ANNONS
Annons

negativscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda_86

Aktiv medlem
Behöver råd i denna djungel av scannrar.

Vill ha en bra scanner för att kunna scanna in 35mm negativ mest svartvitt men ska även klara av färg.
Vill helst inte lägga ut mer än 1500.
Men finns det någon under 1000 lappen som är bra skulle det sitta perfekt.

Så om det finns någon där ute med erfarenhet och kunskap, så snälla hjälp mig =)



// Linda
 
Behöver råd i denna djungel av scannrar.

Vill ha en bra scanner för att kunna scanna in 35mm negativ mest svartvitt men ska även klara av färg.
Vill helst inte lägga ut mer än 1500.
Men finns det någon under 1000 lappen som är bra skulle det sitta perfekt.

Så om det finns någon där ute med erfarenhet och kunskap, så snälla hjälp mig =)

Canon CanoScan 8800F kostar 1800 kr och tar både småbild och mellanformatsfilm. har en sån på jobbet och den fungerar bra.

Epsons Photo-modeller är också bra.

Epson Perfection V350 Photo kostar 1400 kr.

Jag köpte en Epson Perfection V500 Photo till min pappa för ca 2500 och den är löjligt bra när man jämför med hans Nikonskanner som kostar 25 000 kr...
 
Hej!
Du får nog gå upp lite i pris ifall du vill ha lite kvalitet.
Ska du scanna många neg så är det bra att ha dammborttagningsfunktion tex. ICE annars är det väldigt tålamodsprövande att sitta i Photoshop och dutta bort varenda dammkorn.
Själv använder jag en Nikon Coolscan Ls50.

Christer
 
Har varit otroligt nöjd med min Epson 4990 Photoscanner. Dvs har helt samma åsikt som Magnus vad gäller linjeval i den här frågan. 4990 har ju ngt år på nacken, men duger fint fortfarande.
 
Hmm, kanske inte helt relevant för denna tråden, ber i så fall om ursäkt!
Kan man inte fotografera av negativ och dia på något bra och smidigt sätt med bra resultat och hur gör man i så fall för bästa resultat, eller är det bästa sättet att scanna?
 
Har en Canon 8800F, och den är oduglig. Särskilt 6*6 blir dåligt. Dålig skärpa och rassliga hållare.
 
Hej!
Du får nog gå upp lite i pris ifall du vill ha lite kvalitet.
Ska du scanna många neg så är det bra att ha dammborttagningsfunktion tex. ICE annars är det väldigt tålamodsprövande att sitta i Photoshop och dutta bort varenda dammkorn.
Själv använder jag en Nikon Coolscan Ls50.

Christer

Hm.. okej =) tack för ärliga svar.. tur att de snart är jul, kanske kan önska sig lite bidrag =)
 
Hittar inte så mycket kommentarer om denna.. men duger den?

Epson Perfection 3200

till 35mm negativ i mestadels svartvit. ska inte göra några mega förstoringar.
 
Hmm, kanske inte helt relevant för denna tråden, ber i så fall om ursäkt!
Kan man inte fotografera av negativ och dia på något bra och smidigt sätt med bra resultat och hur gör man i så fall för bästa resultat, eller är det bästa sättet att scanna?
Jag vet att olympus hade en variant som sattes på deras gamla digitala alltiettkamera C-2100 Ultra Zoom, som man kunde plåta dia/negativ med.

Jag fick aldrig möjligheten att testa det tillbehöret, men jag har läst från användare av sytemet i forumen att resultatet blev förvånansvärt bra.
Givetvis kan det inte jämföras med en riktigt skanner vad gäller kvalitét, men väldigt bra om man vill få det gjort snabbt.

Bara en parantes.
 
Hm.. okej =) tack för ärliga svar.. tur att de snart är jul, kanske kan önska sig lite bidrag =)

Det finns en tendens i forum att alltid rekommendera det bästa. Nikons LS-50 är väldigt bra, men klarar inte mellanformat eller påsiktsbilder.

Jag blav positivt överraskad över hur bra Epson Photo V500 är som kostar 2500 kronor och har skannat samma bilder i Nikon LS-9000 som kostar 25 000 kr. Skillnaderna finns, men väldigt många kan leva med dem.
 
Det finns en tendens i forum att alltid rekommendera det bästa. Nikons LS-50 är väldigt bra, men klarar inte mellanformat eller påsiktsbilder.

Jag blav positivt överraskad över hur bra Epson Photo V500 är som kostar 2500 kronor och har skannat samma bilder i Nikon LS-9000 som kostar 25 000 kr. Skillnaderna finns, men väldigt många kan leva med dem.


jag är ingen proffs fotograf heller så det finns nog redan många brister i mina fotografier, men visst vill man ha en scanner som scannar in bilden rätt utan att förvränga bildens färger, samt att man kan få bevara skärpan.
 
jag är ingen proffs fotograf heller så det finns nog redan många brister i mina fotografier, men visst vill man ha en scanner som scannar in bilden rätt utan att förvränga bildens färger, samt att man kan få bevara skärpan.

Ska du behålla allt i bilden måste du köpa en skanner för 150 000 kr, om det ens går att bygga en skanner som klarar att läsa in allt alltid.

Det handlar snarare om aceptabla förluster. Men det kan bli så bra att ingen märker skillnad med de flesta bilder man inte tokgranskar.
 
Hittar inte så mycket kommentarer om denna.. men duger den?

Epson Perfection 3200

till 35mm negativ i mestadels svartvit. ska inte göra några mega förstoringar.


Jag har en sådan och tycker den "duger". Som alltid är det en fråga om krav i kombination med de faktiska behoven och ekonomi.

Har scannat ffa dia-bilder med skapligt resultat, i alla fall för utskrift i mindre format. Upplösningsmässigt (på pappret) ska scannern räcka för ca A4-format, för småbildsfilm. Men har som sagt inte provat så stora utskrifter. Skärpan blir sådär, men det går ju att åtgärda med efterbehandling. Jag har dock ingen erfarnhet av dyrare maskiner för jämförelse av vad som är "bra" resp. "dåligt". Vad jag kommer ihåg fick dock maskinen rätt ok omdömen i tester.

Har scannat enstaka svartvita negativ med acceptabelt resultat. Mest scannat iso 400 film och upplever att kornstrukturen fort blir störande. Iso 100 funkar bättre. Gäller väl iofs inte bara svartvit film....

Negativ färgfilm har jag knappt provat. Brukar väl generellt vara lite trixiare att få till färgerna bra jmf. med dia.

Jag antar att du ska köpa begagnat...? Tänk på att den har några år på nacken och betala därefter (nypris runt 2000kr, har jag för mig).


Sammanfattning: I mitt tycke en ok scanner som fungerar till husbehov.
 
Det finns en tendens i forum att alltid rekommendera det bästa. Nikons LS-50 är väldigt bra, men klarar inte mellanformat eller påsiktsbilder.

Jag blav positivt överraskad över hur bra Epson Photo V500 är som kostar 2500 kronor och har skannat samma bilder i Nikon LS-9000 som kostar 25 000 kr. Skillnaderna finns, men väldigt många kan leva med dem.

Hej!
Det var väl en scanner för 35mm film som trådskaparen ville ha och inte en scanner för mellanformat.
Ett bildexempel på en s/v bild scannat med Nikon Coolscan LS-50:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1262324.htm

Christer
 
Det finns en tendens i forum att alltid rekommendera det bästa. Nikons LS-50 är väldigt bra, men klarar inte mellanformat eller påsiktsbilder.

Jag blav positivt överraskad över hur bra Epson Photo V500 är som kostar 2500 kronor och har skannat samma bilder i Nikon LS-9000 som kostar 25 000 kr. Skillnaderna finns, men väldigt många kan leva med dem.

Menar du mellanformat eller småbild?
 
Undrade för att jag har en del mellanformat-film men tycker att 9000-scannern är på tok för dyr.

För mina småbildsfilmer blev det en Coolscan V ED (samma som LS-50?) som ger bra resultat. Trodde förstås att jag skulle få multipass-scanning men det gäller tydligen bara storebror som kostar dubbelt så mycket - Nikons programvara har stöd för det numera men inte för min modell. Visst, man kan köpa till Silverfast men plötsligt drar det iväg ekonomiskt.

Scannern klarar f ö inte heller High-Speed Infrared film, för tunn filmbas troligen, antar att jag måste köpa en filmhållare (FH-3), ytterligare 5-600:- går det på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.