PMD
Aktiv medlem
Vad som är vanlig hyfs och visad hänsyn är kulturberoende, och här i Sverige föredrar jag att vara hyfsat vanlig och visa hänsyn enligt våra någotsånär moderna och upplysta normer.Varför skulle vanlig hyfs och visad hänsyn klumpas ihop med nypuritanism?
Den här sidodiskussionen går nog lite i tangentens riktning var gäller ämnet, men jag vill påpeka att jag är helt för att Sverige ska ta emot folk som flyr från krig och elände, men vi ska också ställa krav att de ska anpassa sig till vårt samhälle.
Nej, kristen fundamentalism är inte normen i USA. I bibelbälten finner man ganska stor andel kristen höger, men den är inte fundamentalistisk.Jag ser inte heller någon koppling där. Sverige är ju ett oerhört mycket mer sekulariserat land än USA. Jag ser överhuvudtaget ingen kristen höger som den fundamentalistiska kultur du hittar i bibelbältet i USA i Sverige. Här finns små sekter men där är det normen.
En god utveckling är också att antalet kristna stadigt minskar i USA. Min förhoppning är att trenden inte är motsatt i Sverige, utan att vi klarar av att titta på bildkonst som inte bara utgörs av gulliga kattungar och gråtande barn.