Annons

Nikkor VS Samyang

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmie1

Medlem
Hej!

Jag har haft min Nikon D60 i ett/två år nu och enbart 18-55mm hela tiden. Jag skulle uppdatera hela huset ifall jag hade pengar till det. Men för tillfället är jag enbart ute efter ett nytt objektiv.
Jag har hittat tre stycken som det står emellan. Två Nikkor och ett Samyang! De är bara det, vilket är bäst? Jag kommer nedanför lista de tre objektiv det står emellan där de första kommer vara det jag vill ha som mest i dags läget och de tredje är det sista jag vill ha (Innan era kommentarer dvs). Kom med allt ni vet och vad ni tycker. För att få lite hjälp på traven; jag fotar det mesta, så objektivet kommer användas till de mesta inom foto.

Objektiven:

1. Nikon AF-S 50/1,4 G

2. Samyang MF AE 85/1,4 AS IF UMC

3. Nikon AF-S DX 35/1,8 G
 
Vilket KAN vara skönare och mer bättre vid porträtt foto med stativ. Rätta mig om jag har fel!
Om manuell fokusering ska fungera bra så gäller det att man har en riktigt bra och stor sökare, särskilt när man har så kort skärpedjup som vid f/1.4.

För egen del skulle jag inte köpa ett objektiv som saknar AF om jag inte samtidigt hade ett kamerahus med fullstor sensor, för då får man också en stor sökare som gör det enkelt att ställa in skärpan manuellt.
 
Om manuell fokusering ska fungera bra så gäller det att man har en riktigt bra och stor sökare, särskilt när man har så kort skärpedjup som vid f/1.4.

För egen del skulle jag inte köpa ett objektiv som saknar AF om jag inte samtidigt hade ett kamerahus med fullstor sensor, för då får man också en stor sökare som gör det enkelt att ställa in skärpan manuellt.

Jo, det är jag medveten om. Sen dröjer det nog inte så länge till innan jag skaffar mig en full-formatare eller en aning bättre DSLR, som D7000.
 
För porträtt skulle jag köra på AF-S 50/1,4. Man kan ju stänga av autofokusen om man hellre vill köra manuellt, men jag är tveksam till att man vill det, speciellt med den lilla sökaren i D60:an. Med stora bländare blir det lätt felfokus även om man tar avståndsindikatorn till hjälp.

Det kan också hända att du blir tvungen att exponera manuellt med Samyangen, men det är troligtvis ett mindre problem.
 
För porträtt skulle jag köra på AF-S 50/1,4. Man kan ju stänga av autofokusen om man hellre vill köra manuellt, men jag är tveksam till att man vill det, speciellt med den lilla sökaren i D60:an. Med stora bländare blir det lätt felfokus även om man tar avståndsindikatorn till hjälp.

Det kan också hända att du blir tvungen att exponera manuellt med Samyangen, men det är troligtvis ett mindre problem.

Men eftersom D60 är en DX så motsvarar väl Nikon's 50mm f/1.4 ca. 75mm om jag inte minns fel. Och ja, eftersom det är sån lite sökare skulle det kanske vara skönare med AF på objektivet eftersom huset inte har det själv.
 
Hade jag varit i dina kläder hade jag gått på 35an då du verkar fota lite allt möjligt och förmodligen skulle trivas bra med en fast och ljusstark normal som 35an just är. 50an tycker jag personligen är för lång för allroundfoto med ett kamerahus utrustat med dx-sensor, för att inte tala om 85an som skulle bli ännu längre och dessutom saknar autofokus.
 
Hade jag varit i dina kläder hade jag gått på 35an då du verkar fota lite allt möjligt och förmodligen skulle trivas bra med en fast och ljusstark normal som 35an just är. 50an tycker jag personligen är för lång för allroundfoto med ett kamerahus utrustat med dx-sensor, för att inte tala om 85an som skulle bli ännu längre och dessutom saknar autofokus.


Ja, det lutar nästan åt 35an just nu. Är det någon som vet om det är mycket skillnad mellan 50 1.4 och 35 1.8 när det gäller oskärpa i bakgrunden?
 
Vilket KAN vara skönare och mer bättre vid porträtt foto med stativ. Rätta mig om jag har fel!

Du har fel, det kan vara skönt att kunna stänga av AF ibland, att inte kunna sätta på det igen är däremot inte skönt ;-) Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa ett objektiv helt utan AF, testa själv att stänga av AF på ditt nuvarande och fokusera manuellt i en dag...

Det är stor skillnad på 35 mm och 50 mm både vad gäller bildvinkeln och vad gäller bakgrundsoskärpan. Du har ju en zoom, ställ den på 35 mm så får du se hur det är, sen jämför du med 50 mm och ser vilket du gillar bäst. Jag skulle inte tro att du kommer att gilla 35 mm.

Du har inte funderat på Nikon AF 85/1,8? Nu har du ju visserligen ingen AF-motor i din D60 men om du ändå kan tänka dig att fokusera manuellt så länge så får du AF om du byter upp dig till ett mer avancerat hus.
 
Du har fel, det kan vara skönt att kunna stänga av AF ibland, att inte kunna sätta på det igen är däremot inte skönt ;-) Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa ett objektiv helt utan AF, testa själv att stänga av AF på ditt nuvarande och fokusera manuellt i en dag...

Det är stor skillnad på 35 mm och 50 mm både vad gäller bildvinkeln och vad gäller bakgrundsoskärpan. Du har ju en zoom, ställ den på 35 mm så får du se hur det är, sen jämför du med 50 mm och ser vilket du gillar bäst. Jag skulle inte tro att du kommer att gilla 35 mm.

Du har inte funderat på Nikon AF 85/1,8? Nu har du ju visserligen ingen AF-motor i din D60 men om du ändå kan tänka dig att fokusera manuellt så länge så får du AF om du byter upp dig till ett mer avancerat hus.


Iofs kan det ju vara så. Jag testade precis 35 och 50mm på mitt 18-55mm. Jag gillar ju absolut 50mm mer än 35mm. Nikons 85:a har jag inte ens haft tanken på. Men det lutar nog till ett AF objektiv nu. Antagligen 50/1.4. :)
 
35mm 1.8 utan att fundera över det.

Har även en 50mm 1.8 men det är 35mm som alltid sitter på kameran.
 
Nikons 85:a har jag inte ens haft tanken på. Men det lutar nog till ett AF objektiv nu. Antagligen 50/1.4. :)

Nu ska jag inte krångla till det i onödan och du kanske vet hur det funkar, men 85/1,8 är ett AF-objetkiv, 35/1,8, 50/1,4 och nya 50/1,8 är AF-S. Skillnaden är att AF använder en fokusmotor som sitter i kamerahuset, vilket D60 saknar, medan AF-S har motorn inbyggd i objektivet och alltså ger autofokus med alla digitala Nikon. Mer avancerade modeller, D80/D90 och uppåt, har inbyggd motor i huset och ger alltså fokus med både AF och AF-S.

Du skulle alltså inte få autofokus med ett 85/1,8 med din D60, däremot är det ett fantastiskt objektiv och om du har planer på att byta upp dig till ett mer avancerat kamerahus så har det inbyggd motor. Om du hade planer på Samyang 85/1,4 och kunde leva utan AF på det skulle jag rekommendera 85/1,8 som du kan få Af med en gång i framtiden åtminstone. Annars 50/1,4 eller AF-S 50/1,8.
 
Kan du utveckla det?

Absolut! Men det är högst subjektivt det som jag skriver nedan :)

Upplever att 50mm blir för tight ihoptryckt på DX sensor. Använde dock 50mm i helgen när jag fotade lite porträtt och skuggor kom med från kameran och blixten med 35mm.

Men att ha som allround glugg så vinner 35mm då det är "normal" brännvidd på DX sensor. Du ser ungefär i samma utsnitt som kameran fångar bilden.

Dels tänker jag också så att det är enklare att ta 3 steg fram (inomhus) än 3 steg bak, kanske inte om du ska fota lejon på zoo :)

Och stirra dig inte blind på max bländare. Skärpedjupet på 35mm 1.8 vid 30cm (närgränsen för objektivet) är 0.35cm. Här är en bild jag har tagit på bländare 1.8 och hyfsat nära: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2278288&target=_blank


Som allround objektiv är 35mm en vinnare tycker jag
 
Samyangobjektivet ha väl inte CPU, vilket gör att du inte heller får någon ljusmätning på en D60?

Personligen skulle jag inte köpa ett objektiv som inte ger AF. AF är snabbare och ger en bättre fokusering i 99% av fallen, om inte mer. Det är inte superlätt att fokusera manuellt ens med kameror med fullformat idag, eftersom sökarna inte är anpassade för det. Har man en sökare med snittbild går det att fokusera ganska bra manuellt, men AF är fortfarande snabbare och förmodligen mer träffsäker i de allra flesta fall.

Vilken brännvidd man ska välja är ju helt avhängt vad man ska fototgrafera. För "allround" är 35:an helt klart bäst av de tre. För porträtt skulle jag säga att en kombo av 50 och 85 (alltså att skaffa båda) vore det bästa, men ska man bara skaffa ett är förmodligen 50mm smidigare, såvida man inte erbart har planer på att ta tajta ansiktsporträtt.

Sen är inte skillnaden mellan f/1.4 och f/1.8 enorm, IMO. Nikons 85/1.8 är mycket bra och till och med något skarpare än 1.4:an i vissa lägen. 1.4:an har LITE bättre bokeh, men 1.8:an är åxå mycket bra. Köper du AF 85/1.8 får du åtminstone ljusmätning med din D60 och AF om du uppgraerar till ett mer avancerat hus senare.
 
Samyang 85mm f/1.4 UMC är ett underbart objektiv, och sannolikt det jag använder mest själv... MEN... jag tror ärlig talat inte jag hade skaffat det till en D60. Jag har inga problem alls att sätta fokus med ovannämnt objektiv på min D700 med DK-17M (förstoringsokular som ökar, den redan rejäla, sökarstorleken med 20%), men jag tror du kan få problem med D60... Bland de objektiv du väljer mellan hade jag nog valt Nikkor 35mm f/1.8, då det är ett klockrent objektiv där du dessutom får autofokus!
 
Du har fel, det kan vara skönt att kunna stänga av AF ibland, att inte kunna sätta på det igen är däremot inte skönt ;-) Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa ett objektiv helt utan AF, testa själv att stänga av AF på ditt nuvarande och fokusera manuellt i en dag...

Nu är det dock helt fel att jämföra ett objektiv som är GJORT för manuell fokus med ett AF-objektiv som du stänger av AF på... det är som natt och dag alltså. Så den jämförelsen köper jag inte öht. Samyangen har ljusår bättre manuell fokus än något Nikkor AF där du stänger av autofokus.

Samyangobjektivet ha väl inte CPU, vilket gör att du inte heller får någon ljusmätning på en D60?

Personligen skulle jag inte köpa ett objektiv som inte ger AF. AF är snabbare och ger en bättre fokusering i 99% av fallen, om inte mer. Det är inte superlätt att fokusera manuellt ens med kameror med fullformat idag, eftersom sökarna inte är anpassade för det. Har man en sökare med snittbild går det att fokusera ganska bra manuellt, men AF är fortfarande snabbare och förmodligen mer träffsäker i de allra flesta fall.

1) Jo, UMC-versionen har i högsta grad CPU, äldre versionen har det däremot inte. Sen tror jag inte att någon version har det för Canon-fattning, men med Nikon är den aspekten inget problem.

2) Jag har som sagt tidigare i tråden inga som helst problem att sätta fokus manuellt med mitt Samyang 85mm f/1.4. Hade det varit lättare med AF? Absolut, men det är på intet vis svårt när man har en D700 + DK-17M. Sen tycker jag ärligt talat att jag utvecklats mycket som fotograf genom att använda just manuell fokus, mer eftertanke bakom varje bild helt enkelt. Däremot är ju AF så klart tveklöst snabbare, men man köper inte ett objektiv med manuell fokus för actionfoto heller så ;) Och för porträtt fungerar det hur bra som helst.

Sen tycker jag väldigt många som överhuvudtaget inte har rört Samyang-optiken yttrar sig negativt om den... den har fått lysande recensioner, och många anser att dess bokeh piskar den hos Nikkor 85mm f/1.4. 1.8:an har inte en suck på den punkten.

Läsvärd jämförelse med Nikkor 85mm f/1.4
 
ANNONS