Annons

Några frågor om diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har du missat tre viktiga anledningar:

#3): Det finns inga portabla digitalkameror med bra sökare och fullformat till rimligt pris.

#4): Det är trevligt att fotografera med film.

#5): Filmbilder ser inte likadana ut som digitala bilder.

Erik och Martin - hmmm intressant, jag tycker nämligen också att diat har kvaliteter som jag saknar i mina digitala Canon 5D och Sony 850.

Min gode vän "Stormen" var på besök så vi plockade fram min Leitz Pradovit projektor och tittade på lite bilder från en fjällvandring fotograferat med min Alpa med Kern Macro Swtar 1.9/50 och Kinoptik 2,0/100.

Whoom sa Stormen, den kvaliten kommer jag inte i närheten av med mitt digitala system.

Men för att återkomma till detta med karaktärsskillnaden digitalt- analogt. Skönt att någon mer än jag ser det ;o)!
 
-Om jag använder en kamera som mäter ett medel över nästan hela bilden (Nikon FM2), är det vettigt att gå rakt på detta eller kompensera vid olika tillfällen? Med svartvitt upplever jag att exponeringarna blir mycket bättre om jag försöker mäta mot en jämnbelyst yta istället, för den luras något gravt av till exempel en liten smal strimma ljus himmel. Har även en M6 som har centrumvägd mätning, vilket funkar mycket bättre. Men då dia har så mycket mindre omfång kanske det rent av är bra med fullramsmätning?

För att svara på några av dina frågor. När jag använde dia till ex en 100ASA dia film då ställde jag asa talet till 80 och mätte ljuset precis som S/V eller färgfilm. Om dia får för mycket ljus då blir den utbränt och resulterar ljusa bilder däremot när de får lite mindre färgerna blir mustigare.

I regel när man har för mycket bakgrundsljus då mäter man så där 45 grader framför sig då kompenserar man för motljus, så gör man vid vatten också eftersom den reflekterar mycket ljust också, är man helt i skuggan mörka gator eller mörkt ute mörkt himmel fult med moln då brukar jag lägga extra steg innan jag exponerar. Intressant är också inomhusfotografering ljusrör till exempel kräver lite extra steg om man jämför det med vanliga glödljus
 
Senast ändrad:
En variant är kontrastmätning. Min Weston Master exponerngsmätare visar på hur det går till:

Mätaren har ytterlägen för motivets ljussvagaste delar markerade med "U" och de ljusstarkaste, markerade med "O". Det är 8 steg mellan ytterligheterna ett omfång om 2 upphöjt till 8 således.

När "Normalpilen" genomsnittsexponering, hamnar på 13 (motsvarar f8/250 sek, för 100 ASA) så är "U" 4 steg under och "O" 3 steg över normalpilen. Sen får man tänka lite själv också. En diafilm har betydligt större kontrastomfång är en pappersbild, men det vet ju varenda människa.
 
79 kronor låter som ett väldigt bra pris på E6-framkallning. Däremot skulle jag aldrig lämna in färgneg på Japanphoto eftersom rullarna skickas till Tyskland för framkallning och priset inte motsvarar väntetiden.

För det mesta duger centrumvägd mätning utmärkt, bara man identifierar starka kontraster och kompenserar mätningen därefter. Jag plåtade nyligen en rulle Sensia 100 med en gammal autofokuskompaktkamera från Canon helt utan möjligheter till anpassad exponering, och det enda som såg dåligt ut var bilder tagna i en nedsläckt rivningskåk mitt på dagen, så man kan ska inte vara rädd för diafilmer.

Skanningen är det krångliga med diafilm, min skanner får ut extremt lite information ur de mörka partierna, vilket är betydligt värre än att ljusa partier i negativ blir utfrätta.
 
Senast ändrad:
Jag skrev nog i en annan tråd om mina ungdomliga eskapader med diaframkallning, fyllde badkaret med några cm vatten och hällde upp "sopporna" kontrollerade att temperaturen blev jämn och i enlighet med instruktion.

Jag vill minnas att det var totalt 24 moment inklusive belysning och mellansköljningar, men det var inga större problem med det heller, det var bara att köra på i processen.

Idag finns trebadskemi för dia, och det funkar klockrent om man inte är någon proffsfotograf som lika gärna kan anlita ett proffslabb. I Tetenals E6-sats kör man följande moment:

1. Förskölj i 38-gradigt vatten.
2. Förstaframkallare, 38 grader i 5-7 min.
3. Skölj.
4. Färgframkallare, 35-38 grader.
5. Skölj.
6. Blekfixbad, 35-38 grader.
7. Slutskölj.
8. Stabiliseringsbad 1 min.

Jag kör det i en rotationsprocessor från Jobo med termostatreglerat bad, men det går att göra i en vanlig dosa i ett varmvattenbad, det viktiga är att förstaframkallaren håller konstant temperatur, med mycket små avvikelser. De övriga baden är något mindre temperaturkänsliga.
 
idrougge Vart tog mellanbelysningen vägen? Jag förstod att principen var att först framkalla den negativa delen en bit, därefter belysa så resten, som då inte exponerade den redan förframkallade, sedan gå vidare i processen.

Men är det så här enkelt nuförtiden, kan det nog vara värt att skaffa dig den erfarenheten också.
 
1. Förskölj i 38-gradigt vatten.
2. Förstaframkallare, 38 grader i 5-7 min.
3. Skölj.
4. Färgframkallare, 35-38 grader.
5. Skölj.
6. Blekfixbad, 35-38 grader.
7. Slutskölj.
8. Stabiliseringsbad 1 min.

Hej!
Några tillägg till din info om diaframkallning med 3-bads kemi ;
1 Det skall inte vara mer avvikelse än +-0,3grader
2.Tider under 6,15 är bara problem, Alltså från 6,15 upp till 6,45 helt beroende på antal filmer och vilken mängd kemi som användes.
3. Temp 38 grader avvikelse +-0,3 grader, Beronde på vilken maskin som använd sker sköljning utanför ibland, Minimun 2,30
4 Fel - skall vara 38 grader avvikelse +-0,3 grader
5 36 grader avvikelse +-3.0

Det du skriver om är 3-bads, men det finns ju som bekant även 6-bads. Svår att köpa i Sverige, jag köper från Tyskland,Frankrike eller England helt beroende på kurs. Tycker att 6-bads ger bättre resultat. Du har ytterligare ett färgbad bla.
Kör själv en del dia i Jobo som jag har.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 
idrougge Vart tog mellanbelysningen vägen? Jag förstod att principen var att först framkalla den negativa delen en bit, därefter belysa så resten, som då inte exponerade den redan förframkallade, sedan gå vidare i processen.

Mellanbelysningen sker kemiskt numera i andraframkallaren/färgframkallaren. Och som Millhouse påpekar får man ut exakta tider och temperaturer om man läser instruktionerna. Jag använder en digitaltermometer från Clas Ohlsson, plockar upp förstaframkallaren ur vattenbadet när det är dags att hälla i och spolar med varmt eller kallt vatten för att få exakt rätt temperatur. Och att döma av diorna visar termometern rätt, trots att den kostade under hundralappen.
 
Proffskopia har ngn prisuppgift på hemsidan men jag har för mig att kupongerna kostar:
100 st = 60 kr st
10 st = 70 kr st
ental = 80 kr st.

Och då har jag för mig att de gäller både E6 & C41.
 
Proffskopia har ngn prisuppgift på hemsidan men jag har för mig att kupongerna kostar:
100 st = 60 kr st
10 st = 70 kr st
ental = 80 kr st.

Och då har jag för mig att de gäller både E6 & C41.

Och... till priset skall läggas: Frakt debiteras på alla leveranser och standardporto är 39kr.
allt enligt Proffskopia.
Jag tar 60:- för dia/färgneg, ink.moms och frakt. 55:-/ vid köp av 10 framkallningscheckar och 50:- vid köp av 20 checkar -ink.moms och frakt i dessa fall också.Dessa priser gäller även färg,neg.
 
Och... till priset skall läggas: Frakt debiteras på alla leveranser och standardporto är 39kr.
allt enligt Proffskopia.
Jag tar 60:- för dia/färgneg, ink.moms och frakt. 55:-/ vid köp av 10 framkallningscheckar och 50:- vid köp av 20 checkar -ink.moms och frakt i dessa fall också.Dessa priser gäller även färg,neg.
Tänkte inte på det eftersom att jag aldrig använder posten till detta, jag hämtar själv.
ca 7 år sedan kom en film som var helt förstörd av ngn sorteringsmaskin,
 
Vad händer om man framkallar diafilm på samma sätt och med samma kemi som svartvit?

Du får en svartvit bild, har sett något exempel på en bild där man råkat förväxlat filmen med svartvitt och framkallat den som det. Enligt vad personen sade så skall det ha sett helt ok ut också.

Hittar tyvärr inte länken.
 
För mig är enda anledningen att skanna dia när man vill lägga upp bilden på nätet, annars gör sig dia bäst på en filmduk.
Är ett tag sedan jag fotade med dia men jag har de senaste 8 - 10 åren lämnat in rullarna till Crimson för framkallning, kommer dock inte ihåg priset per rulle senast jag lämnade in en rulle för framkallning.

Jag har nästan alltid bestämt exponeringen med hjälp av spotmätning och zonsystemet och det ger till 90% välexponerade bilder, man lyckas ju inte alltid, och sätter man exponeringen så får man en stuns i färgerna som man inte får i digitala bilder utan att "skruva" en hel del i PS eller liknande program. Ett alternativ är att mäta mot ett gråkort vid bestämning av exponering.

Favorit film är Fuji velvia 50

Film Rules.
 
...
Jag har nästan alltid bestämt exponeringen med hjälp av spotmätning och zonsystemet och det ger till 90% välexponerade bilder,
...
.

Hur använder du zonsystemet när du inte kan kontrollera kontrasten med framkallningen?
Zonsystemet går ju ut på att styra kontrasten med framkallningen för att få ett negativ som går lätt att kopiera i mörkrummet. Jag säger inte att du på något sätt har fel, jag har hört detta att folk använder zonsystemet i alla möjliga situationer, även när de plåtar digitalt. Skulle vara intressant att veta vad man menar och hur man gör bara?
 
Min medverkan i denna tråd blir inte så stor, då jag skrev den i all hast. Men det lutar nu åt att beställa tio rullar film från Photax, plåta med M6:an (centrumvägd mätning), lämna för framkallning genom Japanphoto och sen skanna bilderna själv.

Dagen till ära har jag förresten inhandlat The negative av Ansel Adams:) Inte för att det har så mycket med dia att göra, men jag är mycket nyfiken på vad herr Adams har att berätta om film.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar