Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakna självporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar väl om en kombination av motiv/komposition/teknik?

Menar du att det är p g a de fysiska skillnaderna som det oftare är kvinnor som gestaltas nakna? Är det helt enkelt lättare att ta en bra bild på en kvinnokropp än som du beskriver den "kantiga" manskroppen? Jag är bara nyfiken om åsikterna nu..

Vad gäller självporträtt kanske kvinnor oftare har en mer exhibionistisk läggning än män? *bara spånar lite*

Personligen fotograferar jag definitivt fler tjejer och det är oftare jag har bildideér med en kvinnokropp än med en manskropp. Hmm, Ska nog ta mig en funderare på varför..

Men om så är fallet att det skulle vara svårare så borde det väl vara en bra utmaning?

Lotta:
Jag lägger inte någon som helst värdering vid ordvalet "kantig" eller "rund". Jag menar bara att det ger lite olika olika resultat. Personligen tycker jag att kvinnokroppen är bland det vackraste som finns, men det är ju bara jag! Eller..? :)

Den här bilden föreställer ju en man (i det närmaste naken för övrigt), men hade blivit annorlunda med en kvinnokrop på:
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=120517
Den här, upplever jag, blir kantigare med mindre följsamma linjer med en manskropp. Det blir lite mer trassel av det hela. En kvinnokropp hade nog erbjudit mjukare former och därför varit mer "inlindad" än "intrasslad". Därmed kan samma typ av bild beskriva helt olika saker beroende på motivet.

Jag håller helt med Janne, men bra fotograf kan ta bilder av såväl unga som gamla, män som kvinnor. Däremot tror jag att bilderna kommer förmedla lite olika saker... men det är min högst personliga åsikt!

Senast ändrad:
Cederbom, din högst personliga åsikt delas vad gäller hela ditt föregående inlägg. Du hade inte patent på åsikten va?

lotelo skrev:
Jag har själv haft uppfattningen att just självporträtt skulle anses dåliga, ungefär så som mipert beskrev hur han bemötts.

Därmed väcktes grubblandet, varför är det så?

Är det inte ofta så när man presenterar ett självporträtt, klätt eller oklätt, att man samtidigt förklarar det med en lätt ursäktande röst oavsett om bilderna är bra eller inte. Ungefär som "välkommen hem till mig, men ursäkta röran."
Med andra ord är det lite ambivalent att visa självporträtt, man ber om ursäkt redan från början på betraktarens vägnar. Och om man då som Mipert inte ber om överseende utan tvärtom visar upp dem med stolthet, så kanske frågan dyker upp: Vem tror du att du är?

Om det är ett problem typ "ursäkta röran" ligger det i en naturlig osäkerhet hos fotografen/modellen som med tiden kan övervinnas. Den bör vi överse. Den är en del i utvecklingen.

Andra problem ligger hos betraktaren. Betraktaren säger "Vem är du?"

Det kan inte vara fel med självporträtt. Men det kräver mod! Dels att våga stå för sig själv, dels att våga stå ut med dömande betraktare. Jag avundas er som vågar.

Alltid lika trevligt med sådana här diskussioner.

Några åsikter från mig (igen):

På de bilder där jag fotograferat mig själv kunde det lika gärna vara någon annan ”modell”. Jag visar inte upp mig själv utan en bra bild.

Att kvinnor tar mer självporträtt är väl av samma skäl som att de när de skriver ofta använder sig själva och sin egen livssituation som bakgrund. (Enligt en rapport jag läste om i sydsvenskan nyligen.) För tio år sedan blev det nästan en trend att kvinnor på olika utbildningar fotograferade sig själva nakna och insvepta i plast. Mörka och dova bilder.

”En bra fotograf tar lika bra bilder på en åldrig man som en ung kvinna”. Inte nödvändigtvis. En del är bra på att fotografera ”babebilder” men inte så bra på porträtt, eller mat.

Däremot tycker jag, om vi bortser från ämnet om självporträtt, att bilder på nakan män är lika vackra och intressanta som på kvinnor. Bruce Weber och Herb Ritts har bevisat det gång på gång. Men det är roligare att titta på vackra flickor på stan vilket är en annan sak. Många gör misstaget att fotografera vackra flickor, vad man skall sträva efter är att fotografera flickor (eller pojkar) som blir vackra på bild. Inte samma sak faktiskt.

Många gör misstaget att fotografera vackra flickor, vad man skall sträva efter är att fotografera flickor (eller pojkar) som blir vackra på bild. Inte samma sak faktiskt.

Det var det mest sanna jag hört på mycket länge! Tack Mipert för de orden..

Angående diskussionen om själv porträtt (nakna eller inte) tycker jag att FS borde skapa en utställning där man kan lägga ut sina självporträtt. Borde ganska snart visa om folks funderingar kring manliga och kvinnliga modeller stämmer. Dessutom vore det trevligt att se folket som hänger här på FS. Den lilla bilden i ens profil gör en inte mycket rättvisa..

/mago

Kijana skrev:
Är det inte ofta så när man presenterar ett självporträtt, klätt eller oklätt, att man samtidigt förklarar det med en lätt ursäktande röst oavsett om bilderna är bra eller inte. Ungefär som "välkommen hem till mig, men ursäkta röran."
Med andra ord är det lite ambivalent att visa självporträtt.....
Jag är inte helt säker på att detta skulle vara orsaken i de flesta fall även om det låter troligt i vissa fall.

Eftersom jag är tjej tar jag väl mig själv som exempel igen, det varväl så tjejer gör?;) Jag har aldrig sagt till någon att "detta är ett självporträtt" eller att "jag använde mig själv". Ändå har det hänt att någon ser att det är jag och påpekat det på ett sätt som att "vad tror du att du är" typ eller antytt att det skulle varit ego. Alltså är det nog inte alltid lite ambivalent.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar