Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är själv tillfälligtvis utan Canonsystemare för att testa m43. Mina erfarenheter så här långt.
(Obs jag skriver både ris och ros, inte för att trampa någon på tårna, utan bara för det är vad jag har upplevt.)
1) Vansinnigt lätt och smidigt. GF2 är pytteliten. 20/1,7 100gram och väldigt kompetent. GH2 är lite större men fortfarande snäppet mindre än Canikon. 9-18 150gram är en favorit. Skarp förutom allra längst ut i hörnen. Ska kika lite närmare på pankakszoom eller ljusstark zoom framöver. I vilket fall som helst otroligt lätt och smidigt. Framför allt pga optiken. Skulle nog sakna den smidiga optiken med Sony Nex pga dess större sensor.
2) Bildfilerna är oftast väldigt bra. Men om man jämför med Canon 5DmkII så blir man klart besviken. Men för de allra flesta fall funkar bildkvaliteten mycket bra. Tror dock att Nex ligger ganska långt före i det avseendet.
3) 12Mpix sensorn i de flesta m43 modeller från EP1 via G1, G2, GF1, GF2, EP2 och EP3 samt alla däremellan, är lite föråldrad. Visst har man tweekat den och fixat bättre signalbehandling, men den börjar bli lite efter. Högre brus jämfört med konkurrenterna, men framför allt klart sämre DR. Högdagrarna spricker lätt i färgerna på GF2 innan de fräter ut helt relativt tidigt. GH2 valde jag mycket på grund av 16/18Mpix sensorn som har tydligt bättre DR. Mer jämförbart med Canons APS-C (vilka i sin tur är rejält avhängda av Nikon/Sony/Pentax) på det området.
4) Fotar mycket i dåligt ljus. Har visserligen i princip alltid stativ, och kan därför använda basiso, men bruset kan ändå bli lite störande i stora bilder. Vad värre är, de elektroniska sökarna är ok, eller som i GH2 faktiskt riktigt bra, till dess att ljuset försvinner. Tar man bilder i riktigt dåligt ljus blir de extremt "laggiga", och vid nattfoto kan man få uppdateringsfrekvenser motsvarande slutartid vid största bländaröppning och högsta iso (och lika grynig som faktisk bild vid iso 1600). Ska man exponera med en slutartid på 5 sekunder vid största bländare 4,5 vid iso 160, får man en uppdateringsfrekvens av skärm eller sökare med ca 2b/s, sudd....hack.... sudd..... hack...... Lite joxigt vid mörkerfoto. Här är optiska sökare ljusår bättre. Men å andra sidan är det kanske inte så många dårar som springer runt efter solnedgång för att fånga ljuset i den blå timmen. Det är nog mer mitt problem än andras.
5) Autofokusen funkar toppen i alla ljusförhållanden. Visst har inte testat foto motorsport mm, men i alla normala fall har den funkat otroligt bra. Känns ibland som mer exakt än Canons systemare.
6) Manuell fokus "by wire" kommer jag ALDRIG vänja mig vid. Förmodligen en kompromiss för att kunna göra objektiven mindre och få mjukare fokusglidningar vid filmning. Men herregud vad dålig känsla det är för vanlig fotografering. Lite som att ratta en bil med en superkass elservostyrning med två sekunders fördröjning på en totalsåpad bana med 1% friktion..... ja kanske en kass analogi.... men det funkar liksom inte.
Slutsats: m43 är ett grymt trevligt system, men det har vissa begränsningar. Men det är som med allt annat. Alla verktyg har sina kompromisser. m43 är en synnerligen lyckad sådan. Känns just nu som om det kommer hänga med i min kameraväska länge som smidig allroundlösning. Dock bara att inse att jag snart får spara ihop lite nya slantar för att skaffa DSLR igen, för att bredda verktygsväskan. Tror dock att kompaktsystemarna kommer ta en stor marknadsandel i framtiden, och fungera som enda lösning pga den trotts allt höga bildkvaliteten.
 
Eller så har vi förstått det ett bra tag, men prestanda på denna nya typ av kamera har inte förrän nu varit tllräckligt bra.

Jag blev direkt intresserad av m4/3 när det systemet dök upp för ett par år sen, men kamerorna var så sega att jag inte alls ville ha någon då. Nyss köpte jag alltså en E-PL3 och AF-hastigheten på den är helt tillfyllest (vilket jag förstås verifierade redan på fotomässan i höstas).

Nu finns också ett ganska bra objektivutbud med ljusstarka objektiv som har fast brännvidd (varav en del är rejält platta pannkakor), någon som inte heller fanns för några år sen.

Det är helt enkelt dags nu.

Så är det nog. Jag hade denna typ av diskussion redan för 3-4 år sedan med KG Stolt. Han menade redan då att en liten kompakt systemare med EVF borde vara mitt naturliga val. Då hade jag knappt hört akronymen EVF. KG hade ju haft en av Minoltas EVF-modeller och trodde redan då på att det måste vara ett framtida utvecklingsspår.
 
Jag har tidigare skrivit att spegelreflexen är i utdöende och fått kraftigt mothugg. Nu ser jag att utvecklingen mot mindre kameror går fortare än vad jag kunnat ana.

Nicklas Westmas inlägg ovan stämmer i stort med mina egna erfarenheter. Redan när G1 kom så såg jag en möjlighet att få en behändig resekamera. Den var mindre bra på flera punkter, men den var bättre än någon kompaktkamera och jag slapp slåss med nitiska flygföretag om vikten på mitt handbagage.

Nu har jag en GH2 och sju-åtta gluggar. Min Canonutrustning får numer nöja sig med att följa med bara på de riktigt stora och seriösa uppdragen. Den riskerar också att få nya ägare snart.

Det kommer inte att dröja många år innan de spegellösa tagit över helt och hållet. Jag förväntar mig att GH3 eller kanske den kommer att heta GHX kommer att vara lika bra stillbildskamera som tex 7D. Som filmkamera är redan GH2 oslagbar.

Niklas synpunkt att EVF är dålig i dåligt ljus är delvis sann, men som med allting så lär man sig utnyttja de möjligheter som erbjuds. Mitt nattfotograferande handlar mestadels om norrsken och här är fokuseringen ett bekymmer, men med förstorad bild i sökaren så är det faktiskt möjligt att ställa manuellt fokus på tex månen eller en TV-mast eller liknande. Bilden i sökaren är inte vacker, men den fungerar. Det finns ingen optisk sökare som fungerar lika bra. Jag har 5D mk2 och har haft 1Ds mk 3, ingen av dessa fungerade lika bra som GH2 för mina behov. Det fungerar bättre än live view på en skärm.

Idag är inte GH2 lika bra som 7D och 5D men skillnaden är så liten att viktfördelen oftast väger över till den lilla Pannan.
David kanske golvar Goliat även denna gång.
 
Nej, spegelreflexen är knappast "på utdöende".

Det som händer är att typen av kamera håller att gå tillbaka till sitt "rätta element", dvs det kommer vara en kamera förbehålld för personer som inte besväras av vikt och storlek, utan med glädje släpar ett kilo extra för att kunna utnyttja allt vad negativsystemet (numera sensorer...) kan åstadkomma.

Tittar man lite nyktert på utvecklingen de senaste 7-8 åren ser man ju faktiskt ganska tydligt att det sålts en förbaskad massa DSLR till folk som definitivt inte skulle haft en...

Nu menar jag INTE detta i någon slags nedlåtande mening, utan bara att typen av kamera är flera steg större/mer avancerad än vad de flesta EGENTLIGEN är intresserade av att släpa runt på och hantera i en vardagssituation. Men det har liksom inte funnits mycket andra val innan µ4/3 började mogna och NEX/Samsung/Nikon1 började tillverkas - om man vill ha lite prestanda i dåliga ljusförhållanden.

Nu känner jag kanske oproportionerligt många proffsfotografer pga mitt yrke - men om jag bortser från dem och bara räknar "privata kontakter" skulle jag lätt kunna säga att minst hälften av de som köpt en DSLR de senaste åren faktiskt skulle haft ett mindre och enklare system. De är inte intresserade av fotografering som hobby / förkovring - de vill bara ha bättre bilder än vad en kompakt kan ge dem. Tillräckligt för familje- och semesterfotografering, men knappast aldrig för sport, extremt lågljus eller i situationer när man tjänar på att ha absolut manuell kontroll.
 
Nej, spegelreflexen är knappast "på utdöende".

Det som händer är att typen av kamera håller att gå tillbaka till sitt "rätta element", dvs det kommer vara en kamera förbehålld för personer som inte besväras av vikt och storlek, utan med glädje släpar ett kilo extra för att kunna utnyttja allt vad negativsystemet (numera sensorer...) kan åstadkomma.

Tittar man lite nyktert på utvecklingen de senaste 7-8 åren ser man ju faktiskt ganska tydligt att det sålts en förbaskad massa DSLR till folk som definitivt inte skulle haft en...

Nu menar jag INTE detta i någon slags nedlåtande mening, utan bara att typen av kamera är flera steg större/mer avancerad än vad de flesta EGENTLIGEN är intresserade av att släpa runt på och hantera i en vardagssituation. Men det har liksom inte funnits mycket andra val innan µ4/3 började mogna och NEX/Samsung/Nikon1 började tillverkas - om man vill ha lite prestanda i dåliga ljusförhållanden.

Nu känner jag kanske oproportionerligt många proffsfotografer pga mitt yrke - men om jag bortser från dem och bara räknar "privata kontakter" skulle jag lätt kunna säga att minst hälften av de som köpt en DSLR de senaste åren faktiskt skulle haft ett mindre och enklare system. De är inte intresserade av fotografering som hobby / förkovring - de vill bara ha bättre bilder än vad en kompakt kan ge dem. Tillräckligt för familje- och semesterfotografering, men knappast aldrig för sport, extremt lågljus eller i situationer när man tjänar på att ha absolut manuell kontroll.

Du har rätt i det du säger. De flesta behöver inte en dslr coh därför kommer tillverkarna att satsa nästan allt krut på de flestas behov, det är där pengarna finns. Dessutom så tror jag att proffsfotografer kommer att bli färre och färre, mer specialiserade, men färre i antal och det lovar inte gott när marknadsavdelningarna skall dela ut utvecklingspengar. Money rules, mer och mer. Kvalitet får vika på foten för kvantitet.
 

hornavan : "Jag har tidigare skrivit att spegelreflexen är i utdöende och fått kraftigt mothugg. Nu ser jag att utvecklingen mot mindre kameror går fortare än vad jag kunnat ana................


......................Det kommer inte att dröja många år innan de spegellösa tagit över helt och hållet. Jag förväntar mig att GH3 eller kanske den kommer att heta GHX kommer att vara lika bra stillbildskamera som tex 7D. Som filmkamera är redan GH2 oslagbar."

Min anm: Utdöende kommer förmodligen vara en bra beskrivning. Färre nyblivna fotografer och de som köper nytt kommer köpa ännu en DSLR. Det kommer förmodligen att betraktas som lite korkat att släpa omkring på onödigt mycket och stora grejor framöver. DSLR kommer förmodligen att betraktas som fullständigt ute och gårdagens grej. Sakta till att örja med och sedan allt snabbare kommer relationen kantra mot CSC-system och avancerade kompakter. Många kommer dessutom finna att de överhuvudtaget inte ska ha en systemkamea. Det finns faktiskt en hel del vinster med kompakterna. Har exv. aldrig hört om damm på sensorer där och aldrig läst ett enda inlägg om backfokusproblem. :)


hornavan: ".........................Niklas synpunkt att EVF är dålig i dåligt ljus är delvis sann, men som med allting så lär man sig utnyttja de möjligheter som erbjuds. Mitt nattfotograferande handlar mestadels om norrsken och här är fokuseringen ett bekymmer, men med förstorad bild i sökaren så är det faktiskt möjligt att ställa manuellt fokus på tex månen eller en TV-mast eller liknande. Bilden i sökaren är inte vacker, men den fungerar. Det finns ingen optisk sökare som fungerar lika bra. Jag har 5D mk2 och har haft 1Ds mk 3, ingen av dessa fungerade lika bra som GH2 för mina behov. Det fungerar bättre än live view på en skärm."

Min anm: Kan bara instämma i detta. EVF-bilden såg för djäklig ut - grynig och grötig, i dåligt ljus men till skillnad från en OVF i samma situation, så kunde man åtminstone urskilja vad man ville fokusera på. I OVF:en var det helt svart. De kameror jagdå jämförde var min Sony A550 med min A55. Ett noll till A55 efter "walk over" vinst. Min A550 kom inte ens till matchen.

Jag tror dessutom Joakim också har rätt. Proffs och entusiaster kommer att köpa relativt allt billigare FF-hus och det kommer att bli väldigt gott om APS-C-objektiv på begagnat marknaden om de inte används av de gamla ägarna med adapters på CSC-systemen. FF och CSC kommer det att satsas förhållandevis mer på av utvecklingspengarna.
 
Senast ändrad:
Det var just ordet "utdöende" jag reagerade på.... Mer korrekt är väl kanske "begränsning".

Det finns ju flera andra exempel på områden där ett VERKTYG tagits fram, och varenda hobby-pulare har varit tvungen att köpa den stora, dyra, tunga proffsvarianten för att över huvud taget få tillgång till verktygets funktionalitet.

Sedan har mindre, lättare mer konsumentanpassade modeller tagits fram. Detta förhindrar inte att yrkesmännen och/eller storanvändarna fortfarande ser fördelen med absolut kontroll, hållbarhet, flexibilitet och snabbhet.

Det finns snabba mindre system i de flesta områden av "verktyg". Det finns dock väldigt få snabba SMÅ TILLFÖRLITLIGA BILLIGA system. För någon som har verktyget i handen ett par timmar per dag ibland är detta värt tiotusentals, ibland hundratusentals kronor per år.
 
Min kommentar angående EVFens brister är nog lite av ett nybörjarfel. Jag borde nog fattat att jag behöver köpa en eller ett par lösa OVFer från t ex Voigtländer och montera i blixtskon. Då får jag både EVF och OVF. Bättre än så kan det ju knappast bli :)
Har inte Voigtländer dessutom en ganska prisvärd zoomvariant som täcker flera brännvidder?
 
Allting beror väl på vilka krav man har.. fotar man jpeg, då är det en kamera som ger bra jpegs man ska ha, där spelar sensorstorleken ingen större roll.

Fotar man i Raw och vill kräma ur allt information som går.. då kanske man ska lägga mer vikt vid sensorstorleken..

Men viktigast av allt är ju ändå att man fullkomligt älskar sin kamera, både hur den presterar och hur den ser ut..

Men som sagt, E-P3 används tom som huvudkamera av vissa proffs..
 
Allting beror väl på vilka krav man har.. fotar man jpeg, då är det en kamera som ger bra jpegs man ska ha, där spelar sensorstorleken ingen större roll.

Fotar man i Raw och vill kräma ur allt information som går.. då kanske man ska lägga mer vikt vid sensorstorleken..

Men viktigast av allt är ju ändå att man fullkomligt älskar sin kamera, både hur den presterar och hur den ser ut..

Men som sagt, E-P3 används tom som huvudkamera av vissa proffs..

Det viktiga är väl om det man ”krämar” ur sensorn är tillräckligt bra för ens behov, eller kanske ens upplevda behov. Jag känner människor med dyr utrustning som aldrig utnyttjar den till annat än Facebook.
 
Allting beror väl på vilka krav man har.. fotar man jpeg, då är det en kamera som ger bra jpegs man ska ha, där spelar sensorstorleken ingen större roll.

Fotar man i Raw och vill kräma ur allt information som går.. då kanske man ska lägga mer vikt vid sensorstorleken..

Men viktigast av allt är ju ändå att man fullkomligt älskar sin kamera, både hur den presterar och hur den ser ut..

Men som sagt, E-P3 används tom som huvudkamera av vissa proffs..
 
Det viktiga är väl om det man ”krämar” ur sensorn är tillräckligt bra för ens behov, eller kanske ens upplevda behov. Jag känner människor med dyr utrustning som aldrig utnyttjar den till annat än Facebook.

Hehe... klockrent!
Men som vidare kommentar till det där med JPG vs RAW. Jag har en känsla av att det är som med mycket annat när det gäller foto. I grovt räknat 95% av fallen med bilder tagna av fotosidanmedlemmar, och använda i amatör, entusiast eller proffssammanhang, så tror jag att ytterst få skulle se skillnad på om bilden var tagen i JPG eller RAW. Visst, används den i stor förstoring, eller pixelpeepas jämsides med en annan bild av kännt format (JPG/RAW), tja då går det att se. Men oftast blir det hart när omöjligt.

Kanske mer en tillfredsställelse hos fotografen som tagit bilden att han gjort en tekniskt optimal bild. Inte för att många ser skillnaden, bara för att det känns väldigt bra att göra ett proffsigt jobb.

Precis som det ofta är omöjligt att se om en bild är tagen med en Canon 450D eller en 5DmkII. Många gånger är det extremt svårt att se skillnad, men ofta kräver uppdragsgivare att proffsfotografen man anlitar är välutrustad ;-)

Jodå, jag jobbar själv gärna med RAW när jag vill ha ut det lilla extra, men jag hade hellre använt JPG om kameran själv processade bilderna tillräckligt bra (eller bättre än jag själv skulle kunna i en RAW-hanterare). Finns inget mervärde i att lägga MASSA tid på jobb som kameran fixar på nolltid. Sänker bara lönsamheten. Och jag jobbar hellre för 150kr/h ut än för 75kr/h.
 
Jag ser inte vinsten med raw i att skärpa bilderna för det gör flera kamerors JPEG motorer bra. däremot, så fort man skall ändra tonkurvan finns det mycket att hämta i raw. Med 14 bitars färgdjup kan man ta i ganska mycket utan att förlora nyanser. En tämligen oskärpt JPEG med nedtonat färgintensitet tillåter också en mekande, men med en nästan rak tonkurva och nedtonade färger måste nan ju ändå meka med bilden för att få den bra, så vitsen försvinner. Med en mer aggresiv skärpning och ökade kontraster i JPEG tar filen mycket mer skada av manipulering som t ex att lätta upp skuggorna - en del av informationen som fanns är nu borta utöver att den är i 8 bitars färgdjup.

Det handlar också lite om fototeknik. Vill man lägga ner extra jobb då man tar bilden (vitbalans, välja rätt skärpning, tonkurva och exakt "rätt" exponering fungerar JPEG idag tämligen väl. Om man istället vill ta bilden snabbare och kunna rätta till mer i efterhand lämnar raw mer mökligheter.

Däremot kan jag hålla med om att med de lite mindre sensorerna med mindre narginaler och Olympus dugliga JPEG hantering kommer man långt med JPEG. Längre än med mina inte helt moderna Canon. Jag får trevligare JPEG ur min E-3 än min 1DsII.
 
Absolut! Jag kan bara hålla med att JPG bilderna "spricker" ganska snabbt och får mindre snygga hack i nyanserna när man börjar dra i kurvor eller lätta skuggor. Där har du absolut prickat RAW formatets främsta fördel.
 
Min kommentar angående EVFens brister är nog lite av ett nybörjarfel. Jag borde nog fattat att jag behöver köpa en eller ett par lösa OVFer från t ex Voigtländer och montera i blixtskon. Då får jag både EVF och OVF. Bättre än så kan det ju knappast bli :)
Har inte Voigtländer dessutom en ganska prisvärd zoomvariant som täcker flera brännvidder?

Det finns optiska sökare från Olympus och Panasonic också. Jag vet inte om Voigtländers sökare är billigare, men de kanske är bättre? De optiska sökerna från Olympus och Panasonic är lite väl dyra, tycker jag, men jag slår nog till på en sådan om jag hittar en till ett bra pris begagnad.

Annars tycker jag att den elektroniska sökaren VF-2 från Olympus är riktigt bra. Fördelen med den jämfört med en optisk sökare är ju att man dessutom kan få samma information i sökaren som man får på skärmen. Och den fungerar med zoombjektiv.
 
Jodå, jag jobbar själv gärna med RAW när jag vill ha ut det lilla extra, men jag hade hellre använt JPG om kameran själv processade bilderna tillräckligt bra (eller bättre än jag själv skulle kunna i en RAW-hanterare).

Jag låter min Canon-kamera spara i både RAW och JPEG. Oftast duger JPEG-filen bra, men i vissa situationer (speciellt i snöig miljö) är vitbalansen svår att fixa för kameran. Jag tycker att det är enklare att justera vitbalansen i efterhand med en RAW-fil än att ställa in vitbalans manuellt vid fotograferingstillfället, så jag har alltid automatisk vitbalans inställd i kameran.

Jag vet inte riktigt hur jag kommer att göra med min nya m4/3-kamera. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra. :)
 
Mitt exemplar av VF-2 sitter bra fast, men någon egentlig låsmekanism finns inte.

Jag köpte ett Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8 igår och passade på att köpa en VF-2 samtidigt.

Mina första intryck av VF-2:an är att bilden är mycket bra i bra ljus. Det är i stort sett omöjligt att urskilja enstaka pixlar. I dåligt ljus blir bilden grynigare, men sökaren är fortfarande fullt användbar för manuell fokusering, speciellt om man förstorar sökarbilden.

Än så länge sitter sökaren ordentligt fast, men den är ju helt ny så vi får väl se efter ett tag när den har åkt av och på många gånger. Mina farhågor om att jag skulle knuffa till sökaren med glasögonen så att den vinklas upp oavsiktigt kom helt på skam. Det sitter ju en liten klack som "låser fast" sökaren i nerfällt läge.

Kameran blev mycket trevligare att använda med sökare än utan.

Objektivet då? Jodå, första intrycket av det är bra. Det är rätt gulligt litet, och fokuseringsringen är användbar. Jag skull ha önskat att fokuseringsringen gick lite trögare, men det är kanske lite orättvist att jämföra med gamla Zuiko- och Nikkor-objektiv från 1970-talet? :)

Hur det presterar optiskt återstår att se. Jag ligger still i en lätt förkylning så det har inte blivit så mycket fotograferat idag.
 
Om det inte är fantastiskt är det fel på ditt exemplar... :) Det är ett av de bättre porträtt / korta tele (90mm utsnitt relativt FF) som släppts på ett bra antal år oavsett kameraformat. Framför allt i den prisklass det säljs.

Grattis!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar