Annons

Några frågor om HOLGA.

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Holga.
Finns det BULB?
Dessutom, behöver man färgade filter då man använder svartvit film?

/Håkan Strand
 
Det finns Holga med bulb, jag har precis köpt mig en Holga 120N. Dock så måste avtryckaren hållas in om man inte kommer på någon smart teknik för att slippa hålla inne knappen med fingret, tejp kanske ?

Färgade filter rekommenderas, från gult till rött för att höja kontrasten och för att få en lite större exponeringslatitud.

Det går även att modifiera din holga så du får två bländare och en bättre närgräns, sök på Holga mods på google.
 
Trådutlösartillbehör finns nu att köpa från lomography.com!

Finns en massa olika Holga-trådar men jag lägger in dessa tips här eftersom det pratas om modifiering för trådutlösarfunktion samt filter. Nu kan man beställa ett originaltillbehör för de Holgor som har B(ulb)-läge och stativgänga och som gör att man kan koppla in en trådutlösare för långtidsexponering på stativ. lomography.com säljer detta tillbehör, ganska billigt dessutom (138 sv.kr). Välj Sweden om produkten inte kommer upp direkt så får ni priserna i kronor också. Har beställt en sådan adapter och en filteradapter som gör att vanliga skruvgängade filter med 55mm-gänga (har ett antal färgade sådana inkl pol) kan användas. Återkommer med erfarenheter men dessa tillbehör verkar ju ganska smarta.
 
Senast ändrad:
Kan inte låta bli....

Hittade denna ca 2 år gamla tråd (när jag letade efter lämplig Holga-tråd att lägga in föregående inlägg i) där det görs en del påståenden som tål att fundera över idag. Läss gärna de tvärsäkra "expert"inläggen!

Jag skaffade mig både en och två Holgor. Lärde mig hur de funkade och upptäckte att det visst gick att erbeta seriöst med dom, att slutartiden var ganska jämn, att focuseringen gick att ställa ganska bra och att sökaren inte var något problem att bemästra mm. De sk experterna som så självsäkert uttalde sig om kamerans oduglighet och att det var stört omöjligt att arbeta seriöst och få något vettigt ur den bör läsa vad de skrev och begrunda. Jag har både fått ett hedersomnämnande i tidningen FOTO:s Mästartävlan för tre Holga-bilder och nyligen haft en utställning med flera bilder fotade med Holgorna sedan dess. Så helt värdelös kan ju inte kameran vara?

Länk till tråden.
 
Jag brukar utgå från att Holgan har 1/100s f/10 med min Sekonic. Sen är det bara använda filter för att minska ljusinsläppet, så visst kan man fota mer seriöst med Holgan. En bild med tri-x 400, fullt solljus, men med 25A så blev exponeringen helt ok: Länk
Med den här rullen hade jag dessutom tiltat filmen med en bit kartong under 6x6-masken + ordentligt med tejp för att få det tätt. Tyvärr så blev det inte mycket till tilt, inga större synliga effekter iaf.
 
Vill bara lägga in lite från den andra tråden där jag fick mothugg när jag ville arbeta seriöst med Holga:

"Nejdu, din externa ljusmätare hjälper föga då den angivna tiden och bländaren är nog nåt dom bara dragit ur röven. Slutaren går av en liten fjäder som blir slapp med tiden dessutom.

Fokuseringen är värdelös och det är sökaren också. Punkt slut.
Du verkar inte vilja tro på nåt annat än det du själv tror så det är väl lika att du får upptäcka det själv."

"Holga ska inte tas på allvar, att köpa en Holga och försöka använda dess egenskaper eller tillkortakommanden kreativt på ett medvetet sätt tror jag är dömt att misslyckas. Holgan har nästan en egen vilja, som är mkt svår att styra över.
Skulle rekomendera att du försöker få fram önskade effekter på annat sätt, för att få det som du vill ha det, och kunna lita på resultatet. En Holga ska som sagt inte användas om man vill gå vidare i sin fotografering, snarare om man vill ga bakåt och leka lite."

"Det är precis som xxxxx säger, det GÅR inte att fokusera rätt och sökaren visar lite vad som helst (och du kan inte fokusera med hjälp av den, dvs ingen mätsökare). Du kan inte heller exponera rätt eller beskära i sökaren.
xxxxx slår huvudet på spiket, om du tar en Holga och har vissa MÅL med ditt fotograferande med den så är det dömt att misslyckas. Holgan har en egen vilja som ger dig såna slags bilder som den själv vill."

Dömt att misslyckas med sina MÅL om man använder Holga alltså...

Det är väl sånt som kallas Jante-lagen eller...?
 
Att det inte går att styra focuseringen med en Holga är rent skitsnack och bottnar väl i både okunskap och låg erfarenhet eller att man är van vid AF? Mina egna försök visar att det funkar alldeles utmärkt och att avståndsymbolerna stämmer ganska bra. Såg en test, som jag tyvärr inte kommer ihåg länken till nu, där man fotat av lappar på olika avstånd och med meteravståndet skrivet på lapparna och även det visade att markeringarna stämde ganska bra och att det visst blev skillnad på mittskärpan vid olika avståndsinställningar. Med filter styr man exponeringen väldigt bra också men annars kan man ha flera kameror med olika film till hands. Mina två Holgor har dessutom ralativt lika effekt optiskt och även lika slutartid och ännu (över två år efter inköpet av den första) har jag inte märkt att slutarfjädern slappats. fast det kan ju bero på hur mycket man använder den. Är ingen massproducent av bilder själv heller för den delen.
 
Kameror är som vänner. Det tar tid att lära känna dem. En del är lätta att förstå sig på, andra är mera sammansatta i sin personlighet.

Vem man trivs med beror på den egna personligheten. Men för att vänskap ska bestå måste man i någon mån kunna lita på sina vänner. Har aldrig betvivlat att även enkla kameror går att lita på, bara man i någon mån förstår hur de fungerar.

Att enkla kameror (typ Holga) fungerar mycket bra som bildverktyg har Nils Bergqvist, Örjan Fredriksson m fl bevisat med många fina bilder här på fotosidan.

Jag har ibland köpt kameror på loppmarknader. Enligt min mening är en mekanisk kamera där allt ställs in manuellt, tid, bländare, avstånd i regel ett säkert köp. Man behöver bara kolla om den inte kärvar någonstans. Men elektronik åldras och man kan inte veta om hjärnan forfarande fungerar, om den kameran är tillförlitlig. Och det är endast vänner jag kan lita på som jag är intresserad av när jag ska fotografera.
 
Re: Kan inte låta bli....

Graal skrev:
Hittade denna ca 2 år gamla tråd (när jag letade efter lämplig Holga-tråd att lägga in föregående inlägg i) där det görs en del påståenden som tål att fundera över idag. Läss gärna de tvärsäkra "expert"inläggen!

Jag skaffade mig både en och två Holgor. Lärde mig hur de funkade och upptäckte att det visst gick att erbeta seriöst med dom, att slutartiden var ganska jämn, att focuseringen gick att ställa ganska bra och att sökaren inte var något problem att bemästra mm. De sk experterna som så självsäkert uttalde sig om kamerans oduglighet och att det var stört omöjligt att arbeta seriöst och få något vettigt ur den bör läsa vad de skrev och begrunda. Jag har både fått ett hedersomnämnande i tidningen FOTO:s Mästartävlan för tre Holga-bilder och nyligen haft en utställning med flera bilder fotade med Holgorna sedan dess. Så helt värdelös kan ju inte kameran vara?

Länk till tråden.

Hehe! Roliga comments må jag säga ...
Sålde min Holga ifjol, MEN det höll inte o en ny fick beställas i år! Ett liv utan en Holga är nog ganska trist.
 
Funderade lite idag på Holgans bländare. Skulle optiken kunna funka helt öppen och vad skulle bländaren bli i så fall? Kan man räkna ut det lätt?

Det jag saknar mest med Holgan är just kortare skärpedjup.
 
paco skrev:
Funderade lite idag på Holgans bländare. Skulle optiken kunna funka helt öppen och vad skulle bländaren bli i så fall? Kan man räkna ut det lätt?

Det jag saknar mest med Holgan är just kortare skärpedjup.

Den är helt öppen med befintlig bländare. Optikens insida består nämligen av en "plastvägg" med ett hål i och hålet fungerar som bländare. Jag har funderat på att borra upp hålet och kanske det går så att bländaren blir större än 8. Som det ser ut kan hålet bli mycket större kanske upp mot 4-2,8 men jag tror inte man får ut mer än 4-5,6 med befintlig öppning i slutaren.
 
Japp, jag ser det nu. Har holgan här på operationsbordet. Bländarringen på optiken ser ut som den var gjord för att pillas bort :)

Om man tittar in bakom frontlinsen så ser man flera trappor. Tror du att det sitter ytterligare element på dom eller är det bara frontlinsen kanske? Om det bara är en plastbit, så ser det ut som att den kan öppnas upp betydligt mer än bara borttagning av plastringsbländaren.

Ah, nu fattar jag. Slutaren blir en bländare..merde
 
Tror inte det finns mer än en plastlins där och man ska nog kunna ta bort/borra upp hela den bakre plastbiten. Problemet är väl att undvika skada linsen men det gör nog inte så mycket med någon liten repa där. Fast jag funderar på om inte den där plastbiten med hålet också inverkar så att det blir lite mera vinjettering? Kanske försvinner en del av den om man öppnar upp helt? Öppningen sitter förmodligen inte i optikens bländarcentrum, där alla ljusstrålar skärs, utan en bit framför. Man ser ju detta på att vinjetteringen varierar med olika avståndsinställning. Öppningen kommer då på lite olika avstånd från den egentliga bländarpunkten där strålarna skärs.
 
Det största hindret mot större öppning är nog ändå det fyrkantiga hålet på metallplattan som hela slutarmekanismen sitter på. Inte lätt att komma åt den med alla fjädrar. Metallplattans öppning är mindre än slutarskivans..

Jag tog bort bländaren på optiken iaf och täljde ut en bra bit av den kringliggande flänsen. Fick loss ringen utan att skada den. Bländaren kommer jag sätta fast över öppningen på "soligt"-läget. Då har jag kvar originalöppningen också.
 
Ett exempel från min Holga med större öppning. På den här bilden ligger optiken löst längst ut på bajonetten för att komma närmare än 1m. Klicka!

Nils, ljusbortfallet verkar inte ha minskat iaf, men det kan bero på att linsen är längre ut. Det ser väldigt runt ut på resten av negativen också iofs..
 
Ser ju helt ok ut. Snygg Holga-bild. Fortfarande ganska skarpt i mitten. Just skärpan i mitten vill man ibland få ned med större bländare men det kanske inte ger någon effekt då? Skulle vara kul att se någon bild med optiken inskruvad till normala lägen.

Diana-kameran har bl 8, 11 och 16 och som jag upplever det är mina tre Dianor allt för bra på 11 och 16. Det blir relativt skarpt i hela bilden och vinjetteringen minskar betydligt. Med Holga är det inte så. Jag har satt in en extra bl 11 på mina båda och de ger lika effekt som bl 8 vad gäller vinjettering och skärpa.
 
Någon som vet någon sida eller liknande om man tex vill modifiera sin holga och sätta på en skarpare (riktig?) lins?

Jag älskar holgan, mycket pga dess storlek.. men ibland önskar jag att jag kunde sätta på en riktigt skarp lins för att använda kameran på resor o dyl o då få en väldigt smidig mf till en billig penning..?
 
Det finns en variant av Holga med glasoptik.

Men det du söker låter mer som en bälgkamera, typ en Zeiss Nettar, Agfa Isolette eller liknande. Då får man flera bländare och tider att välja på också.
 
Japp. Ingen ide att lägga energi på Holgans hus om det inte är den optiken du vill använda. Bälgkameror får man för Holgapriser, från 6x6 till 6x9.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.