Annons

negativscanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en sådan och tycker den "duger". Som alltid är det en fråga om krav i kombination med de faktiska behoven och ekonomi.

Har scannat ffa dia-bilder med skapligt resultat, i alla fall för utskrift i mindre format. Upplösningsmässigt (på pappret) ska scannern räcka för ca A4-format, för småbildsfilm. Men har som sagt inte provat så stora utskrifter. Skärpan blir sådär, men det går ju att åtgärda med efterbehandling. Jag har dock ingen erfarnhet av dyrare maskiner för jämförelse av vad som är "bra" resp. "dåligt". Vad jag kommer ihåg fick dock maskinen rätt ok omdömen i tester.

Har scannat enstaka svartvita negativ med acceptabelt resultat. Mest scannat iso 400 film och upplever att kornstrukturen fort blir störande. Iso 100 funkar bättre. Gäller väl iofs inte bara svartvit film....

Negativ färgfilm har jag knappt provat. Brukar väl generellt vara lite trixiare att få till färgerna bra jmf. med dia.

Jag antar att du ska köpa begagnat...? Tänk på att den har några år på nacken och betala därefter (nypris runt 2000kr, har jag för mig).


Sammanfattning: I mitt tycke en ok scanner som fungerar till husbehov.


Tackar för ett väldigt bra svar =) tänker inte göra större kopior än A4 så jag borde klara mig. Kör ju analogt nu för att det är lite billigare att träna på en kamera man fått, än o gå o köpa en dyr digital och sedan tappa intresset. och en scanner kan man alltid vara i behov av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.