Knight Palm
Aktiv medlem
Ja så var det ja; gamla FL-40 var undantaget som bekräftade regeln.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så där ja, då var det beställt ett stycke FL-300.
Blixten har kommit, en skönhet att jobba med.
Lägena Full, 1/2, 1/4 osv funkar inte på nära håll utan lämpar sig mer på avstånd.
Dock så är TTL-Auto(hette det så?) en fröjd att jobba med, FL-300R lyser ut bättre och riktar man upp blixten i taket så blir det en WOW-upplevelse i jämförelse. Snacka om välexponerade bilder.
Nåja, ordet nedgradera var medvetet lite provokativt. Ett bra ord på engelska vore downsize, men jag kommer nu inte direkt på något motsvarande på svenska.
Kul att höra att FL-300R blixten funkar bra. Den skulle nog också bättre passa till min kompaktkamera XZ-1, än den större FL-36 jag tar till ibland.
Kikade på dina blixtbilder, jo de var bra exponerade med till synes mycket bra färgåtergivning.
Jag vet inte om du redan köpt ny kamera, men har det undgått er att Olympus mycket väl kan försvinna som märke och företag?
Eller ser ni det som något positivt? Det kommer (om Olympus konkar/läggs ner) att bli billigt att köpa O-grejer.
http://www.fotosidan.se/cldoc/olympus-rasar-efter-avslojande-om-30.htm
De Olympus-kameror och -objektiv man köper idag kommer inte att försvinna om Olympus försvinner som företag.
Det fina med m4/3 är att det finns flera (åtminstone två) bolag som gör kameror tlil det systemet, så om man tröttnar på sin Olympuskamera om några år, och det inte finns nya Olympuskameror att köpa, så kan man använda sina Olympusobjektiv på en Panasonickamera istället.
Sensorbaser utvecklas hela tiden, precis som bilmotorer gjorde "förr i tiden". Även om Volvos uråldriga B23-block tillverkades (basformen till den iaf) mellan 1976 och 1998 kan man ju inte med godaste vilja i världen säga att en 240 från 76 hade "samma motor" som den sista 940 som gick ut från bandet -98.
Samma skillnad (i sensorer) finns mellan Sonys A700 fram till Nikons D5000 - basen i sensorn är samma byggblock, men i stort sett allt är i detalj förbättrat / trimmat / utvecklat till en betydligt bättre sensor.
För övrigt innehåller en Leica M9 "samma sensor" som Oly E-1 från 2002 om vi nu ska hård-dra "samma sensor"-linjen...
Jag "fick" en Olympus E-PL3 i julklapp. VIlken skojig liten kamera! Mycket behändigare att ha med än en EOS-60D.
Men jag behöver definitivt en sökare. Verkar vara svårt att hitta en butik med sökaren VF-3[1] i lager. Nån som har ett tips?
[1] Eller ska jag köpa VF-2 istället? Jag begriper inte riktigt vilken som är bäst.
Nja, jag tror väl inte att teknikutvecklingen har tagit några större språng det senaste året så man ska nog inte hoppas för mycket i just den aspekten.
Så det nya är väl att en del av dessa nya kameror nu blivit så pass bra att även avancerade användare börjat fatta att "less is more".