Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND Filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !
Jag söker ett bra, runt 77 mm ND filter som minskar ljusinsläppet mer än de normalt 8 gångerna.

Jag vet att man kan sätta två filter på varann men vill helst slippa det.

Jag har hört att det finns .. men fortfarande inte hittat det.

Många gånger vill man ju ha en lång exponeringstid i dagsljus och då räcker inte de normala ND filterna, inte ens med liten bländar öppning.

Det finns några olika, både B+W och Hoya har filter i tätheter mellan 6-10 steg. Jag har ett B+W 64x (6 steg), det duger för det mesta men i strålande sol räcker inte ens det till ibland.

Jag har köpt de flesta av mina filter från MaxSaver.net. De skickar från Hongkong så det tar en vecka eller två att få grejerna men om man beställer för minst $150 USD eller däromkring så skickar de med rekommenderad post så man kan spåra det. Jag har beställt från dem ett par tre gånger och aldrig behövt betala moms eller tull. De tar $85 USD för ett 77mm (ca 550kr). Jag har även köpt ett par bättre polfilter och några UV från MaxSaver, aldrig några problem.

Aifo.se säljer samma ND-filter om du vill hålla dig på hemmaplan men då får du betala mer än det dubbla, ca 1300kr/st. Cyberphoto vill ha 995kr för ett 77mm på 10-steg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto