fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Jag tycker det är en fin och vacker bild. Jag har svårt att se det sexuella eller sexualiserade i bilden. Det är emellertid intressant att så många använder epiteten "provocerande" och "obehagskänslor". För mig blir det ett utslag av tidsandan, som jag upplever har blivit mer puritansk i vårt samhälle på senare tid. Gränsen för vad som faktiskt kan anses vara provocerande och väcka obehagskänslor har förskjutits, jag ser en allt större försiktighet och feghet i vad som får sägas och visas, vilket är förfärligt tråkigt.
Det är fotografen själv som använde ordet provocerande (se fotografens kommentar om bilden) och det är därför jag också refererar till det. Fotografens huvudavsikt med bilden är att provocera. Jag blir inte det minsta provocerad.
Jag håller inte alls med dig om att gränsen skulle ha förskjutits åt ett håll som ger en större försiktighet. Tvärtom. Titta på dokusåpor och "vanliga" spelfilmer med explicit sex och våld. Gränserna är inte särskilt snäva idag. Men det innebär inte att allt är okej och framför allt måste arrangörer och/eller lokalansvariga själva få bestämma vad de vill ska finnas där.