Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som har gått och funderat om jag skulle köpa ett Sigma 30/1,4 HSM.
Brännviden 35mm passar mig nog egentligen bättre. Men jag är ju ute efter något rejält ljusstarkt objektiv!
Frågan är bara om 1,4 ger lite för kort skärpedjup för att vara riktigt användbart? Klart man kan blända ner till 1,8 då förståss.

Sedan har jag hört att Sigmas 30/1,4 har fokusproblem ibland. Men det lutar nog ändå åt ett Sigma för min del.
 
Beställde ett Sigma 30 1,4 ett par timmar innan jag såg den här artikeln. Till en början en besvikelse, men får man bara ett väl fungerande exemplar av Sigmas motsvarighet så blir det kanon. Även om det är lite dyrare så är det ju faktiskt ljusstarkare också, och ser inte lite plastigt ut.

Tycker absolut att det här var en bra nyhet från Nikon's sida. Självklart skall man dra fördelarna av DX-formatet som tillåter billigare och relativt sett mindre och lättare objektiv jämfört med FX-motsvarigheten. Sen tycker jag som jag antydde innan att de ändå bör hålla på kvalitetskänslan då de även riktar sig till kameraägare med ex.vis D300.
 
Intressant att dom talar om fler primes (även om dom är DX). Ännu intressantare är det om den här 35an faktiskt presterar riktigt bra. Vad för andra DX-linser kan man isf tänka sig en D40/D60/D90 ägare är intresserad av (enligt Nikon)?

Själv tänker jag mest på vidvinkelsidan. En 9mm/2.8 DX med bra skärpa, låg vikt och hyfsat lågt pris skulle vara väldigt fint. Eller kanske ett DX-macro? Macron är ju för dyra för D40/D60/D90-ägare som det är nu. Kanske ett 70mm Micro-Nikkor DX ?
 
Jag skulle uppskatta en 60/1.8 DX för att ta lite trevliga portätt. Skulle motsvara 90 mm i FX, och det finns ju redan 85/1.8D.

Tycker det känns lite överflödigt med tanke på att det redan finns en AF 50/1,8, en AF-S 50/1,4G och en AF-S 60/2,8 Micro.

Hoppas snarare på AF-S 85/1,8 så vi D40/D60-användare får AF med den brännvidden.
 
Intressant att dom talar om fler primes (även om dom är DX). Ännu intressantare är det om den här 35an faktiskt presterar riktigt bra. Vad för andra DX-linser kan man isf tänka sig en D40/D60/D90 ägare är intresserad av (enligt Nikon)?

Själv tänker jag mest på vidvinkelsidan. En 9mm/2.8 DX med bra skärpa, låg vikt och hyfsat lågt pris skulle vara väldigt fint. Eller kanske ett DX-macro? Macron är ju för dyra för D40/D60/D90-ägare som det är nu. Kanske ett 70mm Micro-Nikkor DX ?


Lustigt att allt fler säger "lins" om objektiv. Kanske är ett generationsskifte på gång där yngre personer plockar in engelskans
lens som ny beteckning? En baksida kan vara att det blir marigt att
veta om man talar om ett enskilt element i objektivet eller objektivet som sådant: Jag har fått en repa på frontlinsen på min lins :)
 
Tycker det känns lite överflödigt med tanke på att det redan finns en AF 50/1,8, en AF-S 50/1,4G och en AF-S 60/2,8 Micro.

Hoppas snarare på AF-S 85/1,8 så vi D40/D60-användare får AF med den brännvidden.

Kanske sant. Jag var iofs sig ute efter det korta skärpedjupet en 60/1.8 ger. AF-S 85/1.8 kommer ju vara ett FX-objektiv, allså mycket större än nödvändigt för DX. Men det är klart, de med FX-kameror har ju också nytta av ett sådant objektiv.
 
Lustigt att allt fler säger "lins" om objektiv. Kanske är ett generationsskifte på gång där yngre personer plockar in engelskans
lens som ny beteckning? En baksida kan vara att det blir marigt att
veta om man talar om ett enskilt element i objektivet eller objektivet som sådant: Jag har fått en repa på frontlinsen på min lins :)

Oftast vet man nog var det rör sig om :)

Stör mig mer på fotohandlare på nätet där man ibland läser om "snabba objektiv"
 
Om Nikon släpper nya fasta gluggar/linser/optik/objektiv (fattar alla nu?) i tele-området hoppas jag dom inkluderar VR (oavsett om dom är DX eller inte, helst inte). Jag skulle själv köpa 85mm/1.8 VR och 180mm/2.8 VR omgående om dom lanserades, varit inne länge på att köpa dom nuvarande versionerna ändå.

Detta förutom den 300mm/4 VR som många önskat i flera år.

Dom har ju inkluderat VR i riktigt billiga DX-zoomobjektiv dom senaste åren, själva tekniken bör därför inte vara så kostsam. Och den borde kunna implementeras enklare med en fast optik än en zoom-dito.
 
Jag har svårt att se finessen med 35 mm och f1.8 på DX då det inte lär ge något riktigt kort skärpedjup som ett f1.4-objektiv på FX.

Jag har inte alls några svårigheter med att se fördelarna med en 35mm f1,8 på en DX. Alla sitter inte i samma båt som du. Många av oss kan inte välja mellan DX och FX. Själv så har jag då och då saknat DX formatets enda riktigt stora akilleshäl (givietvis enligt mina egna preferenser): en riktigt ljusstark normal/vidvinkel som samtidigt är tillräckligt skarp att användas fullt öppen.
 
DPreview har snackat lite med nikon: http://www.dpreview.com/news/0902/09021002nikoninterview.asp

låter som att dom gjort ett ganska smart drag tycker jag. hade jag inte haft en 30/1.4 så hade objektivet varit högst intressant!

dessutom låter det lovande i slutet av intervjun:

Robert Cristina skrev: and, he adds: "this is not the last lens announcement we'll be making this year."

Vad skulle han annars ha svarat?
Låter det här bättre:

This is the very last lens we´ll make for DX, the APS-C is soon past!
We go for FX!
 
Nikon har ju levererat en hel del riktigt fina proffsgluggar de senaste åren, samt en hel del budgetzoomar. Tycker det är kul att de gör bra DX-objektiv och kan förvisso inse deras nytta i det, dvs mycket låga pruduktions- och utvecklingskonstnader i förhållande till potentiell försäljning. Men, som vän av småbildsformatet och nu FX så skulle jag bli besviken om man helt åsidosatte behoven av nya moderna, fasta, ljusstarka gluggar. En 35/1.8 hade varit ett direktköp OM den var anpassad för FX. Kan väl tänka mig en 28/1.8 också för FX. Möjligen en ny 180mm/2.8. Skulle mycket väl kunna tänka mig en budgetvariant av 14-24, ungefär som 18-35 var gentemot storebror 17-35. En uppdaterad 300/4 med VR eller 400/5.6 med VR MÅSTE komma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.