ANNONS
Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullen03

Aktiv medlem
Hej,
Vad är för och nackdelar med Windows 8 om
man jämnför den med Windows 7?
Hört att man inte kan spara internet favoriter som i 7an,
stämmer detta?

Har beställt en dator med just Windows 8 pro från Alina systems,
därav denna fråga,då jag bara testat windows 8 lite snabbt i buiken.
Har ännu inte fått min dator och har fortfarande chans att byta operativsystem.

Hej,
Vad är för och nackdelar med Windows 8 om
man jämnför den med Windows 7?
Hört att man inte kan spara internet favoriter som i 7an,
stämmer detta?

Har beställt en dator med just Windows 8 pro från Alina systems,
därav denna fråga,då jag bara testat windows 8 lite snabbt i buiken.
Har ännu inte fått min dator och har fortfarande chans att byta operativsystem.

Om du tycker att det är OK att dina bilder och annat sprids på nätet är W8 perfekt. Jag kunde inte välja W7 till min nya dator, tyvärr.
Det tycks inte vara någon svårighet att spara internetfavoriter. Men man måste hela tiden vara vaksam på att inte material hamnar på fel ställe, allt är tydligt riktat mot att allt ska ut på nätet.//K

Om du tycker att det är OK att dina bilder och annat sprids på nätet är W8 perfekt... man måste hela tiden vara vaksam på att inte material hamnar på fel ställe, allt är tydligt riktat mot att allt ska ut på nätet.//K

Vad syftar du på nu? Detta är inte något jag har märkt, men jag har inte heller varit vaksam på det.

Om du tycker att det är OK att dina bilder och annat sprids på nätet är W8 perfekt. Jag kunde inte välja W7 till min nya dator, tyvärr.
Det tycks inte vara någon svårighet att spara internetfavoriter. Men man måste hela tiden vara vaksam på att inte material hamnar på fel ställe, allt är tydligt riktat mot att allt ska ut på nätet.//K

Läggs bilder automatiskt upp på nätet,som sparas
i mappar och skrivbordet? Hur kan man vara vaksam
mot detta? Känner att jag måste kolla upp detta på Lunchen.

Har kört Win8 ett par månader nu och tycker att allt flyter på väldigt fint. Har inte heller märkt något av fenomenet som beskrivs tidigare men som sagt inte varit särskilt vaksam på det heller.
Det var absolut lite omställning till det nya gränsnittet i början men ni störs jag mig i stort sett ingenting på skillnaderna men gläds åt de goda nyheter som finns. Hade lite småbuggar med min Wacom Intuous 4-platta men efter uppdatering av drivrutin nyligen funkar det bara bra. Inga problem i övrigt.

Jag har också kört win 8 ett tag nu och ser ingen anledning att man skulle välja 7:an i stället. Förstår inget av resonemanget att bilderna skulle spridas på nätet med någon automatik, så är det inte.
Jag hade jobbigt med nya gränssnittet och tycker inte om det för bildarbetet när jag vill ha flera fönster uppe samtidigt. Löstes med en freeware som heter Classic Shell och ger tillbaka startmeny och möjligheten att jobba som vanligt från skrivbordet, man har ändå kvar möjligheten att gå in i "Modern UI" och köra "appar".
Alla Adobe programmen funkar som dom ska och datorn känns lite rappare, speciellt i uppstarten.
Virusskydd är inbyggt och allt verkar stabilt så varför inte köra det nyaste och slippa uppgradera senare.

Jag hade jobbigt med nya gränssnittet och tycker inte om det för bildarbetet när jag vill ha flera fönster uppe samtidigt. Löstes med en freeware som heter Classic Shell och ger tillbaka startmeny och möjligheten att jobba som vanligt från skrivbordet, man har ändå kvar möjligheten att gå in i "Modern UI" och köra "appar".
Alla Adobe programmen funkar som dom ska och datorn känns lite rappare, speciellt i uppstarten.
Virusskydd är inbyggt och allt verkar stabilt så varför inte köra det nyaste och slippa uppgradera senare.

Nu blir jag lite nyfiken, hur blev det problem med att ha flera fönster uppe samtidigt? Jobbar mycket likadant men tycker snarare att det blev smidigare iom att aktivitetsfältet syns på båda bildskärmarna.

/Micke

Jag har också kört win 8 ett tag nu och ser ingen anledning att man skulle välja 7:an i stället. Förstår inget av resonemanget att bilderna skulle spridas på nätet med någon automatik, så är det inte.

Tanken var just att ha senaste operativsystemet,nu när
jag skaffar en ny dator. Jag vill att den ska vara bättre än tidigare
version. Men om man helatiden måste vara uppmärksam,så att
programmet inte delar bilder och filer så är ju det ett stort -.

Vad syftar du på???

Vet inte om det är ett problem relaterat till W8 som jag inte kör. Men jag har vid flera tillfället upptäckt att bilder från en extern disk då den kopplas in skickas till Dropbox. Har hänt flera gånger och ibland utan att jag upptäckt det förrän långt senare. Inte så kul att dela ut flera 100 bilder.

Tanken var just att ha senaste operativsystemet,nu när
jag skaffar en ny dator. Jag vill att den ska vara bättre än tidigare
version. Men om man helatiden måste vara uppmärksam,så att
programmet inte delar bilder och filer så är ju det ett stort -.

Det stämmer inte att W8 delar bilder utan din vetskap så du behöver inte oroa dig för det.

Läste en hel del negativt om W8 innan jag bestämde mig för att testa, när jag nu har kört det i några månader fattar jag inte varför folk klagar så mycket. Det tog några dagar att vänja sig vid den nya "startmenyn" men annars är det i princip som tidigare. Fast det flyter bättre och uppstarten är snabbare, 2sec från vila med SSD.

Kör på bara,

Vet inte om det är ett problem relaterat till W8 som jag inte kör. Men jag har vid flera tillfället upptäckt att bilder från en extern disk då den kopplas in skickas till Dropbox. Har hänt flera gånger och ibland utan att jag upptäckt det förrän långt senare. Inte så kul att dela ut flera 100 bilder.

Det är Dropbox som kan ställas in för att göra så, så det har inte med Windows att göra.

Själv måste jag tyvärr säga att gränssnittet i W8 gjorde att jag behöll 7:an. Det må vara ett bra OS, men jag höll på att bli galen på dessa jäkla appar. Mailfunktionen suger.

Men det är personligt tyckande. Jag vill ha ett så rent OS som möjligt. Vista snodde för mycket internminne, 7:an är snällare därvidlag, men helst skulle jag bara vilja ha en lite uppiffad version av XP professional.

Att 8:an sprider ut ens bilder på nätet kan jag däremot inte tänka mig om nu inte användaren vill det.

//Lennart

Nu blir jag lite nyfiken, hur blev det problem med att ha flera fönster uppe samtidigt? Jobbar mycket likadant men tycker snarare att det blev smidigare iom att aktivitetsfältet syns på båda bildskärmarna.

/Micke

Det jag störde mig på när jag öppnade flera fönster från modern UI var att dom hoppar upp i fullskärm varje gång.

Jag flyttar över till det "vanliga" skrivbordet så fort jag startar och använder egentligen inga appar utan endast gamla hederliga program som live mail, adobe reader m fl.
Jag uppdaterade till 8 mest för att pröva, samt mycket förmånligt pris, och för att jag köpte en lumia 920 och trodde att det skulle underlätta men vanlig filhantering är smidigare än wp8 appen.

När jag byggde en dator åt en kompis så blev det 7:an i den så inte omställningen skulle bli så stor från xp.

Var nöjd med 8:an, du blir snabbt van, skippa apparna och kör vanliga program i stället.

Håller med har kört det några dagar nu och har installerat vanliga program istället för appar som kör helskärm, det är riktigt irriterande men lätt att slippa om man vill

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Kör med 8:an sedan en tid tillbaka. Personligen ser jag enbart nackdelar när jag jämför med 7:an.
Sämre gränssnitt, vanliga program får ett platt kantigt utseende.
Väldigt bökigt att hitta administrationsverktyg.
Meny som poppar upp när man har muspekaren längst till höger. Du vet där man gör justeringar i Lightroom.
Massor med sådana tröttsamma egenheter.

Jag har två maskiner med exakt samma bestyckning, den ena med 7:an den andra med 8:an. Jag kan inte hålla med dem som säger att 8:an är rappare, tvärtom. Visst start från viloläge är något snabbare i 8:an, det är allt. I allt annat flyter 7:an bättre och har mindre diskaktivitet.

Båda versionerna går att använda, jag ser ingen anledning att betala extra för att byta.

Exempel på det taffliga gränssnittet 8:an först.

Bilagor

• 8_22.jpg
    8_22.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,254
  • 7_22.jpg
    7_22.jpg
    31.6 KB · Visningar: 1,265
Det jag störde mig på när jag öppnade flera fönster från modern UI var att dom hoppar upp i fullskärm varje gång.

Håller med, detta tycker jag är mycket irriterande. På en surfplatta eller mobil är det förstås helt OK men har man en stor skärm (jag kör med 30" på min stationära) vill man ju knappast att mailprogrammet eller webbläsaren fyller hela skärmen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar