Annons

Nikon 12-24, 17-55 eller 17-35?

Produkter
(logga in för att koppla)
För det som jag arbetar med, huvudsakligen medicin och forskningsbilder så duger 18-70 mycket bra. För en tidningsfotograf/ tuffa reportage så kan jag bara spekulera i hur den skulle hålla rent mekaniskt.
Å andra sidan kan man köpa flera 18-70 för samma pris som en styck 17-55.

Rent optiskt duger den väl, vilket var viktigast för mig, även priset spelat givetsvis en roll.

Jag har endast testat den mot andra gluggar upp till 55mm , där fungerar den bra.

För skoj skull skall jag testa och se hur den är mot miccro-nikkor 60mm. Först då kan jag uttala mig om hur bra/dålig den är.


Mikael
 
Senast ändrad:
Delutsnitt, kant. 60mm. bl 8 och 1/400sek. Samma på båda ojektiven. Kamera på stativ. Förstoring 200%

Visst är Miccro-nikkor något skarpare,men vad som ses tydligt är att det fasta miccro-nikkor 60mm objektivet inte har några brytningsfel.

Zoomen lider av att rgb inte bryts i samma punkt.

Felet är inte så stort men finns och ses runt tvättlinan.
Mikael
 

Bilagor

  • mn60mm.jpg
    mn60mm.jpg
    27.9 KB · Visningar: 778
SNyggt Jobbat !

Har precis läst HELA tråden från sidan 1 - 13.tog c:a 1-1,5 timme =) Mycket info på kort tid..

Jag har idag en 18-70 och är mestadels nöjd men jag saknar ljusstyrkan på kvällarna..

Skall iväg och titta på en beg 17-35 i eftermiddag..

Någon som har bra snabba tips på vad man bör hålla utkik efter ?

Plåta lite vid 17 mm & 2,8 för att se uppkomsten av CA & Skärpa ?
 
Var på Jylland och arbetade, här kommer några sidobilder . 18-70 testades vad det gäller distortion. Som alla zoomar och flesta vidvinkelobjektiv har 18-70 problem att teckna rakt. 18-70mm fungerar förvånandsvärt väl.
 

Bilagor

  • skagen2.jpg
    skagen2.jpg
    24.2 KB · Visningar: 681
Senast ändrad:
Som allroundobjektiv fungerar 18-70 väl även på en krävande kamera som d2x. Viss blå/cyan colorfringing kan ses i lövverk mot himmel.
 
Senast ändrad:
Även på 18mm blir hjulet runt, hela bilden skarpt tecknad utan besvärande, synliga brytningsfel
 

Bilagor

  • skagen5.jpg
    skagen5.jpg
    44 KB · Visningar: 677
Även telesidan fungerar väl.
Jag har svårt att hitta ett mer prisvärt allround objektiv till en Nikon digital slr kamera. Jag kan inte se att detta objektiv skulle sätta några direkta gränser för den fotointresserade vad det gäller bildkvalitet.
Mvh Mikael
 

Bilagor

  • skagen1.jpg
    skagen1.jpg
    31.3 KB · Visningar: 672
Senast ändrad:
Men ska du ha raktecknande på vidvinkel så ta med Nikon 12-24. Betydligt rakare från 14 och uppåt än 18-70 i max vidvinkel.

I princip fritt från CA på 14 mm också.

Som Björn Rörslätt skriver: den är till och med bättre än Nikons svindyra, fasta 14 mm.
 
Mitt bidrag

Lägger ut ett bidrag taget med 18-70 gluggen.
Den ger mkt fin färgåtergivning och är fullt acceptabellt rak vid 18mm.

Jag är toknöjd med mitt exemplar

/Patrik
 

Bilagor

  • bôrní_filtered_small.jpg
    bôrní_filtered_small.jpg
    43.3 KB · Visningar: 586
är nyss hemkommen från medelhavet och hade 17-55 som alltid var på. min stora besvikelse var bilderna tagna med bländare över 16 så blev bilderna mjukare. hoppas att det är min som är så... då måste det vara fel på min. någon annan fler som upplever samma sak?
 
Efter 16 blir väl i princip alla objektiv mjukare, eller har jag missuppfattat det? Fotar själv 90% mellan 1.4 och 5.6 och sen 9% 5.6-11 så jag vet inte mycket bortom det :)
 
Phunkey skrev:
är nyss hemkommen från medelhavet och hade 17-55 som alltid var på. min stora besvikelse var bilderna tagna med bländare över 16 så blev bilderna mjukare. hoppas att det är min som är så... då måste det vara fel på min. någon annan fler som upplever samma sak?

Pga av flera orsaker som diffraktion, contrast, upplösning mm så är inte ditt objektiv optimalt på bl 16 tillsammans med en digitalkamera.
Bäst återgivande har du sannolikt på bl 5.6 och 8
Mikael
 
tack... då vet jag det... blev en aning förvånad. först misstänkte jag någon form av backfokus men det visade sig att hela bilden är en aning mjukare vid 16 och över. trodde att man skulle får mer skärpa på bilderna, men där hade jag fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.