Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påstått film/fotoförbud och hot om polisanmällan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar inte ställning till ålder eller inte på eventuella bildstölder i det här läget. Den bedömningen får man göra själv. Det är en möjlighet. Naturligtvis är det allra bäst att först kontakta dem och bara avisera att det inte är ok. Men det rådet hade redan flera gett så jag lade bara till en aspekt till.
 
En polisanmälan får förmodligen inte någon särskilt hög prioritet hos polisen....

Om du är fotograf så bör du ju kunna bevisa att du t.ex. har bilderna i originalformat från kameran (full upplösning). Kontakta stallet.se och förklara situationen och be att de tar bort bilderna samt "varnar" den som använder dina bilder.

Men vad menar du med inte så hög prioritet? :O
Det är ju stöld att ta bilder..
 
Om ditt huvudmål är att få bort bilderna:
Kontakta stallet.se istället och påpeka att dina bilder lagts upp på adressen xyz (bifoga länk till dina egna bilder) och be dem avlägsna dem. Förhoppningsvis gör de det (eller begär ytterligare bevis på att det är dina bilder).

Saken är den att en polisanmälan inte lär leda någonvart i ett fall som detta. Polisanmälan gör du förstås hos Polisen, antingen på 114 14 eller på polisstationen. Annars är praxis snarare att skicka en faktura till bildboven, men jag tror nog snarast på varianten i första stycket i första hand.

Mitt huvudmål är att skicka henne en räkning så hon får betala för stölden.
Är så trött för det är inte första gången hon gör det och hon spärrar mig bara så kan ej nå henne längre... och sne har hon massa andra bilder som är stulna från andra bloggar och hon säljer runt dom på stallet.se så snart finns nog mina bilder överallt där...

Men går det att gå till polis stationen och göra en anmälan eller kommer polisen tycka jag är omogen som gör anmälan??
 
Men vad menar du med inte så hög prioritet? :O
Det är ju stöld att ta bilder..

Nej, det är det ju inte. Stöld är det när någon tar egendom utan lov. Egendom kan bara vara fysiska föremål och fast egendom (mark och byggnader). Bilder kan man inte äga, men man kan ha upphovsrätt till dem (vilket man automatiskt får när man skapar en bild, t.ex med en kamera).

Så det något slarviga uttrycket "bildstöld" har egentligen inget med stöld att göra utan är en förenklad beteckning på det som kallas upphovsrättsintrång (eller upphovsrättsbrott).
 
Men att du skulle behöva sluta träna på det gymmet kan jag inte fatta ovanstående talare. Bara för att man har varit oense/brustit i kommunikationen med en människa rörande en specifik sak betyder väl inte att man behöver hata varandra och aldrig vilja se varann igen?

Blir man hotad med polisanmälan för något obestämt brott som man inte har begått så är man nog lite mer än oense.
 
Men går det att gå till polis stationen och göra en anmälan eller kommer polisen tycka jag är omogen som gör anmälan??
Visst kan man göra det. Fast du ska inte räkna med att polisen kommer att göra nånting åt det.

Först borde du göra vad du kan för att avbryta brottet. Alltså, som flera andra föreslagit, ta kontakt med ägaren till webbsajten och berätta vad som har hänt så att de kan ta bort bilderna (och kanske stänga av användaren).
 
Borde inte den här tråden delas till två trådar? Det verkar ha slunkit in en sidotråd som egentligen skulle haft sin egen tråd.

Till TS: Jag kan ju bara skriva vad jag hade gjort i ditt ställe, även om jag aldrig skulle drabbas av exakt samma sak eftersom jag inte går på gym ;) Men jag hade först och främst absolut inte avpublicerat filmerna/bilderna. Hade det varit en vänlig fråga, normal kommunikation, så hade jag troligtvis gjort det. Men efter hot om polisanmälan? Aldrig i livet! Hade det därefter gått så långt att gymägaren drog in mitt medlemsskap (på oriktiga grunder) hade jag skrivit ett mycket informativt inlägg med fakta om situationen och vad det är som gäller. Där hade jag naturligtvis också pekat ut gymmet med namn (dock ej ägare eller personal). Jag hade publicerat eventuella hotbrev, och om de var underskrivna med namn hade jag då inte anonymiserat. Sedan hade jag kollat upp möjligheter att driva process mot gymmet ifråga för avtalsbrott (p.g.a. uppsagt medlemskap baserat på oriktiga grunder). Ont skall med ont fördrivas ;)
 
Men vad menar du med inte så hög prioritet? :O
Det är ju stöld att ta bilder..

De måste jobba med allvarligare saker i första hand = prioritera. Då hamnar såna här fall långt ner i deras stora högar. Det du kan göra är att skicka henne en räkning. Betalar hon inte så skickar du räkningen till Kronofogden. Protesterar hon mot räkningen då så får ni mötas i Tingsrätten, som då beslutar om du ska få betalt.
 
De måste jobba med allvarligare saker i första hand = prioritera. Då hamnar såna här fall långt ner i deras stora högar. Det du kan göra är att skicka henne en räkning. Betalar hon inte så skickar du räkningen till Kronofogden. Protesterar hon mot räkningen då så får ni mötas i Tingsrätten, som då beslutar om du ska få betalt.

Okey då förstår jag!
Så jag kan skicka henne en räkning helt själv?
Det skulle jag kunna tänka mig göra för hon uppger sig för att vara mig och säljer runt mina bilder på den hemsidan(stallet.se)! Men HUR går jag tillväga då? För jag har ju inte hennes adress eller något... Sjukt tacksam för hjälpen!
 
Okey då förstår jag!
Så jag kan skicka henne en räkning helt själv?
Det skulle jag kunna tänka mig göra för hon uppger sig för att vara mig och säljer runt mina bilder på den hemsidan(stallet.se)! Men HUR går jag tillväga då? För jag har ju inte hennes adress eller något... Sjukt tacksam för hjälpen!

om hon utger sig för att vara dig så är det ju ett gäng andra brott med i det hela också och det bör helt klart polisanmälas.

det om att inte ha namn adress och sånt. har du hennes namn samt stad och gärna hur gammal hon är så går det ju att få fram på olika sätt. finns massor av publika uppgifter om folk.
 
Okey då förstår jag!
Så jag kan skicka henne en räkning helt själv?
Det skulle jag kunna tänka mig göra för hon uppger sig för att vara mig och säljer runt mina bilder på den hemsidan(stallet.se)! Men HUR går jag tillväga då? För jag har ju inte hennes adress eller något... Sjukt tacksam för hjälpen!

Be någon polare maila henne, så du får veta vad hon heter och i vilken stad hon bor (jag trodde du kände henne), sen kan du söka på t ex hitta.se fast bor hon hemma hos föräldrarna vet jag inte om du får träff där, får du loss ett mobilnummer kan du söka på det också, har hon reggat sin telefon så hittar du den nog via hitta.se. Lycka till!
 
om hon utger sig för att vara dig så är det ju ett gäng andra brott med i det hela också och det bör helt klart polisanmälas.

det om att inte ha namn adress och sånt. har du hennes namn samt stad och gärna hur gammal hon är så går det ju att få fram på olika sätt. finns massor av publika uppgifter om folk.

Jaa hon säger att det är hon som äger min blogg och att hon är fotografen till mina fotografier...
Men kan jag verkligen gå till polisstationen och göra en anmälan? Jag vill att hon ska betala för stölden då hon gör på detta viset och dessutom ignorerar mina meil till henne!!
 
Be någon polare maila henne, så du får veta vad hon heter och i vilken stad hon bor (jag trodde du kände henne), sen kan du söka på t ex hitta.se fast bor hon hemma hos föräldrarna vet jag inte om du får träff där, får du loss ett mobilnummer kan du söka på det också, har hon reggat sin telefon så hittar du den nog via hitta.se. Lycka till!

Okey men om jag nu skulle få reda på vad hon heter, bor osv. hur går jag då sedan till väga för att skicka en räkning?
 
Jaa hon säger att det är hon som äger min blogg och att hon är fotografen till mina fotografier...
Men kan jag verkligen gå till polisstationen och göra en anmälan? Jag vill att hon ska betala för stölden då hon gör på detta viset och dessutom ignorerar mina meil till henne!!

Du kan skriva på din blogg att XX på stallet.se som utger sig för att vara du är ett troll. Svårt för henne att förklara?
Och självklart som flera sagt, kontakta dem bakom sidan och stoppa henne den vägen också. De bör även kunna ta fram hennes adress, men där kan de kräva att det går genom polisen. Har hon angett fel namn och adress har de ofta ett mobilnummer. Annars kan jag garantera att de loggar IP, men då kommer fler parter in och surfar hon på grannens trådlösa är det svårt.
 
Okey men om jag nu skulle få reda på vad hon heter, bor osv. hur går jag då sedan till väga för att skicka en räkning?

Får du ett namn och en adress, som du säkert vet stämmer så skriver du:

FAKTURA

Användning av mina bilder på sajten ditt och datt, 987:-

Eftersom du inte är momsregistrerad så lägger du inte på någon moms. Skriv under med ditt namn och adress och ett kontonummer dit pengarna kan skickas och gärna ett förfallodatum, t ex tio dagar efter fakturadatum.

Sen sätter du dig och väntar. Betalar hon inte så KAN du (men du måste inte) skicka en påminnelse. Betalar hon inte ändå så kan du skicka kravet till Kronofogden i din stad, ring dem först så får du veta exakt hur du ska göra. Det kostar dig några hundra, som de sen kommer att kräva av henne. Protesterar hon inte mot fogdens krav så hämtar de pengarna eller prylar hos henne och säljer så du får dina pengar. Protesterar hon så får ni mötas i Tingsrätten där du visar dina original och sedan dömer Tingsrätten vad hon ska betala.

Ungefär så går det till.
 
Köp en bild av henne så får du förhoppningsvis bankontonumret av henne. Här finns ett tips på vad du kan göra med det numret: Ny lag
Vill du polisanmäla så kan det nog vara bra att betona att det även handlar om urkundsföfalskning. Tror nog att polisen är mer alerta då.
 
Okey då förstår jag!
Så jag kan skicka henne en räkning helt själv?
Det skulle jag kunna tänka mig göra för hon uppger sig för att vara mig och säljer runt mina bilder på den hemsidan(stallet.se)! Men HUR går jag tillväga då? För jag har ju inte hennes adress eller något... Sjukt tacksam för hjälpen!

Identitetsstöld/urkundsföfalskning är ett allvarligt brott, du ska absolut polisanmäla. Tänk om hon gör affärer i ditt namn som sen du blir ansvarig för. Ring 114 14 och be om hjälp.

För bildstölderna kan du skicka en faktura som föreslagits. Vanligt pris är 750kr per bild, dubbla för olovlig användning, dubbla om det klippts i bilden, dubbla igen om det inte framgår att det är din bild.

Om du har kvar RAW-filer eller andra bilder i samma serie är det mkt lätt att bevisa att det är dina bilder. Har du kvar kameran är det 100% säkert att man kan se att bilderna är tagna med den kameran eftersom sensorbruset är unikt för varje kamera, om hon skulle råka ha en kamera av samma märke och modell. Vad står det i EXIF-datat? Har du lagt in ditt namn så kanske det finns kvar.

Har du bevisning kommer du att vinna, det är ett lätt mål.
 
.....
För bildstölderna kan du skicka en faktura som föreslagits. Vanligt pris är 750kr per bild, dubbla för olovlig användning, dubbla om det klippts i bilden, dubbla igen om det inte framgår att det är din bild.
.....

Hur ska man tolka "dubbla" egentligen? I fallet ovan med 750 som dubblas och dubblas och dubblas, blir det då 750*2*2*2=6000 eller är det 750+750+750+750=3000?
 
Får du ett namn och en adress, som du säkert vet stämmer så skriver du:

FAKTURA

Användning av mina bilder på sajten ditt och datt, 987:-

Eftersom du inte är momsregistrerad så lägger du inte på någon moms. Skriv under med ditt namn och adress och ett kontonummer dit pengarna kan skickas och gärna ett förfallodatum, t ex tio dagar efter fakturadatum.

Sen sätter du dig och väntar. Betalar hon inte så KAN du (men du måste inte) skicka en påminnelse. Betalar hon inte ändå så kan du skicka kravet till Kronofogden i din stad, ring dem först så får du veta exakt hur du ska göra. Det kostar dig några hundra, som de sen kommer att kräva av henne. Protesterar hon inte mot fogdens krav så hämtar de pengarna eller prylar hos henne och säljer så du får dina pengar. Protesterar hon så får ni mötas i Tingsrätten där du visar dina original och sedan dömer Tingsrätten vad hon ska betala.

Ungefär så går det till.


Okey men blir nog svårt att få fram hennes adress, troligtvis kommer hon bara hitta på någon adress tyvär för folk ger inte gärna ut personlig info där :/ Men jag är bara 16 år, kan jag kontakta någon somm hjälper mig skicka faktura och göra det rätt??
Och tycker du faktura är bättre än polisanmälan?
 
Identitetsstöld/urkundsföfalskning är ett allvarligt brott, du ska absolut polisanmäla. Tänk om hon gör affärer i ditt namn som sen du blir ansvarig för. Ring 114 14 och be om hjälp.

För bildstölderna kan du skicka en faktura som föreslagits. Vanligt pris är 750kr per bild, dubbla för olovlig användning, dubbla om det klippts i bilden, dubbla igen om det inte framgår att det är din bild.

Om du har kvar RAW-filer eller andra bilder i samma serie är det mkt lätt att bevisa att det är dina bilder. Har du kvar kameran är det 100% säkert att man kan se att bilderna är tagna med den kameran eftersom sensorbruset är unikt för varje kamera, om hon skulle råka ha en kamera av samma märke och modell. Vad står det i EXIF-datat? Har du lagt in ditt namn så kanske det finns kvar.

Har du bevisning kommer du att vinna, det är ett lätt mål.

Hon säljer ju inte mina bilder för riktiga pengar, men det är många som köpt av henne så snart har jag ju alla mina foton på den hemsidan överallt... Men hon har aldrig sagt att hon heter som jag heter men hon säger att det är hon som fotat bilderna och att det är hon som äger min blogg så det är väll Identitetsstöld/urkundsföfalskning ?

Men jag har ej hennes adress, namn osv... Så jag kan knappast skicka en faktura :/
okey då ska jag ringa 114 14 senare idag! :)
Jag har kvar alla hundbilderna i min kamera, många fler än dom hon tagit dessutom! + att det är min kusins hund IRL! så att bevisa att jag är fotografen blir nog inga problem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.