Sputnik
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Visst - motivet och själva bilden är självklart det viktigaste. Men det ena utesluter ju inte det andra. Se det som konsumentupplysning - jag tycker att det är jättebra att sådana här saker diskuteras av t.ex. Mikael. Tidningstester i all ära men i ett sådant här forum kan man ju också diskutera med testaren. Som du t.ex. gör nu: "har det egentligen någon betydelse?" - nej, kanske inte. Men teknikdiskussionen är nog en del av den "nya" tid vi befinner oss i och är nog värdefull för förståelsen.
Men - bara man inte glömmer att kameran och objektiven är verktygen och inte glömmer fotograferandet. Ungefär som musikkillarna som bara snackar om vilka rör som ger bäst ljud och sedan bara lyssnar på testskivor ;-)
Jag håller med dig, men jag menar även på en rent teknisk nivå.
Det skulle vara ganska meningslöst att diskutera olika toner om dessa ändå inte kunde uppfattas av det mänskliga örat i slutänden.
Poängen är att jag upplever att många inte förstår att detta i många fall handlar om hårklyveri. Om den ena produkten har si eller så mycket upplösning (eller vad man nu diskuterar) i förhållande till den andra produkten, så kanske det är ganska ointressant om det bara är skillnader som går att mäta med olika instrument.
Jag vill också förtydliga att många av inlägg som bl a Mikael har gjort är både korrekta, välinitierade och intressanta för den insatte. MEN om man inte har stenkoll på vad effekten av dessa begränsningar är i verkligheten så kan man lätt förledas att tro att man måste köpa nya prylar genast, eftersom den utrustning man har idag är fullkomligt obrukbar.
Den perfekta utrustningen existerar inte, så enkelt är det. Och i dessa diskussioner är det så många olika parametrar som spelar in.
Det är samma med färghantering, det förekommer så många olika tvärsäkra uttalanden som, om jag inte visste bättre, skulle få mig att vilja sälja hela min utrustning direkt.
Kontentan är att jag tror att de allra flesta skulle vara nöjda med både 12-24, 18-35, 17-35 eller 17-55:an. Jag har, eller har haft, samtliga av dessa gluggar och ingen av dem är perfekt, ändå har jag gillat dem alla…
Det här blev ett långt svar och jag vet inte om jag egentligen fick fran det jag ville ha sagt, men jag hoppas att ni förstår vad jag far efter.
Oavsett detta, trevlig helg!