ANNONS
Annons

Några frågor om diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Då måste jag erkänna att jag gör mycket allvarliga fel när jag använder mig av zonsystemet vid exponeringsbestämning och ändå får korrekt exponerade neg/dior när jag inte framkallar själv eller förexponerar. Mycket konstigt.

Det kan ha två orsaker. Att du inte förstod zone systemet så där hundra eller att du snackar och har allrdrig använt zone på en dia.

Zone är för B/W och för exponering av färg neg och enbart när man framkallar själv. Du måste kunna styra framkallningen. Under, normal, överframkallning ett måste med zone.

Zonsystemet går ju ut på att styra kontrasten med framkallningen för att få ett negativ som går lätt att kopiera i mörkrummet.

Bara en liten modifiering. Zonesystemet går ut på att få med den absoluta största möjliga informationen av den givna motiven, ett kompromiss mellan hög och lågdagrar, att då vore det lättare att kopiera? Det stämmer inte riktig . Sen kan man finslipa processen med förstärkning och blekning.

Det kan ha två orsaker. Att du inte förstod zone systemet så där hundra eller att du snackar och har allrdrig använt zone på en dia.

Zone är för B/W och för exponering av färg neg och enbart när man framkallar själv. Du måste kunna styra framkallningen. Under, normal, överframkallning ett måste med zone.

Förutsättningen för att kunna styra framkallningen är att man använder sig av zonsystemet vid exponerningsbestämning.

Du har aldrig varit med mig när jag har fotat med dia så du har ingen aning om hur jag bestämmer exponerigen. Undrar vem det är som snackar.

Ålrajt, kan vi återgå till ämnet? ;-)

Ni som fotat mycket med dia, kan ni rekommendera någon särskild film? Eller kanske utveckla lite lätt vilka karaktäristika som är värt att beakta innan inköp. Jag lär handla hos Photax, så utbudet är inte enormt. Jag ämnar köpa både småbildsfilm och 120-film, samt kanske en ljusmätare till mellanformataren. Jag har hittills bara plåtat en rulle svartvitt med den, och då gick det bra att gissa lite och/eller använda en annan kamera som ljusmätare.

Det jag vill åt är ganska neutrala färger i solljus; i alla fall inte varma. Hellre mycket rött och blått än gult och grönt. Lite korn skadar inte, så vi snackar från ISO 100 och uppåt. För mellanformataren verkar 400 lagom, då den har f/3,5 som största ljusstyrka och objekivet verkar inte prestera särskilt bra nedom f/11.

Photax sortiment finns här: http://www.photax.se/meny09/index09/indx09_film.htm

Jag ser gärna tips på en enkel spotmätare också. Inga vidunder med automatik, fältmätning och krusiduller. Då kan jag lika gärna släpa med mig min digitalkamera som mätare;-)

För 15 år sedan plåtade jag mycket dia & använde Velvia 50. Den var lite klurig, man var tvungen att ha en viss känsla för hur man bör exponera den beroende på vad man fotade. Då syftar jag på olika typer av bilder ljusa bilder, mörka bilder osv

I dag fotar jag inte lika mycket men använder uteslutande Kodak ectachrome 100 VS för dia. Den ger MYCKET färg men det gillar jag. VS står för Vividly Saturated så det är logiskt.

Har för mig att Kodaks film Elite ger grymma blåtoner när man fotar vatten och i den blå timmen.

Senast ändrad:
För egen del sörjer jag att Kodacrome gått ur tiden. Visst kan det vara så att man vänjer sig vid en film och tycker allt annat ser konstigt ut. Min gode vän fotografen, nåja han var chef på markandsavdelningen på ett företag, gillade att ta bilderna själv. Nåväl han försökte introducera Fuji, men jag var hård "tivolifärger" tyckte jag, Agfa var grönt o.s.v. Jag kan accepera Kodakfilmerna, i fråga om färgbalans, men ingen av de andra kommer upp till skärpa och upplösning som Kodacrome. Det finns åtskilliga diamagasin med Kodacromebilder i min källare, bilder som imponerar på inbitna digitalfotografer i fråga om teknisk kvalitet.

Men det är kanske som jag antydde - en vanesak, med tanke på att många hyllar Fujifilmerna bland många andra.

Kanske skall definiera "tivolifärger", som är när framförallt grönt och rött sticker ut och påminner om färgen på dom där flaggorna man hade vid bensinstationerna förr.

Det värsta är att jag upplever samma tendenser hos en del av digitalkamerorna.

Mediamarkt i Jönköping sålde Fuji Sensia (ljuskänslighet mellan 100 och 400) för 10:- styck för några år sedan; jag köpte på mig ett antal (hela kylskåpet var fullt). Men Sensian blev aldrig någon favorit, förutom i kvällsljus. Där gav den en behaglig blåton. Bortsett från det upplever jag Sensia som tämligen medioker. Och bara för ett tag sedan slutade Fuji tillverka den. Jag publicerade ett inlägg med lite fotografier tagna med Sensia. Om du är nyfiken kan du se det här: http://mudride.com/blogg/?p=165

Kodak Elitechrome använder jag vid cross-processning. Enligt mig ingen höjdare vid "vanligt" positivt fotograferande. Velvia är nog min favorit när det kommer till dia, den är dock ganska mättad.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Ni som fotat mycket med dia, kan ni rekommendera någon särskild film? Eller kanske utveckla lite lätt vilka karaktäristika som är värt att beakta innan inköp.
Det jag vill åt är ganska neutrala färger i solljus; i alla fall inte varma. Hellre mycket rött och blått än gult och grönt. Lite korn skadar inte, så vi snackar från ISO 100 och uppåt.

Jag har inte provat Kodaks filmer, bortsett från Ektachrome 64T och Kodachrome, och båda är ganska så döda nu, även om de går att få tag på. I Fujis urval rekommenderar jag Sensia 100 och dess lyxigare variant Astia 100F, som ska ha neutralare färgåtergivning. Båda är dock väldigt neutralt lagda, och Sensia 100 kan man eventuellt hitta i billiga storpack. Båda är väldigt finkorniga, men Astia ska vara marknadens finkornigaste diafilm. Sensia 400 är jag nog inte lika begeistrad i, så hellre Provia 400X, som också går att pressa två steg.
Velvia är raka motsatsen, den satsar på starka färger.

Hmmm, vilka minnen ni väcker.
Jag minns ett bröllop där jag och en kompis soppade E6 på en toalett för att få fram bilder från svensexa/möhippa och bröllopsakten i kyrkan till ett bildspel på festen. Inte optimalt kanske men riktigt bra för ändamålet.

Förexponering för kontrastkontroll, precis vad många som använder HDR skulle behöva lära sig (+ att tillverkarna måste tillåte multiexponering vilket inte alla gör idag). HDR förutsätter ju flera exponeringar av motivet och funkar ju bara på statiska motiv...

Ålrajt, kan vi återgå till ämnet? ;-)

Ni som fotat mycket med dia, kan ni rekommendera någon särskild film? Eller kanske utveckla lite lätt vilka karaktäristika som är värt att beakta innan inköp. Jag lär handla hos Photax, så utbudet är inte enormt. Jag ämnar köpa både småbildsfilm och 120-film, samt kanske en ljusmätare till mellanformataren. Jag har hittills bara plåtat en rulle svartvitt med den, och då gick det bra att gissa lite och/eller använda en annan kamera som ljusmätare.

Det jag vill åt är ganska neutrala färger i solljus; i alla fall inte varma. Hellre mycket rött och blått än gult och grönt. Lite korn skadar inte, så vi snackar från ISO 100 och uppåt. För mellanformataren verkar 400 lagom, då den har f/3,5 som största ljusstyrka och objekivet verkar inte prestera särskilt bra nedom f/11.

Photax sortiment finns här: http://www.photax.se/meny09/index09/indx09_film.htm

Jag ser gärna tips på en enkel spotmätare också. Inga vidunder med automatik, fältmätning och krusiduller. Då kan jag lika gärna släpa med mig min digitalkamera som mätare;-)

Jag använde mest kodak 100vs som ger bra drag i färgerna på rätt ställen. Ett tag körde jag med velvia men den gick det inte att fota människor med för den är för kraftigt röd i vissa lägen. Så när jag körde velvia 50 så använde jag astia/provia 100 till människor sedan gick jag över till kodak 100vs som funkar till det mesta i alla fall inom resefotografin. Du kan se exempel på bilder med kodak 100vs på min hemsida. Under travel galleri 1 längre ner hittar du bilder från vietnamn dom är tagna med kodak 100vs sedan under travel galleri 2 längre ner så finns bilder från seychellerna tagna med kodak 100vs.

Angående ljusmätare så använde jag en se sekonic l-508 master en mätare med spotmätning version en avancerad på den tiden funkade i alla fall utmärkt. Men det fanns modeller från minolta,sekonic för billiga pengar som funkar lika bra. Pentax mellanformats kameror hade faktiskt riktigt bra ljusmätare i kamerorna så jag körde mest den till studio o Hasselblad samt kontrollmätte så jag vet att allt stämde.

Förutsättningen för att kunna styra framkallningen är att man använder sig av zonsystemet vid exponerningsbestämning.

/QUOTE]

Inte alls jag kan styra vilken framkallning som haelst utan Zone för det första, det andra är att du kan inte styra framkallningen för varje ruta för sig om du kör 135mm eller 120 film. Det är det som är fantastiskt med Zone men då är det 4x5 eller 8x10 sheets det handlar om

Det bästa av två världar.

När jag nu börjat bli lite varm i kläderna med fota i svartvitt, framkalla och skanna själv, känner jag mig oerhört sugen på diafilm:) Fast då kommer jag förstås att lämna bort den för framkallning. Och kanske även skanning, beroende på hur prisbilden ser ut. Så då inställer sig raskt några frågor!

-Var köper man bra diafilm till bra pris i Sverige? Postorder går fint och jag behöver inte köpa mindre än 10 rullar i taget.

-Var lämnar man in filmen för bra framkallning till skäligt pris? Jag var inne på Japanphoto idag och de tog 79:- rullen för både 135- och 120-film. Det lät helt okej, även om det säkert finns billigare. Dock ingick inte skanning.

-Är det värt att lägga ut extra riksdaler på att få filmen skannad samtidigt? Jag ämnar bara använda bilderna i smått format och har en Epson V700. Största haken med den är att filmhållaren är så dålig att det nog blir rätt kass i färg, eftersom färgkanalerna ligger något förskjutna (antagligen beroende på lite fel höjd hos filmhållaren).

-Om jag använder en kamera som mäter ett medel över nästan hela bilden (Nikon FM2), är det vettigt att gå rakt på detta eller kompensera vid olika tillfällen? Med svartvitt upplever jag att exponeringarna blir mycket bättre om jag försöker mäta mot en jämnbelyst yta istället, för den luras något gravt av till exempel en liten smal strimma ljus himmel. Har även en M6 som har centrumvägd mätning, vilket funkar mycket bättre. Men då dia har så mycket mindre omfång kanske det rent av är bra med fullramsmätning?

När det gäller att fota dia har Sensia 100 dykt upp i diskussionen. det är en förhållandevis billig film, men
kanske lite tråkig j.f.r. med Velvia, Astia, Provia, VS m.fl.

Tips: underexponera 1/3 steg (iso 125), varmfilter 81A och när det är bra ljus ett polfilter för Velviakänsla (o.b.s. behåll varmfiltret på, tar bort det kalla blå). En fast 50mm/85mm är heller inte fel, inte minst för att inte få för långa slutartider med polfiltret.

Innomhus med blixt till baks till iso 100 och filtren bort!

Mätmetod? Färg/dia = Multisegment (Pentax Sovax MZ-serien favorit)

Fuji Sensia 100 är enligt min mening den diafilm som är mest "allround" särskilt med ovan nämnda "tweaks".

Mvh Bruno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar