Annons

Nakenfotoni offentliga miljöer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske inte hade haft problem, inte jag heller. Men om andra har det? Vem ska sätta ribban?

Det är väl, vad jag kan se, inte många (om någon) i tråden som tyckt att ribban, i form av det formella beslutet, ska läggas av någon annan än den som äger lokalen (i det här fallet skolan).

Men det innebär ju inte att man måste tycka att ribban lagts rätt och lägga sig platt för beslutet.

Även i de fall man inte har den egentliga rätten att fatta beslut, så har man ju både rätt till en åsikt och möjlighet (och i vissa fall kanske, i alla fall mot sig själv, någon form av skyldighet) att såväl försöka påverka beslutet som att skapa en debatt kring det.

Det är många fördomar som, tack vare TS bild, har kommit upp till ytan i den här tråden. Både vad gäller bröst, bondage, sexualitet, transpersoner och invandrare. Det är uppenbarligen en bild som (i alla fall i aktuellt kontext) berör och väcker såväl tankar som känslor, så det torde i alla fall kunna konstateras att bilden fyller en funktion, och kanske t.o.m. bör anses vara viktig.

Provokation eller inte, så kan i alla fall inte jag se det som en tom provokation för provokationens skull. Snarare är den en utmaning (som förvisso kan vara provocerande) av både våra egna tabun som våra föreställningar och fördomar om andra gruppers eventuella tabun.
 
hmmm så om brösten plåtas alena så är det OK?

I så fall kan man ju passa på att göra den bilden och sen antingen tejpa över bilden lite kors o tvärs eller dra några varv garn runt bilden där den hänger. Blir den OK då?

Det får du fråga dem som håller i den aktuella utställningen, men den här diskussionen började handla om att "bilder på bröst är provocerande" och det var ju inte riktigt relevant eftersom den aktuella bilden inte visar bara bröst.

Personligen tycker jag att bröst tillhör det som är naturligt och blir därför inte provocerad av bilder på dem. Men när man virar in bröst i rep så blir det något annat. Då kan man inte längre säga "bara bröst" lika lite som att man kan ta en bild på en bulle och en revolver och säg att bilden föreställer en bulle.
 
Jag argumenterar inte emot nonsens, dvs att jag ska behöva argumentera emot dina epitet som du försöker kleta på andra andra som inte tycker som du,
OK. Och så länge du inte vill argumentera mot så har jag ju ingen anldening att ändra mig.

jag bemöter dina påståenden med argument istället,, medan du fortsätter att kasta epitet. Det är bättre att du för fram argument varför du tycker att bundna bröst ska visas i offentlig rum.
Jag skrev bara att jag tyckte att det var tråkigt hur nypuritanismen breder ut sig i Sverige. Min tes är alltså att den strängare synen på att visa nakna kroppar offentligt beror på en slags moralism som inte fanns i lika hög grad för 30-40 år sen. Men det är ju lite vid sidan av TS problem med att få visa sina bilder på universitetet, så vi kan lämna det därhän om du vill.

Jag kan avsluta med att jag tycker att det kan vara helt OK att visa nakna bröst offentligt helt enkelt för att det är ofarligt. Ingen blir skadad av att titta på ett bröst. Och nej, jag räknar inte att bli upprörd som att bli skadad. Det är rätt stor skillnad.

Tolka nu inte ovanstående åsikt som att jag anser att nakna bröst passar bra precis överallt, för det gör de inte. Däremot finns det ingen anledning att totalt låta bli att visa sådana bilder offentligt.
 
Och på café och andra offentlig rum vistas ju även barn, ska barn få sexuellt provocerande bilder påtvingade?
Men varför tjatar du att bilderna skulle vara sexuella? Jag tolkar alla tre bilder som TS har refererat till i den här tråden som att de handlar om mycket mer än så, och inte främst om sexualitet.

Alla tolkar inte nödvändigtvis blider på samma sätt som du, så det är lite inskränkt att tro att barn främst skulle tolka bilder som sexuella. Ett barn skulle säkert fråga sin medföljande vuxen, och då är det upp till den vuxne att inte ge barnet en skev syn på bilder av nakna kroppar.
 
Jag har ingen syn på om de är provocerande eller ej. Det är helt i betraktarens ögon och vad som helst kan vara provocerande för vissa personer med ett visst synsätt. De är estitiskt fina och komponerade. Sedan är det ju som sagts tidigare, det är universitetet som avgör vad som ställs ut av bra eller dålig anledning.

Sedan kan man ju ha en personlig åsikt. Det är en balansgång mellan uttrycksfrihet och provokation som är svår att dra. Svänger pendeln för hårt åt ena eller andra hållet blir det trängande i samhället. Jag som växt upp i Kanada i ett extremt politiskt korrekt samhälle med påtaglig självcensur har upplevt det negativa i det. Problemet med det sättet är att man säger det korrekta och visar det korrekta och kan sopa de riktiga problemen under mattan. Motsatsen kan istället kränka.
 
Visst olika kulturer har olika gränser, vilket också olika individer har, det kan också ändras med tiden. I ungdomen ville jag inte gå med kortbyxor eller kortärmad, nu stör det mig inte det minsta.
Men förhållandena i, åtminstone några, muslimska kulturer avskräcker när män inte anses tåla att se håret, en fot eller i bland inget överhuvudtaget av en kvinna.
I andra kulturer går alla helt nakna, både barn o vuxna utan att det är några problem. Där är nog moralen betydligt högre än hos de förstnämnda.
 
Vissa är måna om att barn ska skyddas från bilder på nakna människor, men det är nog en ganska överdriven rädsla.
Ett ex från Örebro:
http://na.se/nyheter/orebro/1.2994100-na-tv-har-krons-nakenkungen
Visserliggen inga kvinnobröst, om det nu är de som är så farliga.

Det som är intressant är ju att det är ett universitet. För att gå på universitetet måste man ju vara 18. möjligtvis 17 om man började gymnasiet och fullföljde detta ett år tidigare.

Argumentet om att barn kan råka se det är i så fall en intressant fråga. Det går ju inga "barn" på universitetet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.