Torda
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Eftersom jag tillgång till att testa olika optik så har jag givit 17-55 flertal chanser tillsammans med min d2x. Jag tycker liksom att du att byggkvalitet och känsla är oöverträffad, men det saknas det riktiga bettet i bilderna jmf med en bra 17-35/2,8 eller när jag tom jmf mot min 18-35. Hade inte min 18-35 uppvisat tillsammans med d2x så fula brytningsfel på 18 mm hade jag varit fullt nöjd. Även de bättre motljusegenskaperna som 17-55 och 17-35 har hade varit en önskvärd förbättring hos 18-35. Men man kan inte få allt av denna lilla lätta och skarpa glugg.
Mikael
Jag hade tidigare också en Tamron 28-75, som ska vara mycket bra och jag jämförde den också som hastigast mot 17-55 och fann att även de var väldigt jämbördiga, dock visade det sig att 17-55 återigen var skarpare vid full öppning. Däremot led inte Tamronen så mycket av CA som Sigman och Tamronen hade även lite mera neutrala färger än Sigman. Jag har även sett att i andra forum tycker sig ägarna få bättre skärpa med 17-55 än ur sina fasta gluggar , men det betvivlar jag starkt, då åtminståne min 50/1,8 och 100/2,8 har bättre "bett" i bilderna. Jag betvivlar inte heller att en fullt frisk 17-35 är något skarpare nedbländad än 17-55, men fullt öppen har jag svårt att tro att den är bättre. Samtidigt har jag även värderat in de extra 20 millimetrerna som en stor tillgång i mitt val av 17-55, då jag tycker att 17-35 för mig blir lite i kortaste laget.