Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Blixten har kommit, en skönhet att jobba med.
Lägena Full, 1/2, 1/4 osv funkar inte på nära håll utan lämpar sig mer på avstånd.
Dock så är TTL-Auto(hette det så?) en fröjd att jobba med, FL-300R lyser ut bättre och riktar man upp blixten i taket så blir det en WOW-upplevelse i jämförelse. Snacka om välexponerade bilder.
Då räcker det ju bara med att jestera blixtens ljusstyrka om man vill ha lite ljusare. Kan nu inte fatta varför jag inte köpte den direkt. Dumsnål? Kanske det, trodde nog den inbyggda blixten skulle vara bättre än den var, alla kompakter jag haft har dugt bättre vad gäller inbyggd blixt inomhus i ett rum.
För bästa resultat riktar man blixten upp i taket.
 
Om man vill använda manuell blixt på kameran bör nog objektet vara en bit ifrån om man riktar blixten rakt på, ej självporträtt. För självporträtt måste blixten riktas upp i taket och då kan man använda manuell blixt.
Ett galleri med testbilder med inställningarna i filnamnet kommer efter jag kommer hem från jobbet ikväll.
 
Jag är yrkesfotograf med Canon 1Ds mk3 + ett tsort gäng L-gluggar, jag är också en ivrig hobbyfoto med Panasonic GH2 + ett gäng fina objektiv.
Poängen med detta är inte att skryta utan att jag har bra möjligheter att jämföra.
Visst finns det skillnader, dubbelt så stor sensor på Canon bla, MEN i själva verket så är skillnaden i verkliga livet mycket liten. Det är sällan mina bilder skrivs ut större än A3 och det är sällan jag kör ISO över 1600, därför hävdar jag att det är ytterligt svårt att se skillnader mellan tex 25 mm 1,4 på Pannan och 50 mm 1.2.
Skärpemässigt är det nästa omöjligt att säga vilken som är bättre, är man bruskänslig så finns det där med den mindre sensorn, men då måste man in i datorn och pixelpeepa, något som jag anser vara mer eller mindre knäppt.
Det är dom utskriva bilderna som är avgörande och där är det oftast dött lopp. Jag har påbörjat en ”nedgradering” eftersom jag tycker att det är mycket roliga med Pannan.

PS: det jag hade tänkt skriva är att denna lilla kamera har alla möjligheter att bli bra, med samma sensor och nyare processor än G3.

http://www.fotosidan.se/cldoc/liten-panasonic-for-krasna-fotografer-3.htm
 
Fl-300r

Blixten har kommit, en skönhet att jobba med.
Lägena Full, 1/2, 1/4 osv funkar inte på nära håll utan lämpar sig mer på avstånd.
Dock så är TTL-Auto(hette det så?) en fröjd att jobba med, FL-300R lyser ut bättre och riktar man upp blixten i taket så blir det en WOW-upplevelse i jämförelse. Snacka om välexponerade bilder.

Kul att höra att FL-300R blixten funkar bra. Den skulle nog också bättre passa till min kompaktkamera XZ-1, än den större FL-36 jag tar till ibland.

Kikade på dina blixtbilder, jo de var bra exponerade med till synes mycket bra färgåtergivning.
 
Kul att höra att FL-300R blixten funkar bra. Den skulle nog också bättre passa till min kompaktkamera XZ-1, än den större FL-36 jag tar till ibland.

Kikade på dina blixtbilder, jo de var bra exponerade med till synes mycket bra färgåtergivning.

Tack Thore, Framkallade dem i Lightroom utan att göra något redigering alls.
Det enda jag har gjort som jag har som standard är färgmättnaden står på +8 och brusreduceringen +25. Du skulle komma långt med FL-300R, i alla fall hemma.
Att bantam kameraväskan till Pen är fgan det bästan jag gjort på länge.
Näst på tur är att skaffa 45 mm 2,8 (?). Vem vet, i framtidenb kanske man inte heller behåller nån stor DSLR och då kan ju Panasonics nya GXR va nå´t att fundera på men jag är inte där än.
Jag har alltid vela ha ett extra kamerahus i reserv, tänk om en måste in på reparation? Då står man utan om man inte har extra.
 
Jag vet inte om du redan köpt ny kamera, men har det undgått er att Olympus mycket väl kan försvinna som märke och företag?
Eller ser ni det som något positivt? Det kommer (om Olympus konkar/läggs ner) att bli billigt att köpa O-grejer.

http://www.fotosidan.se/cldoc/olympus-rasar-efter-avslojande-om-30.htm

De Olympus-kameror och -objektiv man köper idag kommer inte att försvinna om Olympus försvinner som företag. :)

Det fina med m4/3 är att det finns flera (åtminstone två) bolag som gör kameror tlil det systemet, så om man tröttnar på sin Olympuskamera om några år, och det inte finns nya Olympuskameror att köpa, så kan man använda sina Olympusobjektiv på en Panasonickamera istället.
 
De Olympus-kameror och -objektiv man köper idag kommer inte att försvinna om Olympus försvinner som företag. :)

Det fina med m4/3 är att det finns flera (åtminstone två) bolag som gör kameror tlil det systemet, så om man tröttnar på sin Olympuskamera om några år, och det inte finns nya Olympuskameror att köpa, så kan man använda sina Olympusobjektiv på en Panasonickamera istället.

Fast utan bildstabilisering eftersom Olympus satsat på det i huset och Panasonic i objektiven. Hoppas Canon köper upp Olympus isf.
 
Sensorbaser utvecklas hela tiden, precis som bilmotorer gjorde "förr i tiden". Även om Volvos uråldriga B23-block tillverkades (basformen till den iaf) mellan 1976 och 1998 kan man ju inte med godaste vilja i världen säga att en 240 från 76 hade "samma motor" som den sista 940 som gick ut från bandet -98.

Samma skillnad (i sensorer) finns mellan Sonys A700 fram till Nikons D5000 - basen i sensorn är samma byggblock, men i stort sett allt är i detalj förbättrat / trimmat / utvecklat till en betydligt bättre sensor.

För övrigt innehåller en Leica M9 "samma sensor" som Oly E-1 från 2002 om vi nu ska hård-dra "samma sensor"-linjen... :)

Där har du dock fel ! Denna Kodak CCD sensor utvecklades speciellt för M9.
 
Jag "fick" en Olympus E-PL3 i julklapp. VIlken skojig liten kamera! Mycket behändigare att ha med än en EOS-60D.

Men jag behöver definitivt en sökare. Verkar vara svårt att hitta en butik med sökaren VF-3[1] i lager. Nån som har ett tips?

[1] Eller ska jag köpa VF-2 istället? Jag begriper inte riktigt vilken som är bäst.
 
Jag "fick" en Olympus E-PL3 i julklapp. VIlken skojig liten kamera! Mycket behändigare att ha med än en EOS-60D.

Men jag behöver definitivt en sökare. Verkar vara svårt att hitta en butik med sökaren VF-3[1] i lager. Nån som har ett tips?

[1] Eller ska jag köpa VF-2 istället? Jag begriper inte riktigt vilken som är bäst.

VF2 är mer högupplöst och VF3 är budget men synggare att titta på.
 
Jag har läst på lite sen mitt senaste inlägg. VF-3 tycks ha en låsmekanism som gör att den inte hoppar upp om man stöter till den med glasögonen.

Någon här som har erfarenhet av VF-2 eller VF-3 eller kanske av båda?
 
Nja, jag tror väl inte att teknikutvecklingen har tagit några större språng det senaste året så man ska nog inte hoppas för mycket i just den aspekten.

Det beror på vad man tittar på.

Däremot tror jag att det håller på att hända en hel del i knoppen på folk. Det är fler och fler och ganska många som börjar fundera i banor att byta ut sina gamla DSLR-utrustningar (eller inte köpa några nya) och istället satsa på kompaktare kameror vare sig det gäller kompakter, långzoomare eller av typen CSC (Compact System Camera). Många både nya och gamla ägare av systemkameror har insett att det ganska bulkiga DSLR-formatet inte är svaret på deras behov och de har upptäckt att den stora kameran oftast ligger kvar hemma när man behöver den.

Michael Reichmann skriver följande:

"I meet and communicate with a lot of pros and advanced amateurs. We chat about photography, the industry, gear, and related topics. A year ago I hardly knew any that owned or even stated an interest in owning a CSC. But this is changing at a very fast clip. A great many are now saying that they've bought a Panasonic, Olympus or Sony Compact System Camera, and with the success and appeal of the Fujifilm X100 are hoping that an interchangeable lens version is under consideration from that company as well. I even know some serious photographers who are selling their DSLRs, and who are looking at advanced CSCs like the Panasonic GH2 and Sony NEX-7. Those that own legacy lenses also find these very appealing, since they can take virtually any lens ever made via adaptors."

Så det nya är väl att en del av dessa nya kameror nu blivit så pass bra att även avancerade användare börjat fatta att "less is more". En del har kankse också en längtan efter något mer diskret än att proffshus med påskruvat stuprör. Inte minst på resor.

Det är nästan värt en ny tråd med rubriken "Funderar du också på att byta ut din gamla DSLR mot något mindre?" eller kanske "Måste man ha ett proffshus med vidhängande jätteobjektiv för att uppfattas som seriös av kunderna?"
 
Så det nya är väl att en del av dessa nya kameror nu blivit så pass bra att även avancerade användare börjat fatta att "less is more".

Eller så har vi förstått det ett bra tag, men prestanda på denna nya typ av kamera har inte förrän nu varit tllräckligt bra.

Jag blev direkt intresserad av m4/3 när det systemet dök upp för ett par år sen, men kamerorna var så sega att jag inte alls ville ha någon då. Nyss köpte jag alltså en E-PL3 och AF-hastigheten på den är helt tillfyllest (vilket jag förstås verifierade redan på fotomässan i höstas).

Nu finns också ett ganska bra objektivutbud med ljusstarka objektiv som har fast brännvidd (varav en del är rejält platta pannkakor), någon som inte heller fanns för några år sen.

Det är helt enkelt dags nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.