Annons

Nikkor VS Samyang

Produkter
(logga in för att koppla)
2) Jag har som sagt tidigare i tråden inga som helst problem att sätta fokus manuellt med mitt Samyang 85mm f/1.4. Hade det varit lättare med AF? Absolut, men det är på intet vis svårt när man har en D700 + DK-17M. Sen tycker jag ärligt talat att jag utvecklats mycket som fotograf genom att använda just manuell fokus, mer eftertanke bakom varje bild helt enkelt. Däremot är ju AF så klart tveklöst snabbare, men man köper inte ett objektiv med manuell fokus för actionfoto heller så ;) Och för porträtt fungerar det hur bra som helst.

För stillasittande motiv fungerar manuell fokus på en D700 hyggligt, men så fort fotografen eller motivet gungar lite är det inte längre skarpt. Jag tycker att det är dumt att ens fundera på nyköp av en manuell glugg till en D60. Personligen är jag inte en intresserad av att investera i nytt manuellt till D700. Har testat lite med några gamla objektiv. Antalet tillfällen de är användbara är inte många för mig.
 
För stillasittande motiv fungerar manuell fokus på en D700 hyggligt, men så fort fotografen eller motivet gungar lite är det inte längre skarpt. Jag tycker att det är dumt att ens fundera på nyköp av en manuell glugg till en D60. Personligen är jag inte en intresserad av att investera i nytt manuellt till D700. Har testat lite med några gamla objektiv. Antalet tillfällen de är användbara är inte många för mig.

Vilken tur att jag precis som du avrådde honom från att köpa det till en D60 då :) Däremot håller jag inte alls med gällande D700, då jag använder kombinationen D700 + Samyang 85mm f/1.4 dagligen, med utmärkta resultat. Däremot är det, som jag sa, inget objektiv jag använder för actionfoto, men det är inte heller syftet. Att det skulle bli oskarpt så fort fotografen rörde på sig håller jag däremot inte med om öht, alternativt har jag osedvanligt stadigt grepp. Att du sen testat något manuellt objektiv och det inte fungerat för dig betyder ju endast att det inte fungerar för DIG. Vi är väldigt många som använder manuell fokus mycket och ofta, med utmärkta resultat.

Bilder tagna med objektivet i fråga, varav många porträtt
 
Jag tackar & bockar för väldiga bra och 'nyttiga' svar. Det blir 35:an som de flesta av er rekommenderar, vilket också sparar mig några kronor! Efter många om och men, så blir det nog det bästa till min "kassa" D60 som jag förmodligen kommer ha kvar högst ett år till! Kan återkomma med mitt egna tycke om Nikon's 35/1.8 efter några dagars användning. Kan dock dröja pga att jag inte riktigt vet när jag köper objektivet.

Tack återigen! :)



Edit:
Nikon AF-S 50/1,8 G är 100:- dyrare såg jag alldeles precis. Ja, det är inte lätt.
 
Jag tackar & bockar för väldiga bra och 'nyttiga' svar. Det blir 35:an som de flesta av er rekommenderar, vilket också sparar mig några kronor! Efter många om och men, så blir det nog det bästa till min "kassa" D60 som jag förmodligen kommer ha kvar högst ett år till! Kan återkomma med mitt egna tycke om Nikon's 35/1.8 efter några dagars användning. Kan dock dröja pga att jag inte riktigt vet när jag köper objektivet.

Tack återigen! :)



Edit:
Nikon AF-S 50/1,8 G är 100:- dyrare såg jag alldeles precis. Ja, det är inte lätt.

Hade likväl kört på 35/1.8, då jag anser detta vara en mer dynamisk och således användbar brännvidd på en DX-kamera kontra 50mm :)
 
Jag tackar & bockar för väldiga bra och 'nyttiga' svar. Det blir 35:an som de flesta av er rekommenderar, vilket också sparar mig några kronor! Efter många om och men, så blir det nog det bästa till min "kassa" D60 som jag förmodligen kommer ha kvar högst ett år till! Kan återkomma med mitt egna tycke om Nikon's 35/1.8 efter några dagars användning. Kan dock dröja pga att jag inte riktigt vet när jag köper objektivet.

Tack återigen! :)



Edit:
Nikon AF-S 50/1,8 G är 100:- dyrare såg jag alldeles precis. Ja, det är inte lätt.


Kan vara värt att kolla blocket eller här på fotosidans köp/sälj om det finns något till salu i närheten av dig.

Ska bli kul att få se resultatet efter inköpet :)
 
ANNONS