Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND filter.. hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag blev lit sugen på att testa ett ND filter. Så att jag skulle kunna ta riktigt långa exponeringar, med bulb-exponering.

Men jag förstår inte riktigt hur man räknar, eller vilket filter jag ska ha...

Kollade på ett som hette ND4, och det står att det ska vara "2 steg längre slutartid"

Hur långt är ett steg? Låt säga att slutartiden skulle ha legat på 25 sekunder för en optimal exponering. Hur lång tid blir det då med ND4?

Sen undrar jag om de förvränger de färger eller så?
 
Varje steg är en fördubbling av tiden. I ditt exempel med 25 s är ett steg längre alltså 50 s och två steg ytterligare en fördubbling, dvs 100 s. Gråfilter förvränger inte färger. Hälsn Maria
 
Tophe skrev:
Sen undrar jag om de förvränger de färger eller så?

Nja, i den bästa av världar (och det är när man har råd att köpa dyra filter) så är det som Maria säger så att gråfilter inte förvränger färger. Det är ju själva grejjen med Neutral Densitet, att färgdensiteten är neutralgrå. Tyvärr är det så att billigare filtermärken (läs Cokin/Hitech) ibland kan ge ganska kraftiga färgstick.
Kolla denna bild på min sida. Den är tagen med två stackade Hitech ND-filter. Klicka på version #1 under bilden så ser du hur den såg ut direkt ur kameran. Det kallar jag färgstick. Å andra sidan ser du i den aktuella bilden hur det ändå går att få det med lite efterbehandling.

Mvh, Jerry.
 
Jag ska till Thailand i januari och med åker min första digitala SLR (D90). Den går inte lägre än ISO 200...
Bör jag köpa ett gråfilter och i så fall hur "starkt"?
 
Jag ska till Thailand i januari och med åker min första digitala SLR (D90). Den går inte lägre än ISO 200...
Bör jag köpa ett gråfilter och i så fall hur "starkt"?

Det är omöjligt att veta.
Beror helt på hur ljust det är när du fotar.
Ut och testa i olika ljus så ser du vilka tider du får och sedan kan du räkna ut hur mycket mer tid du behöver, och därmed styrkan på filtret.
 
Det är omöjligt att veta.
Beror helt på hur ljust det är när du fotar.
Ut och testa i olika ljus så ser du vilka tider du får och sedan kan du räkna ut hur mycket mer tid du behöver, och därmed styrkan på filtret.

Det finns inte så mycket olika ljus nu; snarare olika sorters mörker ;-)
Jag beställde nyss ett ND4; det bör väl inte bli helt fel i a f...
 
Det finns inte så mycket olika ljus nu; snarare olika sorters mörker ;-)
Jag beställde nyss ett ND4; det bör väl inte bli helt fel i a f...

Sant =)

Man kan ju säga såhär. Det är bättre att köpa ett för starkt än ett för svagt. Är det för starkt kan du alltid göra en längre exponering, men är det för svagt kanske det tar stopp.

Det ger ju mera brus naturligtvis, men då är man ju iaf lite på den säkra sidan.
 
Kör du med ett pol-filter så är det som ett ND2-4, typ.

Det kan ju vara bra med ett kraftigt ND filter om du vill köra med en stor bländare (ex f/1.4) i starkt ljus och vill ha lite längre exponeringstider eller om du slår i taket på 1/4000s (eller 1/8000s).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.