xavslut
Avslutat medlemskap
En naturfotograf i världsklass, vem är det - och vem har rätten att kallas för det? Eller hur bra måste en naturfotograf vara för att bli ansedd som en naturfotograf i världsklass. Intressanta och aktuella frågor här på fotosidan, mycket med tanke på en annan diskussion som tyvärr spårade ur med alldeles för många personliga påhopp.
Många tycker tydligen att tankegångarna är engagerande och någon uttryckte önskemål om att jag skulle komma med reflektioner kring detta. Dessutom med lite insyn i hur en tidskrift som National Geographic Magazine (NGM) fungerar.
Jag har arbetat professionellt som naturfotograf i 20 år. Genom alla dessa åren har jag samlat på mig mycket erfarenheter, men dessutom hunnit få ett bra perspektiv på naturfotografkåren i stort. Både nationellt som internationellt. Jag har dessutom hunnit få uppleva ett flertal andra naturfotografer komma fram från ingenstans, utveckla sig i sitt fotograferande, och dessutom få genombrott i olika former. Många har man fått uppleva - några har lyckats slå igenom internationellt, andra mer på ett nationellt eller regionalt plan. Dessutom har det försvunnit några stycken, av en rad olika orsaker.
Nordisk naturfoto utvecklades enormt, särskilt under 80-talet. I Norge och Finland kom det fram helt nya sätt att tänka bild - en bildstil som mer hade närhet till annan bildkonst eller nordiska konsttraditioner, mer än likhet med tidigare bildideal inom naturfotograferingen. Fram tills denna explosion av nya bildintentioner, kunde nordisk naturfoto mer liknas med "jakt med kamera". Det gällde att komma så nära som möjligt, få motivet skarpt och någorlunda rätt exponerat. Här stannade ofta bildtänkandet. Tittar man i äldre svenska fototidningar, från främst 60- och 70-talet, ser man tydligt hur den tidens naturfoto såg ut. Bildkontrasterna till andra motivinriktningar var hur stora som helst.
Sedan kom det fram nya namn i Norge; Jørn Bøhmer Olsen, Rolf Sørensen, Pål Hermansen och Leif Rustand. Från Finland kom Hannu Hautala, Antti Leinonen, Tapani Räsänen och Jorma Luhta. Med bilder som chockerade den svenska publiken. Denna "frontalkrock" märktes extremt tydligt på naturfotofestivalen i Vårgårda 1983. Det kom naturbilder som "ingen hade sett maken till". Personer i publiken bokstavligt talat "tappade hakan" av förvåning, förtjusning eller total kollaps. För att riktigt förstå hur enorm reaktionen blev, borde man egentligen varit där.
Samtliga av dessa 8 naturfotografer tillhörde då, och i mångas ögon kan de fortfarande räknas dit, det yppersta toppskiktet av naturfotografer i världen. De bilder som ledande världstjärnor idag gör; exempelvis Frans Lanting, Jim Brandenburg, Michio Hoshino, Art Wolfe eller Mitsuaki Iwago - är alla direkt eller indirekt inspirerade av dessa 8 nordiska naturfotografers bilder. Visst finns det falanger inom amerikansk, japansk och tysk naturfoto som givetvis också kan ha haft betydelse - men nordisk naturfoto är idag tongivande på världsbasis.
Det är lätt att glömma hur det hela började, men det är svårt att veta hur det har varit och blivit, om man har kommit fram efter detta. Och inte vet hur det varit tidigare.
De nya falangerna i norsk naturfoto; med pionjärerna Bøhmer Olsen, Sørensen, Hermansen och Rustand i spetsen hade mycket nytt i sina bildperspektiv. Här kunde man ana mer likheter med andra motivinriktningar än annan naturfoto. Dessa pionjärer hämtade mer inspiration från exempelvis Ernst Haas, Edward Weston, Henri Cartier-Bresson och Robert Capa - mer än från den tidens andra naturfotografer. I Finland växte det fram ett helhetstänkande till djurfoto, som resulterade i bilder där miljön runt djuren gavs lika stor eller mer uppmärksamhet
än djuret/djuren själva. Detta visades i många bilder; på exempelvis en vintrig snödränkt granskog där en fågel utgjorde en liten prick och mer fick vara ett extra element i bilden - än en bild på fågeln ifråga. De som upplevt Hautalas första bilder på lavskrika vet nog vad jag menar...
I Sverige växte det under samma period fram ett antal naturfotografer där landskapet mer än djuren fungerade som motiv. Exempelvis Tore Hagman och Hans Strand. Med tydliga influenser från amerikansk landskapsfotografi, som exempelvis David Muench. Senare har vi även fått uppleva Jan Töve och Jan-Peter Lahall, landskapsfotografer i grunden - men nu finns även influenserna från norsk och finsk naturfotografi närvarande.
Dagens svenska naturfotografi har ett antal framstående naturfotografer i sina led. De mest framstående idag är Tore Hagman, Hans Strand, Peter Gerdehag, Jan-Peter Lahall, Jan Töve, Staffan Widstrand, Magnus Elander, Mattias Klum och Anders Geidemark. Att plocka ut någon särskild av dessa är fel - då alla har sina egna bildstilar, eller är snarlika. Ingen av dem ligger i världsklass, eller ALLA ligger i världsklass. Skillnader mellan toppfotografer är så små att det är omöjligt att favorisera någon.
Idag är det väl mest Mattias Klum som fått uppmärksamhet - mycket tack vare extremt duktig marknadsföring, hög professionalitet och ett väl utbyggt kontaktnät. Klum syns idag övererallt, han lyfts allt högre upp i skyarna - mycket tack vare medias sätt att beskriva honom. Nästan varje gång blir han omtalad som en naturfotograf i världsklass - och det är stora ord för en svensk publik att få läsa. Det är stort i Sverige att vara i världsklass.
Det gäller dock att hålla ett nyktert förhållningssätt till allt som står i media - och att se efter vilken betydelse marknadsföring har. Hur var ordspråket? "Allt går att sälja med mördande reklam..." Var det inte så? Att särbehandla Klum är fel, både för Klum själv som för de andra framstående naturfotograferna i Norden. Ska man nämna Mattias Klum, måste man nämna de andra också.
På senare år har Klum fått mycket uppmärksamhet för hans "nya" och råare bildstil. Med bilder som är allt annat än dokumentära. Nästan på gränsen till abstrakta. Bilder som sägs ha en mer journalistisk ton i sig, än en estetisk. Vad många då inte vet, är att dessa bilder gjordes redan på 80-talet i Norge - och redan 1956 av Ernst Haas. Nyskapande är de alltså inte...
Men så är det med marknadsföringens bästa allierade - minnet i media är kort...
Vem är en naturfotograf i världsklass. Ja, säg det... Även jag själv har kallats för det ett stort antal gånger. Dessutom har jag krönts som "kung" ett stort antal gånger. Många av mina bilder har fått tusentals kopior. Att redan 1989 få höra att jag varit inspirationskälla till Mattias Klum, av Klum själv - är i och för sig smickrande. Men jag skulle aldrig själv använda "världsklass" i min egen marknadsföring. Av en enda orsak: jag tycker inte själv att jag är det! Och jag kommer aldrig att tycka det heller. Dessutom kommer det alltid att finnas bildbetraktare som inte delar mina egna bildintetioner - och som direkt skulle gå in och skratta åt ett sådant påstående. Terje? Världsklass? Han som gör så många konstiga bilder? Näää...
Att arbeta för NGM är speciellt. Du får en ekonomisk uppbackning som inte liknar något annat. Tror nog att det är det mest lukrativa en naturfotograf kan uppnå... En modefotograf/reklamfotograf har helt andra möjligheter än en naturfotograf, vad gäller ekonomiska möjligheter.
Mycket på grund av de ekonomiska möjligheterna, och lyxen som ges till ett fåtal fotografer att få resa världen runt - mycket på grund av detta så blir det fel proportioner för "vanligt folk". Man måste ju vara naturfotograf i "världsklass" om sådana möjligheter uppnås. Men resonemanget är fel - NGM passar inte för alla duktiga naturfotografer. Jim Brandenburg är idag ytterst sparsam med att åta sig uppdrag från NGM. Direktiven är nämligen för stereotypa. Fotograferna bör vara inom ett särskilt koncept. Ligger man utanför detta, så är man oaktuell.
Jag har själv fått uppleva detta. När direktiven om hur jag skulle fotografera - och vilka bilder NGM ville ha, då fick jag en ond smak i munnen. NGM ville att jag skulle göra bilder som jag själv inte kunde identifiera mig med. Kent Kobersteen (bildredaktören) visste själv om detta, varpå han ursäktade sig med att jag borde söka mig till andra tidskrifter med mitt bildmaterial. Andra tidskrifter med minst lika högt anseende som NGM. De fotografer som idag arbetar för NGM är mycket snarlika varandra, för 10 år sedan var skillnaderna större.
Att idag välja att istället fotografera för exempelvis BBC Wildlife, GEO eller Condé Nast är av lika högt anseende. Det som skiljer tidningarna åt är profilerna. Konkurrensen mellan dessa tidningar är idag mördande. En fotograf som idag arbetar för NGM får INTE arbeta för Condé Nast exempelvis...
Att resonera om vilka naturfotografer som ligger i världsklass kan givetvis bli intressant läsning. Men konstruktiv debatt blir det inte, om debatten saknar perspektiv - och grundläggande insyn.
Hoppas med detta inlägg få en sundare debatt kring detta med "vem som är en naturfotograf i världsklass"...
Fotohälsningar
Terje
Många tycker tydligen att tankegångarna är engagerande och någon uttryckte önskemål om att jag skulle komma med reflektioner kring detta. Dessutom med lite insyn i hur en tidskrift som National Geographic Magazine (NGM) fungerar.
Jag har arbetat professionellt som naturfotograf i 20 år. Genom alla dessa åren har jag samlat på mig mycket erfarenheter, men dessutom hunnit få ett bra perspektiv på naturfotografkåren i stort. Både nationellt som internationellt. Jag har dessutom hunnit få uppleva ett flertal andra naturfotografer komma fram från ingenstans, utveckla sig i sitt fotograferande, och dessutom få genombrott i olika former. Många har man fått uppleva - några har lyckats slå igenom internationellt, andra mer på ett nationellt eller regionalt plan. Dessutom har det försvunnit några stycken, av en rad olika orsaker.
Nordisk naturfoto utvecklades enormt, särskilt under 80-talet. I Norge och Finland kom det fram helt nya sätt att tänka bild - en bildstil som mer hade närhet till annan bildkonst eller nordiska konsttraditioner, mer än likhet med tidigare bildideal inom naturfotograferingen. Fram tills denna explosion av nya bildintentioner, kunde nordisk naturfoto mer liknas med "jakt med kamera". Det gällde att komma så nära som möjligt, få motivet skarpt och någorlunda rätt exponerat. Här stannade ofta bildtänkandet. Tittar man i äldre svenska fototidningar, från främst 60- och 70-talet, ser man tydligt hur den tidens naturfoto såg ut. Bildkontrasterna till andra motivinriktningar var hur stora som helst.
Sedan kom det fram nya namn i Norge; Jørn Bøhmer Olsen, Rolf Sørensen, Pål Hermansen och Leif Rustand. Från Finland kom Hannu Hautala, Antti Leinonen, Tapani Räsänen och Jorma Luhta. Med bilder som chockerade den svenska publiken. Denna "frontalkrock" märktes extremt tydligt på naturfotofestivalen i Vårgårda 1983. Det kom naturbilder som "ingen hade sett maken till". Personer i publiken bokstavligt talat "tappade hakan" av förvåning, förtjusning eller total kollaps. För att riktigt förstå hur enorm reaktionen blev, borde man egentligen varit där.
Samtliga av dessa 8 naturfotografer tillhörde då, och i mångas ögon kan de fortfarande räknas dit, det yppersta toppskiktet av naturfotografer i världen. De bilder som ledande världstjärnor idag gör; exempelvis Frans Lanting, Jim Brandenburg, Michio Hoshino, Art Wolfe eller Mitsuaki Iwago - är alla direkt eller indirekt inspirerade av dessa 8 nordiska naturfotografers bilder. Visst finns det falanger inom amerikansk, japansk och tysk naturfoto som givetvis också kan ha haft betydelse - men nordisk naturfoto är idag tongivande på världsbasis.
Det är lätt att glömma hur det hela började, men det är svårt att veta hur det har varit och blivit, om man har kommit fram efter detta. Och inte vet hur det varit tidigare.
De nya falangerna i norsk naturfoto; med pionjärerna Bøhmer Olsen, Sørensen, Hermansen och Rustand i spetsen hade mycket nytt i sina bildperspektiv. Här kunde man ana mer likheter med andra motivinriktningar än annan naturfoto. Dessa pionjärer hämtade mer inspiration från exempelvis Ernst Haas, Edward Weston, Henri Cartier-Bresson och Robert Capa - mer än från den tidens andra naturfotografer. I Finland växte det fram ett helhetstänkande till djurfoto, som resulterade i bilder där miljön runt djuren gavs lika stor eller mer uppmärksamhet
än djuret/djuren själva. Detta visades i många bilder; på exempelvis en vintrig snödränkt granskog där en fågel utgjorde en liten prick och mer fick vara ett extra element i bilden - än en bild på fågeln ifråga. De som upplevt Hautalas första bilder på lavskrika vet nog vad jag menar...
I Sverige växte det under samma period fram ett antal naturfotografer där landskapet mer än djuren fungerade som motiv. Exempelvis Tore Hagman och Hans Strand. Med tydliga influenser från amerikansk landskapsfotografi, som exempelvis David Muench. Senare har vi även fått uppleva Jan Töve och Jan-Peter Lahall, landskapsfotografer i grunden - men nu finns även influenserna från norsk och finsk naturfotografi närvarande.
Dagens svenska naturfotografi har ett antal framstående naturfotografer i sina led. De mest framstående idag är Tore Hagman, Hans Strand, Peter Gerdehag, Jan-Peter Lahall, Jan Töve, Staffan Widstrand, Magnus Elander, Mattias Klum och Anders Geidemark. Att plocka ut någon särskild av dessa är fel - då alla har sina egna bildstilar, eller är snarlika. Ingen av dem ligger i världsklass, eller ALLA ligger i världsklass. Skillnader mellan toppfotografer är så små att det är omöjligt att favorisera någon.
Idag är det väl mest Mattias Klum som fått uppmärksamhet - mycket tack vare extremt duktig marknadsföring, hög professionalitet och ett väl utbyggt kontaktnät. Klum syns idag övererallt, han lyfts allt högre upp i skyarna - mycket tack vare medias sätt att beskriva honom. Nästan varje gång blir han omtalad som en naturfotograf i världsklass - och det är stora ord för en svensk publik att få läsa. Det är stort i Sverige att vara i världsklass.
Det gäller dock att hålla ett nyktert förhållningssätt till allt som står i media - och att se efter vilken betydelse marknadsföring har. Hur var ordspråket? "Allt går att sälja med mördande reklam..." Var det inte så? Att särbehandla Klum är fel, både för Klum själv som för de andra framstående naturfotograferna i Norden. Ska man nämna Mattias Klum, måste man nämna de andra också.
På senare år har Klum fått mycket uppmärksamhet för hans "nya" och råare bildstil. Med bilder som är allt annat än dokumentära. Nästan på gränsen till abstrakta. Bilder som sägs ha en mer journalistisk ton i sig, än en estetisk. Vad många då inte vet, är att dessa bilder gjordes redan på 80-talet i Norge - och redan 1956 av Ernst Haas. Nyskapande är de alltså inte...
Men så är det med marknadsföringens bästa allierade - minnet i media är kort...
Vem är en naturfotograf i världsklass. Ja, säg det... Även jag själv har kallats för det ett stort antal gånger. Dessutom har jag krönts som "kung" ett stort antal gånger. Många av mina bilder har fått tusentals kopior. Att redan 1989 få höra att jag varit inspirationskälla till Mattias Klum, av Klum själv - är i och för sig smickrande. Men jag skulle aldrig själv använda "världsklass" i min egen marknadsföring. Av en enda orsak: jag tycker inte själv att jag är det! Och jag kommer aldrig att tycka det heller. Dessutom kommer det alltid att finnas bildbetraktare som inte delar mina egna bildintetioner - och som direkt skulle gå in och skratta åt ett sådant påstående. Terje? Världsklass? Han som gör så många konstiga bilder? Näää...
Att arbeta för NGM är speciellt. Du får en ekonomisk uppbackning som inte liknar något annat. Tror nog att det är det mest lukrativa en naturfotograf kan uppnå... En modefotograf/reklamfotograf har helt andra möjligheter än en naturfotograf, vad gäller ekonomiska möjligheter.
Mycket på grund av de ekonomiska möjligheterna, och lyxen som ges till ett fåtal fotografer att få resa världen runt - mycket på grund av detta så blir det fel proportioner för "vanligt folk". Man måste ju vara naturfotograf i "världsklass" om sådana möjligheter uppnås. Men resonemanget är fel - NGM passar inte för alla duktiga naturfotografer. Jim Brandenburg är idag ytterst sparsam med att åta sig uppdrag från NGM. Direktiven är nämligen för stereotypa. Fotograferna bör vara inom ett särskilt koncept. Ligger man utanför detta, så är man oaktuell.
Jag har själv fått uppleva detta. När direktiven om hur jag skulle fotografera - och vilka bilder NGM ville ha, då fick jag en ond smak i munnen. NGM ville att jag skulle göra bilder som jag själv inte kunde identifiera mig med. Kent Kobersteen (bildredaktören) visste själv om detta, varpå han ursäktade sig med att jag borde söka mig till andra tidskrifter med mitt bildmaterial. Andra tidskrifter med minst lika högt anseende som NGM. De fotografer som idag arbetar för NGM är mycket snarlika varandra, för 10 år sedan var skillnaderna större.
Att idag välja att istället fotografera för exempelvis BBC Wildlife, GEO eller Condé Nast är av lika högt anseende. Det som skiljer tidningarna åt är profilerna. Konkurrensen mellan dessa tidningar är idag mördande. En fotograf som idag arbetar för NGM får INTE arbeta för Condé Nast exempelvis...
Att resonera om vilka naturfotografer som ligger i världsklass kan givetvis bli intressant läsning. Men konstruktiv debatt blir det inte, om debatten saknar perspektiv - och grundläggande insyn.
Hoppas med detta inlägg få en sundare debatt kring detta med "vem som är en naturfotograf i världsklass"...
Fotohälsningar
Terje