Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 18-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Misstänkte att det var något sådant. Köpte du lite andra grejer också?

Nä, men jag har en två veckor på mig att beställa mer då min vän åker tillbaks. Funderar starkt på ett 17-55 2.8 också och även lite filter kanske till och med en kamera...(D80 eller D200)

Annars kan jag beställa senare eftersom jag träffar en kollega i Tyskland i November som bor i Hong Kong. :)
 
elohim skrev:
nån som vet något om hur 18-200 står sig mot 18-70?

Den står sig mycket bra 18-50, bra 50-70.

70-100 är bra sedan är den mindre bra mellan 100-170 (mycket vinjettering vid 135) för att sedan vara helt ok vid 200. (min erfarenhet från ca. 1400 bilder).
 
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
objektiven finns testa den på den här sidan.
Jag har det sedan 3 månader (beställde första veckan inovember -05) ett bra objektiv när jag vill gå ut med lätt packning, men inget toppobjektiv, ljussvagt, ömtåligt och åker ut av sig själv om jag håller det nedåt. Men det sitter ofta på min kamera D200 och det tecknar skarpt på den kameran, vilket inte många gamla klassika objektiv gör.
 
Har nu hunnit testa min 18-200VR lite sen jag hämtade ut den i eftermiddags.
VR är fantastiskt i 200-läget fungerar 1/60-del hur bra som helst på frihand och när jag satt framför TVn provade jag på 1/25-del på frihand från soffan och varenda exponering av TV-bilden var skarp i 200-läget.
Provade även tidgare utomhus på 18 mm med 1/10-del och även här var bilderna skarpa.

Av det lilla jag testat den nu känns den lika skarp om inte ibland skarpare än min kit-glugg.

Ordentligt imponerande och den kommer nog att nästan alltid (när jag inte använder macrogluggen) få sitta på kameran i framtiden.
 
Nej.

Inte mer än nostalgi eller om du som jag har en gammal, omodern och extremt dålig D100 !;-D som backup och som även råkar vara den kamera som frugan föredrar och där 18-70 passar perfekt.

Mankan
 
elohim skrev:
ok. finns det något som talar för att ha kvar sitt 18-70 om man kirrar ett 18-200 ?

Endast som reservglugg med ett hus i så fall.
Det har tidigare skrivits att 18-200:an haft problem med focusmotorn i vissa fall, hoppas dom lyckats åtgärda det nu.
Jag kommer att behålla min 18-70 då jag kanske skaffar en D80 nästa år och då har två hus.

Min 18-200 kommer att alltid (utom då jag behöver macro) att få sitta på D70 i framtiden.
 
Micke30AF skrev:
Det verkar ju som man kan glömma det objektivet! :(

Blir till att bita i det sura äpplet och köpa sig ett 70-200 AF-S VR istället! :) och för att trösta sig så blir det nog en 17-55 också!
Hm ingen dålig tröst. Vad köper du de gånger du verkligen investerar, en 500 4,0 kanske. Skämt åsido, 17-55 0 70-200 är det jag också har, och det är verkligen bra gluggar på alla sätt och vis. Du kommer inte ångra dig.
 
18-200 Utan väntetid

Jag hade otrolig tur när jag reste till London, engelska Dixons på Heathrow säljer objektiv och de hade 18 - 200 VR i lager, och billigare än hemma i Sverige! De tar inte ordrar så det finns ingen kö, och tydligen är det inte många som frågar.... Jag köpte direkt objektivet, och eftersom jag reser mycket dit kommer jag nog att göra mer inköp där!
 
Finns det folk som fortfarande väntar på detta objektiv?
För alla göteborgare så kan jag tipsa om att Expert på Avenyn har det i lager. Vet inte hur många, men ett ex fanns förra veckan, det var inte reserverat.
 
kommer i januari säger dem...bare å vänta??? eller ta flyget till gbg, suck!

z-fotos var slut
 
Senast ändrad:
Köpa var i världen?

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte kollat så noga i forumen - MEN - Jag vill köpa ett 18.200 VR och undrar vart i världen man beställer detta billigast från? Brukar frakt och andra kostnader bli saftiga? =/

/Fredrik
 
vet inte, problemet är ju inte kostnaden utan väntetiden som är typ ett halvår, har man tur kan man komma över det utomlands eller på nåt lager nånstans, finns de som inte annonserar att de har objektivet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.