Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ i diaduplikator

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Har kommit över en diaduplikator. Hur man fotar av diabilder vet jag. Men nu vill jag även fota av mina svartvita negativ. Men hur? Någon hembygd hållare? Vill inte klippa sönder mina negativremsor och sätta in dem i diaramar. För det hade givetvis funkat. Tacksam för tips och idéer!

Jag pratade med Photax för de har en hållare från Senz till den diaduplikator de sålde tidigare. Men den passade inte, enligt dem. Därför befarar jag att Kjell o Co:s inte heller passar.

Det skulle underlätta att veta vilken diaduplikator det handlar om. Det finns så många modeller som alla har sin egen lösning.

eBay brukar vara en bra plats att hitta udda saker på.

Tack Henry för att du delar dina erfarenheter. Värdefull info, och tydlig bild, Jo, jag har provat med ljusbord och reprostativ. Funkar till mellanformatsnegativ, även om det är mycket pill. Blir jobbigt om man har stora mängder man vill plåta av. Använde min Sigma 18-50/2,8. Men kommer inte tillräckligt nära för att plåta småbildsnegativ med det objektivet. Så jag jagar en smidigare lösning. Sedan måste jag lära mig att vända bilderna från negativ till positiv. Jag är helt okunnig när det gäller digital bildbehandling.

Peter! Diaduplikatorn heter Panagor. Zoom slide duplicator för att vara exakt. Gammal sak, behöver en T2 adapter för att den ska passa till Nikon. Den adapter som följde med var Minolta SR.

Det är inte så att det finns en smal slits på sidorna så det går att sticka in en filmremsa och dra den rätt igenom hållaren. Det gör det på min gamla diaduplikator.

http://digichar.com/imgs/a/b/z/i/q/panagor_zoom_slide_duplicator___4_lgw.jpg

http://i.ebayimg.com/00/s/MTA2NlgxNjAw/z/yEcAAOSwzrxUxqtO/$_57.JPG

Jag skulle inte lyssna på om någon säger att det inte passar.
Gå till en Kjell & Co och testa själv.
Uppenbarligen finns utrymme för att dra en slide genom den.
Det kan vara så att sliden är lite för hög, men det kan du fixa lätt med smärgelduk på kanterna.
Jag hittade inte ett orginal tillbehör från Panagor, däremot fanns det till andra liknande.

Den har finns pa Amazon i Spanien

Har kommit över en diaduplikator. Hur man fotar av diabilder vet jag. Men nu vill jag även fota av mina svartvita negativ. Men hur? Någon hembygd hållare? Vill inte klippa sönder mina negativremsor och sätta in dem i diaramar. För det hade givetvis funkat. Tacksam för tips och idéer!

Hej,

Jag har sjalv letat efter en duplikator. Pa Amazon i Spanien finns en sadan med hallare for film strips, se linken nedan.

http://www.amazon.es/Polaroid-dupli...956&sr=8-1-spell&keywords=polaroid+duplicator

Hmm. Bruksanvisningen gör mig inte klokare. Det finns inte någon skåra för negativ, däremot ett utrymme för filter, 49 mm säger manualen. Men diffuseringskiva går att fälla ner. Kan det var innanför den man som det är tänkt att placera negativet och sedan fixera det?

Ja, på min diaduplikator som är monterad på en bälg kan man fälla ut opalglaset och lägga in en filmremsa, alternativt sticka in filmremsan i springan mellan hållaren och opalglasets ram. Det varkar troligt att det fungera likadant på din apparat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto