Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ skanner

Produkter
(logga in för att koppla)
...Dessutom vill jag påstå att 99 % av mänskligheten säger framkallning men menar kopiering.

Va? Påstår du att jag..? Nää...

Har kanske hänt någon/några/många gånger :)

Marcus, det var inte menat på ett elakt sätt.
Jag såg på resten av texten att du inte var dyslektisk eller så och att det bara var ett fånigt fel som vem som helst kunde ha gjort, så jag kunde inte hålla mig :)

Det var inte alls meant som ett påhopp.

Förlåt om du tog åt dig.

Och för att svara på den ursprungliga frågan: Minota's Dimage Dual-III scanner(rätt?) är en kanonbra negativscanner, men tar inte mellanformat. Som tidigare nämnts är en negativscanner för mellanformat i översta prisklassen. Jag har förstås inte provat alla flatbäddsscanners, men enligt vad jag upplevt så blir kvaliteten ganska dyster, och rekommenderar det inte.

Detta är förstås bara min åsikt.

Senast ändrad:
Ilfirin skrev:
Marcus, det var inte menat på ett elakt sätt.
Jag såg på resten av texten att du inte var dyslektisk eller så och att det bara var ett fånigt fel som vem som helst kunde ha gjort, så jag kunde inte hålla mig :)

Det var inte alls meant som ett påhopp.

Förlåt om du tog åt dig.

Det är lugnt, jag tog inte åt mig alls. Jag räknade nästan med att få sådana kommentarer när jag skrev frågan, men orkade inte formulera mig på något annat sätt eller skriva ihop orden (de blir så långa då, och svårt att se för er kanske).

/ Marcus

När jag har testat att skanna negativ i billigare flatbäddsskanners så har resultatet blivit allt annat än publicerbart. Dia har fungerat hyffsat bra. Det jag har läst om Epson Perfection 3200 Photo är dock att resultatet ska vara (nästan?) lika bra som en dedikerad filmskanner. Dessutom med fördelen att den kan ta just mellanformat. Det är nog den skanner som ligger bäst till för eget inköp just nu. Jag vill skanna kopiorna också.

En mellanformatsscanner är inte riktigt så dyr som nämts, men ny får man nog räkna med 20.000.- och uppåt.

Fast något som är värt att tänka på är att svartvit film är svårscannad. Åtminstone i min scanner. Kanske inte är ett problem i scannrar av mellanformatsklass.

Kolla på nikons största för konsumenter...

Mvh
Maverick

ariadne skrev:
man framkallar väl även i mörkrummet?
även om det inte är filmen man framkallar förstås.

Med risk för ytterlgare besvikelse över irrelevanta svar.

Jo man framkallar pappret i mörkrummet men hela processen benämns nog som kopiering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar