Jag har inga problem med att förstå vad du säger Leif.
I ett samhälle finns egentligen inte jag, jag, jag, primärt i det offentliga rummet. Där handlar det om ett mera närvarande vi, vi, vi.
Men för mig blir den intressanta frågan vem som äger tolkningsföreträdet till vad som ”passar” sig i det offentliga rummet. Dvs vem är det som bestämmer innehållet i vi, v,i vi?
Två Scenarier:
A: Jag går genom centrala Stockholm och en entusiastisk gatufotograf, givetvis med vidvinkel och blixt, bestämmer sig för att jag har en central roll i hens dokumentation av nuet. Efter 10 minuter tröttnar jag och fasthållet vederbörande och hävdar envarsgripande pga ofredande och ärendet överlämnas till polisen.
B: En kvinna, naken och bunden med rep, med en kamera runt halsen som tar en bild i sekunden, vandrar genom centrala Stockholm. Efter 10 minuter kvarhålls hon av en person som hävdar envarsgripande (enligt någon behändig paragraf som jag inte kommer på just nu
). Ärendet hamnar hos polisen.
Jag har mina misstankar om vilken av de två fotograferna som skulle få tydligast stöd för sin konstutövning här..
Men i mina ögon vore det fotograf B som verkligen skulle dokumentera nuet och våra reaktioner på vad som utmanar normer, just nu.
För vem äger rätten till det offentliga rummet?
Om en kvinna väljer att gå naken i det offentliga rummet är det knappast hon som är problemet. Det existerar nog endast mellan öronen på den betraktare som får problem med den promenaden. Och det är nog barnen som skulle ha minst problem med den promenaden.
Givetvis kan barn behöva en förklaring till bilder på bundna individer. Men jag misstänker att en föklaring om att hon visar hur hon känner sig snabbt förstås av ett barn utifrån kontexten lek. Barn leker fram sin verklighet hela dagarna..
Men visst finns det gränser i det offentliga rummet som är svåra att se någon passera. Antag att en konstnär låter sig piskas blodig på Sergels torg för att gestalta sin känsla av bestraffning. Det skulle nog vars svårt att acceptera i offentligheten.
Men å andra sidan iscensätts självmord, som kallas för konst?
Dock misstänker jag att där har vi hamnat i en annan diskussion.
Men nu flaggas det snart för ....Wall of text…. med all rätt