Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många väldigt fina och färgstarka bilder i höstmiljön. Du behärskar ljuset bra i dina bilder.

Jag är nyfiken på ditt pyramidtält, vilket ser ut att likna ett Fjällräven som jag har haft positiva erfarenheter utav. Vilket fabrikat och är du nöjd med ditt?

Snygg mixad video med dito musik, fast det var väl inte hompa?

Beträffande video, så har Pen-kamerorna först nu med E-P3 fått full HD och med AVCHD kompression. Från att tidigare ha skippat två linjer i tidigare sensorer, så blandar man numera tre närliggande linjer vid nerskalningen ("Smooth diagonal line expression by using pixel binning technology in the image sensor, which means less noisy video, and higher quality Live View." - hämtat från en presentation)
 
Pyramidtältet är ett Golite Shangri-La 5. Det är lätt (2,7 kg med extra tältpinnar och linor) samt ger hyfsat med utrymme för en familj på två vuxna och två barn. Fyra långa vuxna ryms inte in, men tre bör gå bra. Jag har inte provat det i hårt väder ännu, men enligt uppgift ska det klara mycket hård vind, även om det nog förutsätter mycket bra mark för tältpinnarna. Hittils är jag i alla fall mycket nöjd med det.

Musiken var inte humppa (som det skrivs). Humppa går i en snabb tvåtakt, medan musiken i videon var tretakt.

Vad videokvaliteten beträffar så säger inte heller Full HD värst mycket. EOS 60D har ju full HD, men den faktiska upplösningen ligger nog mycket långt under den teoretiska 1920x1080. Undrar hur mycket bättre kvalitet E-P3 har i praktiken jämfört med E-P2?
 
Tack för svar om tältet!

Det finns en hel del finska danser, ett dansant folk.

Sensorn i de senaste kamerorna E-P3/PL3/PM1 klockar ju ut bilderna snabbare, 120fps tror jag. Vidare så skalas bilden ner på ett bättre sätt än tidigare, enligt en presentations-bild jag sett.

Någon jämförande test beträffande video har jag inte sett, eoshd.com skulle kunna vara en site som bäst kollar på detta.

Annars så är det Panasonic med sin 'multi aspect ratio' sensor som gäller beträffande video. En annan sak är att Olympus kör med EIS bildstabilisering, medan Panasonic bildstabiliserar i objektiven. Inget hindrar dock att ett stabiliserat Panasonic dito monteras på ett Olympus-hus.
 
Ja, jo... Men det är väl inte så förvånande egentligen...


Beror lite på vilken kamera du jämför med och i vilka situationer. Du får en ny kamera med nyare sensor, nyare signalbehandling etc. Sådant påverkar också...

Det gjorde inte jag heller och därför bytte jag ... :)

Exakt samma resa som ni två gjorde gör jag just nu. Har två dlsr-hus och en mängd L-optik.
Alltsom oftast pga tyngd är bara MN Canon G12 eller 7D med 18-200 med.
 
Panasonic Lumix 20/1.7

Ett stycke Panasonic Lumix 20/1.7 är nu införskaffat och testat, se t.ex denna lilla utflykt.

Ett så ljusstarkt objektiv öppnar förutom möjligheten till hyfsat kort skärpedjup också i kombination med bildstabiliseringen dörren till fotografering i tämligen svagt ljus, som t.ex i slutet att detta inlägg.

Detta objektiv är nog att rekommendera, även om man som i mitt fall redan har brännvidden täckt (både 14-42 mm och 9-18 mm objektiven överlappar nästan). Objektivet är dock mycket kompakt, ljusstarkt och skarpt, och då det dessutom inte är orimligt dyrt platsar det nog alldeles utmärkt i den lilla kameraväskan för ett m43-system.
 
Hur kommer det sig att den inbyggda blixtenär så konstig?
Auto-blixt och upplättnadsblixt resulterar i väldigt underexponerade bilder mendan om man ställer om blixten till fullt, 1/2, 1/4, 1/8 1/16 så blir bilderna väldigt överexponerade om inte objektet är i andra änden av rummet?
Är de lösa blixtarna FL-300R lika skum eller är det en sån jag måste ha för att kunna använda full bilxt 1/2 blixt etx?

Trodde Pen skulle bete sig som typ en EOS-kamera och smacka av full blixt utan att bränna ut totalt
Ställer jag kameran på typ 1/125 f8 blir det bättre men självporträtt i detta läge är gränsall, utan att ställa kameran så här med full inbyggd blixt resulterar i totalt utbränd bild.

Kort o gott om den inbyggda blixten:

Full manuell - oanvändbart/överexponerat
upplättningsbilxt/auto.blix - Underexponerade o mörka bilder-
 
Senast ändrad:
Kommentar till ovan: Detta gäller saker på nära håll typ självporträtt, eller något på nära typ typ nån meter eller så. Testade fotografera en tavla på väggen, samma sak där.
Överexponerat med full/manuell 1/2, 1/4 osv och mörka bilder med auto (Om man inte ökar styrka på den inbyggda bilxten men så ska man väl inte behöva hålla på?
Annars vet jag inet vad de har tänkt sig man sak använda de sk. manuella lägena full, 1/2, 1/4 osv.
 
define - execute - evaluate

Om allt funkar enligt instruktionsboken, så med en synktid ställd på 1/30 - 1/180, samt att du känner ledtalet hos den inbyggda blixten (10m vid ISO 200), så borde det bli perfekt med ƒ/2 på 5m avstånd och 'full kräm' på blixten. På 1.25m avstånd, så för samma exponering minskar du 'styrkan' till 1/4.

Med ovanstående manuella test som bas, så kan du sen ge dig ikast med TTL Auto.

Naturligtvis är de externa blixtarna (FL-300R, FL-36R, Metz) mer användbara, speciellt eftersom de även kan fjärrstyras.
 
Om allt funkar enligt instruktionsboken, så med en synktid ställd på 1/30 - 1/180, samt att du känner ledtalet hos den inbyggda blixten (10m vid ISO 200), så borde det bli perfekt med ƒ/2 på 5m avstånd och 'full kräm' på blixten. På 1.25m avstånd, så för samma exponering minskar du 'styrkan' till 1/4.

Med ovanstående manuella test som bas, så kan du sen ge dig i kast med TTL Auto.

Naturligtvis är de externa blixtarna (FL-300R, FL-36R, Metz) mer användbara, speciellt eftersom de även kan fjärrstyras.

Funkar inget vidare, har 12mm 2,0 på kameran. Självporträtt med 1/4 så bränner den ut duktigt så jag vet inte hur kameran mäter, om den ens gör det. Testade på full kräm i hallen och det blir väldigt ljust, väggarna närmast kameran bränns ut. Samma problem med pannkakan 20 1,7.
Med kameran på P-läget vilket borde bara fullt tillräckligt för "husbehov" (Det är det med alla andra kameror jag ägt) så ställer sig E-P3 på 1/60 och f/1,7.
Varför maxbländare hela tiden?
P och S-lägena är oanvändbara med inbyggd blixt i manuellt läge.

Thore, dina beskrivningar funkar bara om jag fotar i A-läget eller i Manuellt läge och undviker större bländare än f/4.

Kan inte bestämma mig för vilken blixt jag ska köpa, FL-300R som är liten och smidig i väskan eller FL-36R men 36R är så mycket större men passar säkert till E-P3.
Kan inte fatta varför FL-14 är så mycket dyrare än FL-300R, ser så mycket mindre ut.
Undrar om man kan rikta FL-300R upp i taket på nå´t sätt eller om jag måste ha FL-36R för det ändamålet.

TTL Auto.på E-P3, vilket läge är det?
 
Senast ändrad:
Enda sättet att få någorlunda normalexponerade bilder med auto-blixt/upplättnadsblixt är att dra iväg ISO upp till 800 och en blixtexponeringskompensation på +0,7.
Att köra på ISO 200 utan blixtexponeringskompensation ger underexponerade bilder på minst ett steg.
 
Bra, det ser ut som du är på väg att klura ut vilka kombinationer som funkar med blixt. Bästa rådet är nog att experimentera själv.

Både FL-300R & FL-36R kan vinklas för indirekt blixt. FL-36R har ett zoomhuvud så du har en bättre blixteffekt vid tele, max zoom är för 42mm brännvidd där specen på GN=36 vid ISO=100 gäller. Eftersom du även har en DSLR, så använder du förmodligen den stora kameran vid mera ambitiösa blixttillfällen, så kanske FL-300R är mer passande till din PEN.
 
Kan FL-300R riktas upp i taket eller snett bakåt upp i taket för mer spridning av ljuset?

Tillsvidare behåller jag troligen 7D med 18-200 +blixten 430EX, Om de sedan knappt används kanske man funderar lite mer även där.

Blir blixtbilder mycket bättre och välexponerade med FL-300R än med den inbyggda?


TTL Auto.på E-P3, vilket läge är det?
 
FL-300R ger ledtalet 20 och en utlysningsvinkel motsvarande 28mm i småbild.
+ vidvinkelpanel integrerad i bägge blixtmodellerna.
FL-36R ger ledtalet 20 och en utlysningsvinkel motsvarande 24mm i småbild.
FL-36R ger ledtalet 22 och en utlysningsvinkel motsvarande 28mm i småbild.
FL-36R ger ledtalet 36 och en utlysningsvinkel motsvarande 84mm i småbild - tack vare zommhuvudet.

Så FL-300R är inte så pjåkig vid vidvinkel och liten förstås, samt kan vinklas i en ledd.

Vet du om att Canon Off-camera Shoe Cord passar perfekt till Olympus blixtsko. I så fall kan du fritt rikta din FL-300R blixt i godtycklig riktning. Jag har en sådan kabel till min FL-36 och Olympus DSRL!

En kraftigare blixt ger möjlighet till indirekt blixljus, så du undviker det direkta och hårda ljuset från den fast monterade lilla blixten.

TTL Auto. som det låter... Bör vara trivialt.
 
FL-300R ger ledtalet 20 och en utlysningsvinkel motsvarande 28mm i småbild.
+ vidvinkelpanel integrerad i bägge blixtmodellerna.
FL-36R ger ledtalet 20 och en utlysningsvinkel motsvarande 24mm i småbild.
FL-36R ger ledtalet 22 och en utlysningsvinkel motsvarande 28mm i småbild.
FL-36R ger ledtalet 36 och en utlysningsvinkel motsvarande 84mm i småbild - tack vare zommhuvudet.

Så FL-300R är inte så pjåkig vid vidvinkel och liten förstås, samt kan vinklas i en ledd.

Vet du om att Canon Off-camera Shoe Cord passar perfekt till Olympus blixtsko. I så fall kan du fritt rikta din FL-300R blixt i godtycklig riktning. Jag har en sådan kabel till min FL-36 och Olympus DSRL!

En kraftigare blixt ger möjlighet till indirekt blixljus, så du undviker det direkta och hårda ljuset från den fast monterade lilla blixten.

TTL Auto. som det låter... Bör vara trivialt.

Jag är sugen på att köpa en blixt till min E-PL2 och eftersom ni är inne på blixtar nu så lånar jag tråden till det. Vilka blixtar passar? Passar alla som passar till vanliga 4/3? Inte fysiskt alltså, det verkar det ju göra, jag menar snarare all elektronik och kommunikation för att få den att fungera med automatik.
 
Blixtar till Four Thirds / Micro Four Thirds

• Generellt passar alla blixtar från Olympus och Panasonic.
• Metz har flera modeller som passar.
• Cyberphoto säljer några modeller från Dörr som passar.
Nissin Di466 är en modell som dessutom fås i passande vitt utförande.

• Enbart nyare blixtar från Olympus (med suffix R) och Metz kan medge fjärrstyrning.
• FP TTL kräver kraftfullare blixtar, som t.ex. FL-36R & FL-50R.
 
• Generellt passar alla blixtar från Olympus och Panasonic.
• Metz har flera modeller som passar.
• Cyberphoto säljer några modeller från Dörr som passar.
Nissin Di466 är en modell som dessutom fås i passande vitt utförande.

• Enbart nyare blixtar från Olympus (med suffix R) och Metz kan medge fjärrstyrning.
• FP TTL kräver kraftfullare blixtar, som t.ex. FL-36R & FL-50R.

Saken är den att jag är en begagnatköpare i första hand, det finns ju inte mycket begagnat att få tag i för m43. Men Olympus FL-36 utan R skulle mao funka men inte remote? Och Olympus FL-50?
 
Så där ja, då var det beställt ett stycke FL-300.
Ska bli kul att leka lite.

Var på stan med E- P3 med pannkakan 20 1,7 och fan va skarpa bilder det blir.
 
Saken är den att jag är en begagnatköpare i första hand, det finns ju inte mycket begagnat att få tag i för m43. Men Olympus FL-36 utan R skulle mao funka men inte remote? Och Olympus FL-50?

De flesta Olympus digital blixtar skall fungera med pen vad jag förstått f u FL-40 som fungerade med Oly kompakter (t ex c5050) och just E-1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.