusegenskaper. Dessutom finns det för mig inget övre tak där man kan tala om att all nödvändighet skulle försvinna. Jag fotade senast i söndags vid f/1,2 och ISO 6400, så jag hade inte sagt nej till ännu högre ljusstyrka. Det hade dock inte varit aktuellt med tanke på vad priset skulle kunna tänkas vara.

Men visst, Björn Rörslett har väl visat bilder från ett objektiv med f0,75...

Det blir billigare med en Lens-Baby eller filtereffekter för samma estetiska bilddimensioner. Det går ju dessutom utmärkt att både skapa selektiv skärpa och vinjettera i Photoshop efteråt.
Det går inte att få ett trovärdigt kort skärpedjup i Photoshop, vad jag har sett. Det intressanta med ljusstarka normaler är i mitt tycke att det går att få ganska kort skärpedjup även på lite håll, och på den fronten hade jag inte tackat nej till högre ljusstyrka.

Men visst, de allra flesta skulle inte ha någon nytta av ett sådant objektiv. Men det vore ball:)
 
Det är väl inte omöjligt att det kanske kan komma en 1,2 med nanocoating och ED-glas som blir den "riktiga pro-gluggen". Detta är dock bara spekulationer från min sida.

Nä, det är inte omöjligt. Men då snackar vi "top dollar", dvs motsvarande Canons 50mm/1.2 som väl kostar 14000-15000. Känns inte så aktuellt.

Hur som helst så köper jag nog en 50/1.4G i julklapp till mig själv :)
 
Verkar i skrivande stund vara på G ut till vissa kundern i bla staterna. Den verkar finnas inne på Nikonstore vilket borde innebära en eller två dagar tills resten har den gissar jag.
 
Vore kul om nån kunde skicka en till photozone.de för test :)

Eftersom jag själv läser deras testar ofta känner jag mig nästan skyldig att skicka dit nått objektiv snart.
 
Jag har hämtat mitt ex. av objektivet hos Fotomaster i Västerås.
Jag beställde det samma dag som det blev officiellt.
Det känns hittills bra och kommer framför allt till sin rätt på min D 40, ett litet och lätt system blir det.
Lars på Fotomaster har ett par objektiv kvar i butiken om någon är intresserad av att köpa.
Telefon 021 181861
 
Någon kunnig här måste göra ett snabbt jämförande test med den gamla versionen, med bildexempel.

Skärpa/kontrast på stora bländare
bokeh
 
En jämförelse mellan detta och Sigmas variant är vad jag väntar på.
Jämfört med det gamla Wartburgh ( Nikon ) 1,4 lär ju bägge vara riktigt bra, men efter vad jag sett hittils imponerar inte det senaste från Nikon men jag hoppas jag har fel som vanligt.

Christian Fourniers exempel ser ju inte så bra ut ens i liten storlek, med passus att jag inte vet något om omständigheterna.
 
AF-S 50/1.4G mot AF 50/1.4

Hej!

Jag köpte ett AF-S 50/1.4G på Kameradoktorn idag (de verkade ha många inne) och gjorde ett mycket snabbt test mot mitt urgamla AF 50/1.4 (ej D-varianten, men jag tror att de är lika optiskt). En snabb jämförelse mellan de två visas här:

http://copsosx03.physto.se/~edsjo/Test-D300-AF50/Comp1.jpg

På övre raden är nya AF-S 50/1.4G. På undre raden är gamla AF 50/1.4. Från vänster till höger har vi bländare 1.4, 2.0 och 2.8. Bilderna är tagna med blixt med en D300 i raw och konverterade till jpg med Capture NX2. Utsnitten är i 50%.
Skärpan är ställd manuellt med LiveView på nallens högra öga (vänstra från nallen sett). Om ni vill titta på själva råfilerna och de fullstora jpeg-filerna (upp till bländare 8) finns de här:

http://copsosx03.physto.se/~edsjo/Test-D300-AF50/

Navigera ner i PICS-RAW för raw-bilderna och i PICS för jpeg-bilderna.

Det första som slår mig är att bokehn ej fullt öppen som väntat är snyggare med nya AF-S 50/1.4G. Det ska bli intressant att testa den i praktiskt bruk och se om AF är snabb och precis.
 
Tackar Joakim.

Den nya verkar ju vara ett lyft jämfört med det gamla ( som även jag har ) även om det inte behövs så mycket för att höja nivån över det, t.ex. boken som du nämner är ju bättre på i princip alla moderna objektiv på marknaden än det gamla.

Jag lutar åt ett annat håll men avvaktar ett test till innan jag bestämmer mig.
 
Hej!

Jag köpte ett AF-S 50/1.4G på Kameradoktorn idag (de verkade ha många inne) och gjorde ett mycket snabbt test mot mitt urgamla AF 50/1.4 (ej D-varianten, men jag tror att de är lika optiskt). En snabb jämförelse mellan de två visas här:

http://copsosx03.physto.se/~edsjo/Test-D300-AF50/Comp1.jpg

På övre raden är nya AF-S 50/1.4G. På undre raden är gamla AF 50/1.4. Från vänster till höger har vi bländare 1.4, 2.0 och 2.8. Bilderna är tagna med blixt med en D300 i raw och konverterade till jpg med Capture NX2. Utsnitten är i 50%.
Skärpan är ställd manuellt med LiveView på nallens högra öga (vänstra från nallen sett). Om ni vill titta på själva råfilerna och de fullstora jpeg-filerna (upp till bländare 8) finns de här:

http://copsosx03.physto.se/~edsjo/Test-D300-AF50/

Navigera ner i PICS-RAW för raw-bilderna och i PICS för jpeg-bilderna.

Det första som slår mig är att bokehn ej fullt öppen som väntat är snyggare med nya AF-S 50/1.4G. Det ska bli intressant att testa den i praktiskt bruk och se om AF är snabb och precis.

Är bilderna olika exponerade? Tycker det skiljer ganska mycket vid 2,8 mellan gamla och nya 50...
Helhetsintrycket blir svårt att jämföra om så är fallet menar jag.

/K
 
Skojfotat lite nu ikväll (vi har egentligen byggt pepparkakshus, men det är ju väldokumenterat nu iaf). AF:en är faktiskt inte snabb, lite besviken faktiskt. Kanske är bättre med annat än D80, vet ej.
 
Är bilderna olika exponerade? Tycker det skiljer ganska mycket vid 2,8 mellan gamla och nya 50...
Helhetsintrycket blir svårt att jämföra om så är fallet menar jag.

/K

Jag har kört 1/60 sekund och TTL-blixt studsad i taket i båda fallen. Dock slog det mig att den gamla inte är D-optik så TTL-blixtautomatiken fungerar ju faktiskt annorlunda. Det kan vara en del av förklaringen. Sedan tycker jag att det ser ut som att bilderna med gamla har en del av ett steg större bländare än inställt baserat på skärpedjupet. Det verkar ju lite märkligt, men det ser konsistent ut på alla bilderna på mindre bländare. Det skulle också kunna vara anledeningen till skillnaden i exponering, dvs att mitt gamla faktiskt är lite öppnare än inställt på mindre bländare. Undrar om det är normalt med gamla AF50/1.4 eller om mitt beter sig konstigt?

Joakim
 
Skojfotat lite nu ikväll (vi har egentligen byggt pepparkakshus, men det är ju väldokumenterat nu iaf). AF:en är faktiskt inte snabb, lite besviken faktiskt. Kanske är bättre med annat än D80, vet ej.

Hej!

Jag kan bara hålla med. AF känns ganska seg faktiskt (jag kör på en D300). Jag ska testa ute idag med bättre ljus och se hur det fungerar då.

Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.