Annons

Ni som bytt från Canon till Nikon ...

Produkter
(logga in för att koppla)

helto

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta system till Nikon. Även om nya 5D III verkar som en riktigt kompetent kamera så tycker jag personligen att D800 skulle passa mig bättre.

Det som får mig att vara intresserad av Nikon är som jag uppfattat det bättre ljusmätning, bättre blixthantering och bättre autofokus. 5d verkar bra på papperet när det gäller autofokus med det verkade ju 1d mkIII också hehe(har en sån). Jag använder sällan mer än ISO 3200.

Ni som bytt system, vad gjorde att ni bytte och hur upplever ni skillnaderna mellan systemen (positiva och negativa). Vad kan jag vänta mig som Nikonägare?
 
Skulle inte tro att det är mycket skillnad på bildresultatet mellan nikon och canon om man jämför kameror av samma kaliber hos båda märkena.

Skillnader finns i hanteringen av kamerorna, som knappar och rattar osv. Sedan har nikon vissa objektiv som canon saknar och vice versa.

Jag tycker själv att videokvalitet är bättre hos canon, där har nikon mera att jobba med, dock kan det ha ändrats nu med D4 och D800/E, har ej jämfört själv.

Man ska väl välja märke efter vad man gillar att fota då objektivutbudet skiljer sig lite. Canon har några fina objektiv för porträtt och nikon har ett par grymma vidvinkelobjektiv för t.ex. landkap, arkitektur mm. Sen när det gäller andra brännvidder så har de båda samma utbud i stort sett.

Nu kan man ju välja mellan 36MP eller 22MP. Finns annat att väga in också men vill man ha högsta upplösningen för t.ex. porträtt, landkap mm så kan ju D800/E vara något att kolla på.

Jag har själv haft Canon EOS 350D, 400D och 40D. Ingen särskilt märkbar skillnad på bilder från dessa och mina (motsvarande) nikon-kameror.
 
Jag kör båda systemen och vill säga så här om hanteringen:
Hos Nikon finns ett proffessionellt gränssnitt hos D300s och uppåt. Hos Canon går gränsen mellan 5D och 1D serien. Nikon D800 har alltså deras proffsgränssnitt med lås på allt - tryck knapp och vrid hjul t ex för att välja A,M,S,P läge. Hos 5D serien är det en lägesväljarratt ovanpå (nu med lås på III:an). Jag finner det lättare med Nikons lösning. I gengäld har man direktåtkomst till custom settings på denna ratt hos Canon och man måste in i menyn hos Nikon. I gengäld har man en mimnesbank för digitala customval och en för analoga cusominställningar hos Nikon. Nikon har liksom Canon idag jog dial/joystick för val av AF punkt. Canon har d u ett smidigt sätt att välja AF punkt med kontrollhjulen - mindre intuitivt men snabbare. Canons menyer är enklare: kategori på X axeln och val på Y axeln. Nikons menyer är lite rörigare att överblicka men har i gengäld hjälptexter som är bra. Åtminstone 5DII sökaren uppfattade jag som havande högre kontrast än Nikon men med LCD överlägg i sökarbilden kanske 5DIII är sämre.
 
Jag kör båda systemen och vill säga så här om hanteringen:
Hos Nikon finns ett proffessionellt gränssnitt hos D300s och uppåt. Hos Canon går gränsen mellan 5D och 1D serien. Nikon D800 har alltså deras proffsgränssnitt med lås på allt - tryck knapp och vrid hjul t ex för att välja A,M,S,P läge. Hos 5D serien är det en lägesväljarratt ovanpå (nu med lås på III:an). Jag finner det lättare med Nikons lösning. I gengäld har man direktåtkomst till custom settings på denna ratt hos Canon och man måste in i menyn hos Nikon. I gengäld har man en mimnesbank för digitala customval och en för analoga cusominställningar hos Nikon. Nikon har liksom Canon idag jog dial/joystick för val av AF punkt. Canon har d u ett smidigt sätt att välja AF punkt med kontrollhjulen - mindre intuitivt men snabbare. Canons menyer är enklare: kategori på X axeln och val på Y axeln. Nikons menyer är lite rörigare att överblicka men har i gengäld hjälptexter som är bra. Åtminstone 5DII sökaren uppfattade jag som havande högre kontrast än Nikon men med LCD överlägg i sökarbilden kanske 5DIII är sämre.

Det verkar som du är nöjd med båda systemen. Hur är med med mätsystemet och blixt? Upplever du det bättre med Nikon? Man får det uppfattningen när man läser runt på nätet?
 
Det verkar som du är nöjd med båda systemen. Hur är med med mätsystemet och blixt? Upplever du det bättre med Nikon? Man får det uppfattningen när man läser runt på nätet?

Jag vet inte om det är så stor skillnad. Är det struliga exp förhållanden tar jag och gafflar mig fram ändå med båda systemen. Canon har ju d u FEL knappen som brukar ge bra blixt exp. Nikon skall vara bäst men jag vet inte om det är avgörande. Som jag fotar spelar det ingen roll om en kamera är 2/3 steg fel och den andra 1 1/3 steg fel - det är fel ändå och måste tas om även om jag kör raw då jag vill ha bästa möjliga filen. Kör man sport kanske det spelar mer roll - en chans bara men det gör inte jag så jag tänker inte på hur mycket fel det är.

Jag har en personlig bias att föredra Nikon då reglage sitter mer som klassiska kameror men det innebär ju inte att det är bättre. Vad jag däremot tycker Canon borde ta efter och nu gör i 1DX är större knapper - det är så mycket skönare. Åtminstone på 1D husen har Canon en fördel. Det kortare registeravståndet gör att prismat hamnar längre bak på FF och gör att ockularet hamnar längre bakom TFT vilket gör det skönare att titta i OVF och mindre smet på TFTn. Har för mig att 5D serien liknar mer detta än Nikon men jag har bara provat 5DII och kör 1DsII istället. Har haft 1DIII och sökarläget var lika bra.
 
Senast ändrad:
Nikons blixtautomatik upplever jag som överlägsen Canons. När man körde FV-lås funkade Canons bra, men det är alldeles för långsamt arbetssätt. Man måste kunna känna tillit till automatiken. Canon upplevde jag var väldigt nyckfull i sin blixtljusmätning. Vad gäller af så tycker jag att Canons USM känns snabbare. Inga jätteskillnader mellan proffsgrejerna men USM håller jag som något snabbare än af-s. Nikon är dock väldigt säker i sin af, missar sällan, vilket jag inte upplevde att Canon gjorde heller. Hade själv en Mark III och med ex en 135 2,0 så satte den fokus när, var och hur som helst. Har själv Nikon idag men är inte främmande för att någon gång byta tillbaka.
 
Nikons blixtautomatik upplever jag som överlägsen Canons. När man körde FV-lås funkade Canons bra, men det är alldeles för långsamt arbetssätt. Man måste kunna känna tillit till automatiken. Canon upplevde jag var väldigt nyckfull i sin blixtljusmätning. Vad gäller af så tycker jag att Canons USM känns snabbare. Inga jätteskillnader mellan proffsgrejerna men USM håller jag som något snabbare än af-s. Nikon är dock väldigt säker i sin af, missar sällan, vilket jag inte upplevde att Canon gjorde heller. Hade själv en Mark III och med ex en 135 2,0 så satte den fokus när, var och hur som helst. Har själv Nikon idag men är inte främmande för att någon gång byta tillbaka.

Nä större fel med AF:en efter spegelbytet har inte jag heller och den är otrolig snabb att få "första fokus" så att säga men följande fokus är lite si och så. Har man vant sig med denna typ av AF vill man inte gå tillbaka. Tillförlitligheten är viktigast för mig. Genom att Nikon (och numera Canon) har sina proffs AF i de "mindre" modellerna så tycker att de är ännu bättre alternativ för mig. Dock har Nikon sin proffs ljusmätning i D800 medans 5D fått 7D:s vad jag förstår.

Det är spännande att höra hur andra resonerar kring märkena och varför man bytte osv...

Jag är absolut ingen märkes nörd, vill ha de grejor som passar min stil av fotografering bäst...
 
Nä större fel med AF:en efter spegelbytet har inte jag heller och den är otrolig snabb att få "första fokus" så att säga men följande fokus är lite si och så. Har man vant sig med denna typ av AF vill man inte gå tillbaka. Tillförlitligheten är viktigast för mig. Genom att Nikon (och numera Canon) har sina proffs AF i de "mindre" modellerna så tycker att de är ännu bättre alternativ för mig. Dock har Nikon sin proffs ljusmätning i D800 medans 5D fått 7D:s vad jag förstår.

Det är spännande att höra hur andra resonerar kring märkena och varför man bytte osv...

Jag är absolut ingen märkes nörd, vill ha de grejor som passar min stil av fotografering bäst...

Bytte över till Nikon pga mindre brus. Saknar den 85 1,2 som jag hade. Finns ju dess värre ingen motsvarighet. Kan nämna att jag upplever min nuvarande D3:a fokuserar bättre än den jag hade för tre år sedan. Finns kanske mer variation mellan olika ex än man tror.
 
Jag har inte provat 5DIII eller 1DX förstås men jag vill nämna en sak om bildkvaliteten. Canon må mäta bra i brus men då brus väl inträffar hos Canon blir det mer stora färgade blaffor medan Nikon får mer monokroma prickar - trevligare mer filmlikt brus. Så gå inte bara efter DXO eller brusmätningar - titta själv på bilder.
 
Men glöm inte bort att om du byter till Nikon så kommer du få köpa om alla dina objektiv eftersom de inte passar på Nikon kamerorna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.