Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nördextra: Direkt från filmkylen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Jo, det stämmer. Den enda astrofotografen jag känner (bygger också sin egen optik mm) har en kyld digitalkamera. Jag förstår inte varför det inte skulle fungera med handhållna kameror. Effekten blir kanske mindre, men det BORDE bli mindre brus.
/Pontus
Sensorn torde påverkas av temperaturskillnader... det kanske man till och med kan prova sig fram till?
Däremot blir inga bilder bättre eller sämre om man kyler själva elektroniken - fungerar det så fungerar det :)
 
Här är min speciella filmförvaringslåda.

En av rullarna där är en Tmax p3200 med bäst-före-datum maj 1991. Funkar hyfsat ännu, bara lite slöjad (fast så känslig film är väl slöjad från början?).
 

Bilagor

  • frysen.jpg
    frysen.jpg
    24 KB · Visningar: 504
ulltand skrev:
Sensorn torde påverkas av temperaturskillnader... det kanske man till och med kan prova sig fram till?
Däremot blir inga bilder bättre eller sämre om man kyler själva elektroniken - fungerar det så fungerar det :)

Jag tvivlar på att den skulle må speciellt bra av att kylas ner och värmas upp titt som tätt. Men dom kanske håller för det. Det har jag ingen aning om. Flytande kväve är dock väldigt väldigt kallt men väldigt väldigt roligt :)
 
Och så här ser det ut i min kyl just nu. Lite snurrigt, jag vet...

/AnnaKarin
 

Bilagor

  • dscn0523.jpg
    dscn0523.jpg
    23.7 KB · Visningar: 471
En del film kvar...

Jag hade visst en del film kvar. Fuji Press (Superia) använder jag fortfarande till magasinsjobb. Men antagligen kommer jag snart ta alla de jobben med 1D mark II snart.

Superian är sorterads i en låda för 100, en för 200, en 400 och en 800. 1600-filmen har jag skänkt bort en hel del av.

Har köpt lite lågkänslig svartvit, Ilford Delta 100, för mit eget höga nöjes skull och nån diarulle. Resten är rester av ett tidigare analogt liv.

OBS! Som ni ser har jag massor av Kodak Portra 160 VC. Den filmen skänker jag gärna bort!

/M
 

Bilagor

  • img_5754.jpg
    img_5754.jpg
    43 KB · Visningar: 437
Calle S skrev:
Kör ju bara digitalt numera, så det enda som finns är gammal utgången 120 Ektachrome.

Hi, hi. Jag tror att jag har 5 rullar EPP liggande. utgångsdatum 1989.... Man fick ju köpa 5 rullar billigt och testa när filmen kom... Använde bara 135-rullarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.