Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakna självporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
lotta -

det var nog fel av mig att rikta inlägget till dig, då jag egentligen talade " till alla". jag utgick från det du skrev och sedan så blev det nog lite allmänt om det hela. så allt jag skrev skrevs inte som ett svar på det du skrev. sorry för det

lotelo skrev:
...I tråden utanförstående kommentarer (t e x de mipert skrev) är jag också förundrad över.

Jag är nog trött efter en dag med bilder, bilder, bilder men jag förstår inte riktigt. Vad av det jag skrivit är det du undrar över?

mipert skrev:
Jag är nog trött efter en dag med bilder, bilder, bilder men jag förstår inte riktigt. Vad av det jag skrivit är det du undrar över?
Jag menade de kommentarerna du fått av personer som du visat dina bilder då du angett att de varit du på dem...

OK. ;-)

Jag förstår varför jag fått dem men så är jag också en bitter cyniker som kan läsa människor som en öppen bok.

;-) igen

intressant diskussion:)

en undran: är det skillnad på ett självporträtt och en bild där man använder sig själv som modell?

är det så att 'självporträtt' automatiskt inbegriper att det är en spegling av mitt jag, mitt själv och därmed är mer personlig än en bild där jag använder mig själv som vilken modell som helst?

/Maria
som sitter och funderar sånt här på jobbet istället för att arbeta :)

arleklint skrev:
OM det nu - som Lotta tänker - skulle vara så att någon lägger upp ett självporträtt enbart i syftet att visa upp sig själv så förstår jag heller inte problemet i det. Bilden kan väl kommenteras som bild oavsett. Eller försvåras möjligheten att kommentera en sådan bild?
För mig försvåras det. Ska man sen se till fotosidans kriterier också så är väl meningen att vi ska ladda upp bilder som vi verkligen vill ha kritik på? Bilder alltså, inte motiv..

Jag tycker uppriktigt sagt att det är svårt att kommentera bilder som jag uppfattar har som enda syfte att visa upp ett motiv.

mipert skrev:
Att fotografera sig själv är roligt och lärorikt.
Svårt att hitta en mer tålmodig modell.
Jag har också lärt mig att förstå hur jag ser ut för andra.

Om bilder med sig själv som modell "brukar" jag slentrianmässigt tänka ungefär "På hur många sätt kan man egentligen fota sig själv" och "kom h*n inte på något annat att fota" (kan ju egentligen gälla vilket motiv som helst som man snöat in på ett tag ...), ursäkta att jag säger det, det låter illa men det är faktiskt inte illa menat utan ett konstaterande bara. _Jag_ som bektraktare betraktar nog bilden på ett annat sätt om det är fotografen själv som är modell, än om det är en modell som modell, _tror_ jag i alla fall! Inte nödvändigtvis i negativ riktning, vill jag påpeka, men i alla fall är det en information om bilden som jag tar med mig när jag ser bilden ... Jag erkänner att jag ser bilderna genom ett slags "ego-filter" då, dvs betraktar bilden som lätt ego-centrerad (vilket möjligen är ett helt felaktigt antagande, det inser jag!)

Sen läser jag det mipert skriver ovan, och får tänka om lite, att det är kanske ganska spännande och lärorikt också. Som om det egentligen är en egen genre att använda sig själv som modell. Jag blir riktigt nyfiken, måste absolut prova (fast just nakenporträtt, som tråden började med, känns som överkurs ;-))!

Jag undrar en annan sak, och det är ni som använder er själva som modell, skulle det lika gärna kunna vara någon annan på bilden, eller blir det en annan bild för _er_ då?

Hoppas det inte blev alltför förvirrat, och jag påpekar igen att det inte är meningen att trampa någon på tårna! Intressant diskussion, som givit mig lite nya infallsvinklar! Jag är fascinerad av det här med att det är svårt att separera motiv från bild, helt och hållet sas!

lotelo skrev:
För mig försvåras det. Ska man sen se till fotosidans kriterier också så är väl meningen att vi ska ladda upp bilder som vi verkligen vill ha kritik på? Bilder alltså, inte motiv..

Jag tycker uppriktigt sagt att det är svårt att kommentera bilder som jag uppfattar har som enda syfte att visa upp ett motiv.

Jag förstår du har svårt att kommentera vissa typer av bilder. Det har jag också och säkert alla. Jag avstår då, eller försöker kommentera ändå. Man kan ju öva sig.

Fotosidans kriterier och bedömning av vad som får läggas upp överlåter jag på redaktionen att sköta, men för mig känns det som det är här din sko "klämmer mest" om jag får uttrycka mig så.

Vill du ha bort bilder där det ingår som en del att fotografer gillar att visa upp sig?

arleklint skrev:
Vill du ha bort bilder där det ingår som en del att fotografer gillar att visa upp sig?
Nej. Dessutom är det ju bara en känsla jag har ibland, det är inte ens säkert att syftet är vad jag tror ju.

Däremot vill jag se och kommentera bilder som jag tror är uppladdade av fotografens intresse att få kritik och kommentarer på bilden och inte motivet.

lotelo skrev:
Nej. Dessutom är det ju bara en känsla jag har ibland, det är inte ens säkert att syftet är vad jag tror ju.

Däremot vill jag se och kommentera bilder som jag tror är uppladdade av fotografens intresse att få kritik och kommentarer på bilden och inte motivet.

Då är vi helt överens med den skillnaden att jag aldrig reflekterat över att syftet skulle vara annat än att vilja ha kritik på bilden.

Att man gillar att visa upp sig är nog ett krav för att man skall våga efterfråga kritik på självporträtt.

Om jag skall kommentera en bild tycker jag det är bra att veta att det är ett självporträtt eftersom det påverkar förutsättningarna för hur bilden kunde gjorts istället för att eventuellt bli bättre.

lotelo skrev:
I en annan diskussion kom en antydan upp om att nakna självporträtt skulle vara dåliga.
Jajamensan så är det! Självporträtt, nakna, påklädda kvittar lika. De är dåliga.
Musik är fult.
Regnväder är både fult och dåligt.
...........
Herrejemine, är det inte så att korkade människor måste göra sin värld enkel och kategorisk bara för att klara av att leva?
.......................
Skåningar är jovialiska och skrytsamma, blekingar och hälsingar slåss med kniv.
Jojo, det finnes många axiom.
Strunt i detta Lotta och tag dina bilder som du vill. Men se till att de blir bra, det är det enda som gäller. Inget annat.
Us

caro skrev:
Jag undrar en annan sak, och det är ni som använder er själva som modell, skulle det lika gärna kunna vara någon annan på bilden, eller blir det en annan bild för _er_ då?
I många fall för mig så är svaret ja det skulle kunna vara någon annan.
De gånger jag använder mig själv handlar det oftast om bildideér som jag anser mig passa till, som jag kanske inte skulle hitta någon annan till eller expriment där jag inte vill sprätta flera rullar på en modell som sen bara blir skit. Bilder av första orsaken skulle lika gärna kunna vara på en annan modell om denne utförde det jag vill ha på bilden. Som undantag började jag på ett längre projekt som aldrig skulle kunnat bli detsamma med en annan modell. Tyvärr blev jag tvungen att avbryta detta. Kanske hittar jag en annan modell till ett liknande projekt så småningom men känslan i det kommer inte att vara den samma. Alltså kan det ha betydelse också fast för mig är det i undantagsfall..

Inspirerande

Jag har nog inspirerats till att testa och öva porträttfoto på mig själv. det verkar smart. Kör jag digital kan jag ösa massa bilder och kanske lära mig fortare. Nu vill jag ha min digitalare från reparation.

Gör det något om jag är naken ;) *skoj*

Re: Inspirerande

arleklint skrev:
Jag har nog inspirerats till att testa och öva porträttfoto på mig själv. det verkar smart. Kör jag digital kan jag ösa massa bilder och kanske lära mig fortare. Nu vill jag ha min digitalare från reparation.

Gör det något om jag är naken ;) *skoj*
Kul att det inspirerade;) Du lät inte så inspirerad i början av tråden ju men det är riktigt smart att testa på sig själv.

Förresten måste jag väl påtala att jag själv glömde av att jag startade med tråden med frågan om "nakna självporträtt", i vissa av mina inlägg har det nog handlat om även påklädda;)

Re: Re: Inspirerande

lotelo skrev:
Kul att det inspirerade;) Du lät inte så inspirerad i början av tråden ju men det är riktigt smart att testa på sig själv.

Om jag inte lät så inspirerad i början så berodde det på att jag undrade varför man skulle ifrågasätta självporträtt... ja, jag uppfattade det så att du ifrågasatta dem, men skriven text kan bedra. Vi verkar överens :)

Kanske lite för lite nakna killar på fotosidan... skämt igen?

Re: Re: Re: Inspirerande

arleklint skrev:
Kanske lite för lite nakna killar på fotosidan... skämt igen?
Skämt och så ett frågetecken, vet du inte om du skämtar?;) Helt klart är det dålig jämställdhet här på sidan. Fast killar, om ni ger er på det så gör det med lite måtta, lagom är bäst eller? Sen kanske en del tjejfotografer samtidigt kunde bli måttligare än vad de är idag så ökar jämställdheten ännu mer? ;-)

Jag skämtar inte. Det är mindre nakna killar jämfört med nakna tjejer på fotosidan.

Jag tänkte att om man nu ser till just nakenbilder så kan ju de bedömas som bilder oavsett det är en kille eller tjej som är motivet. Som bild borde de t.o.m kunna bedömas lika oavsett det är Pamela Andersen eller jag?

Min poäng är att svårigheten är att bedöma just BILDEN, men det är en övningssak för den som skall kommentera att koppla bort resten.
Om bilden är Pamela Andersen eller jag, ett självporträtt eller en bild av Bingo skall som jag ser det inte spela någon roll. Det är fortfarande bilden som skall bedömas.

Motivet har väl trots allt väldigt stor betydelse för bilden...? Motivet är ju en del av den? Annars blir det bara det tekniska i bilden, och det är ju inte allt. Eller? Missförstå mig rätt, men om vi tar kroppar som ett konkret exempel så kan man en kantig manskropp förmedla något helt annat än en rund kvinnokropp. Och då har ju motivet betydelse? Därmed inte sagt att man inte ska våga ta annorlunda bilder med annorlunda modeller! Men det skulle vara tråkigt om bara det tekniska bedömdes...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar