Annons

Några frågor om diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Min medverkan i denna tråd blir inte så stor, då jag skrev den i all hast. Men det lutar nu åt att beställa tio rullar film från Photax, plåta med M6:an (centrumvägd mätning), lämna för framkallning genom Japanphoto och sen skanna bilderna själv.

Dagen till ära har jag förresten inhandlat The negative av Ansel Adams:) Inte för att det har så mycket med dia att göra, men jag är mycket nyfiken på vad herr Adams har att berätta om film.

The negative är bra, där går han också igenom zonsystemet.
En liten rättelse: M6:an har utsnittsmätning och inte centrumvägd mätning, den mäter den 12mm vita cirkeln på ridån, funkar som spotmätning med större mätcirkel.
 
Hur ska man bäst exponera diafilm? Har en kompis som på 1970-talet tog extremt välexponerade diabilder (då med Kodachrome II). Såg aldrig att han använde den inbyggda mätaren på sin Nikkormat (ja, jag vet, det låter som hundra år sedan) så jag frågade hur han fick så fina diabilder utan att använda ljusmätaren.

Han svarade: "I den första diafilmen jag köpte låg en hopvikt lapp där det stod att vid klar sol var det 1/125 sek och f:8, vid lite motljus f: 5,6 1/2. Exponeringsmätaren visste han inte om hur den funkade men bilderna blev bra ändå...

För min egen del hade jag en Nikon F med Photomatic, den var snäll så alla bilder (upp till 95% iaf) blev väldigt bra exponerade. Till saken hör att väl också att fotografen måste nog tänka till lite själv också. Alla kom väl ihåg hur fel mätningen blev mot en svart kolsäck respektive ett vitt bakgrundspapper? Under- och överexponera var det som gällde då.

Idag med digitala kameror och ta bilder i RAW är väl nästan allt ovanför överspelat?
 
The negative är bra, där går han också igenom zonsystemet.
En liten rättelse: M6:an har utsnittsmätning och inte centrumvägd mätning, den mäter den 12mm vita cirkeln på ridån, funkar som spotmätning med större mätcirkel.
Är inte det just vad centrumvägd mätning är? Annars har jag missförstått begreppet.

Nu ska jag gå och framkalla en film:)
 
Är inte det just vad centrumvägd mätning är? Annars har jag missförstått begreppet.

Nu ska jag gå och framkalla en film:)

Nej, centrumvägd innebär att man har ett ganska stort mätområde och att området i centrum viktas högre än de perifera områdena. Olika centrumvägda mätare kan ge lite olika resultat beroende på hur denna viktning görs.
 
Nej, centrumvägd innebär att man har ett ganska stort mätområde och att området i centrum viktas högre än de perifera områdena. Olika centrumvägda mätare kan ge lite olika resultat beroende på hur denna viktning görs.
Där ser man! Helt logiskt med tanke på namnet egentligen. Jag hade väl fått för mig något från Nikons symboler på mätmetodväljaren på min digitalkamera.
 
Hur använder du zonsystemet när du inte kan kontrollera kontrasten med framkallningen?
Zonsystemet går ju ut på att styra kontrasten med framkallningen för att få ett negativ som går lätt att kopiera i mörkrummet. Jag säger inte att du på något sätt har fel, jag har hört detta att folk använder zonsystemet i alla möjliga situationer, även när de plåtar digitalt. Skulle vara intressant att veta vad man menar och hur man gör bara?
Det är inte så konstigt.

Om man är extrem och jag kommer ihåg rätt kan man trycka in 12 eller var det 14 bländarsteg på papperskopians 7 steg när det gäller svartvitt.

Kan man nu inte komprimera eller expandera kontrasten så vet man kanske hur många steg man har tillgång till, för dia räknar jag med 5-6 steg. Så egentligen använder man zonsystemet för att bestämma VAD som skall med och VAD som kommer utelämnas.

Och på den punkten skiljer sig ju inte den svartvita previsualiseringen från ngn annan film. Så visst kan man säga att man använder zonsystemet.
 
Det är inte så konstigt.

Om man är extrem och jag kommer ihåg rätt kan man trycka in 12 eller var det 14 bländarsteg på papperskopians 7 steg när det gäller svartvitt.

Kan man nu inte komprimera eller expandera kontrasten så vet man kanske hur många steg man har tillgång till, för dia räknar jag med 5-6 steg. Så egentligen använder man zonsystemet för att bestämma VAD som skall med och VAD som kommer utelämnas.

Och på den punkten skiljer sig ju inte den svartvita previsualiseringen från ngn annan film. Så visst kan man säga att man använder zonsystemet.

Jag tycker att detta blir en smula missvisande, detta handlar om att man lär sig exponera efter de förutsättningar som ges av materialet, alltså att man skall lära sig att exponera rätt och slätt.

Zonsystemet består av tre delar:
1. Visualisera ditt motiv (alltså bestäm hur du vill ha det i den färdiga kopian)
2. Exponera, innebär att placera lågdager och där du vill ha dem enligt visualiseringen.
3. Anpassa framkallningen så att högdager och/eller mellantoner hamnar i de zoner du bestämt vid visualiseringen. Detta gör man ju genom att mäta motivets kontrast och underframkalla (minus-framkallna) eller överframkalla (plus-framkalla).

Att kalla elementär ljusmätning för zonsystem tycker jag är att devalvera uttrycket, eller ge det en helt annan betydelse än vad det har. Mäta ljus har man gjort långt innan zonsystemet var formulerat.
 
Jag tycker att detta blir en smula missvisande, detta handlar om att man lär sig exponera efter de förutsättningar som ges av materialet, alltså att man skall lära sig att exponera rätt och slätt.

Zonsystemet består av tre delar:
1. Visualisera ditt motiv (alltså bestäm hur du vill ha det i den färdiga kopian)
2. Exponera, innebär att placera lågdager och där du vill ha dem enligt visualiseringen.
3. Anpassa framkallningen så att högdager och/eller mellantoner hamnar i de zoner du bestämt vid visualiseringen. Detta gör man ju genom att mäta motivets kontrast och underframkalla (minus-framkallna) eller överframkalla (plus-framkalla).

Att kalla elementär ljusmätning för zonsystem tycker jag är att devalvera uttrycket, eller ge det en helt annan betydelse än vad det har. Mäta ljus har man gjort långt innan zonsystemet var formulerat.
Och om du då inte kan välja eller väljer att inte använda 3 så använder du i alla fall tänket.
Jag vet inte när de första ljusmätarna kom till. Men materialen i början var ju långsammare och därigenom var det inte lika känsligt.
 
Hur använder du zonsystemet när du inte kan kontrollera kontrasten med framkallningen?
Zonsystemet går ju ut på att styra kontrasten med framkallningen för att få ett negativ som går lätt att kopiera i mörkrummet. Jag säger inte att du på något sätt har fel, jag har hört detta att folk använder zonsystemet i alla möjliga situationer, även när de plåtar digitalt. Skulle vara intressant att veta vad man menar och hur man gör bara?

Erik Schalin har i det närmaste besvarat din fråga. Du har helt rätt i att man inte kan kontrollera kontrasten vid framkallning men man kan välja vad man vill ha med i fråga om högdagrar eller lågdagrar. Man kan heller inte använda all 9 zonerna utan det är snarare zon III till VII som går att använda vid bestämning av exponering.

Det fanns i någon av våra två största fototidningar en artikel om hur man kunde använda zonsystemet vid bestämning av exponering vid fotografering med diafilm. Publicerad tidigt -90 tal om jag mins rätt.
 
Men själva tänket använder ju många av oss när vi fotar svartvitt, utan att påstå att vi använder zonsystenmet. Och eftersom vi saknar möjligheten att styra framkallningen för varje motiv, annat än genom en genomsnittlig framkallning (vi använder rullfilm), blir det vilseledande om vi skulle påstå att vi använde zonsystemet. Zonsystemet kräver också att vi kan mäta upp ljuset i motivdelarna separat. Däremot om vi fotar med bladfilm eller har har tillgång till flera magasin/kamerahus, där filmen i varje magasin/hus kan framkallas för sig, och att vi kan spotmäta eller på annat sätt mäta ljsuet i motivdelarna separat, då kan vi påstå att vi använder oss av zonsystemet. Zeiss hade t.ex i sin Contarex på 1960-talet, ett småbildssystem med utbytbara bakstycken/magasin och med möjlighet att mäta ljuset snävt via en telesensor. Och Hasselblad med sina utbytbara magasin är välkända. Bl.a använde Ansel Adams (zonsystemets skapare) delvis Hasselbladskameran tillsmmans med lös spotmätare, just pga av möjligheten att kunna framkalla varje motiv optimalt.
 
.....Det fanns i någon av våra två största fototidningar en artikel om hur man kunde använda zonsystemet vid bestämning av exponering vid fotografering med diafilm. Publicerad tidigt -90 tal om jag mins rätt.

Men där använde man sig även av förexponering av filmrutorna i olika grad (om jag inte minns fel), på en vit yta, för att styra kontrasten i den slutliga bilden. Då kan man tala om något som liknar zonsystemet vid diabildsfotografering.
 
Men där använde man sig även av förexponering av filmrutorna i olika grad (om jag inte minns fel), på en vit yta, för att styra kontrasten i den slutliga bilden. Då kan man tala om något som liknar zonsystemet vid diabildsfotografering.

Jag har inget minne av att man i den artikeln hade använt sig av förexponering av filmrutorna.

I en video av Lars Kjellberg från 1989 om zonsystemet visar han hur man förexponerar en filmruta för att styra den slutgiltiga kontrasten på diabilden.
 
Jag har inget minne av att man i den artikeln hade använt sig av förexponering av filmrutorna.

I en video av Lars Kjellberg från 1989 om zonsystemet visar han hur man förexponerar en filmruta för att styra den slutgiltiga kontrasten på diabilden.

Jag läste i alla fall en artikel i FOTO eller Aktuell Fotografi, där man använde sig av förexponering för att styra den slutliga kontrasten i dia. Men när det var kan jag inte precisera.
 
Erik Schalin har i det närmaste besvarat din fråga. Du har helt rätt i att man inte kan kontrollera kontrasten vid framkallning men man kan välja vad man vill ha med i fråga om högdagrar eller lågdagrar. Man kan heller inte använda all 9 zonerna utan det är snarare zon III till VII som går att använda vid bestämning av exponering.

Det fanns i någon av våra två största fototidningar en artikel om hur man kunde använda zonsystemet vid bestämning av exponering vid fotografering med diafilm. Publicerad tidigt -90 tal om jag mins rätt.

Att exponera efter zonsystemet och dess 11 zoner (0 - X) har som förutsättning att jag kan styra kontrasten i framkallningen eftersom jag i zonsystemet utgår från att exponera efter lågdagern och tar hand om högdagern i framkallningen. Om jag tar bort möjligheten att styra kontrasten så innebär detta att mellantoner och högdagern kommer att hamna fel, enklare uttryckt kommer jag att få överexponerade bilder vid hård kontrast och underexponerade vid mjuk kontrast. Alltså, regeln att exponera efter lågdager och framkalla efter högdager gäller endast negativ film där jag kan styra kontrasten vid framkallning, och det är just detta zonsystemet handlar om. Att man sedan använder ett liknande tänk vid visualisering och när man väljer vad i motivet som skall hamna vart i den tänkta gråskalan är egentligen elementär ljusmätning.

Men som sagt, om man inte kan styra kontrasten vid framkallningen är det många gånger direkt olämpligt att exponera efter zonsystemets tankar. Det bästa man som regel kan göra är att exponera så att de motivviktigaste delarna hamnar där man vill ha dem och låta resten bli som det blir.

När det gäller diafilm brukar det som regel vara ganska fult om man låter högdagrarna fräta ur, något som man också bör ta hänsyn till.

Att sänka kontrasten genom att förbelysa filmen kan man som sagt göra. Det funkar så att man exponerar precis under tröskelvärdet för filmens ljuskänslighet och därmed "laddar" filmen vilket gör att den sedan reagerar lättare för exponering. Detta innebär att det kommer att krävas en ganska ringa exponering innan filmen börjar reagera. Effekten blir att man flyttar upp lågdagern och kan exponera snålare med bibehållen teckning där. Högdagern påverkas inte alls lika mycket i och med att förexponeringen blir marginell i förhållande till huvudexponeringen i högdagern. Men detta handlar om att sänka kontrasten genom att lyfta lågdagern vilket ger utrymme för att underexponera med bibehållen teckning i motivets skuggpartier. Processen som sådan är också ganska svårkontrollerad med avseende på ett exakt resultat. Och åter igen, detta handlar inte om zonsystemet utan om andra metoder att styra kontrasten på ett fotografiskt material. På samma sätt kan man förbelysa fotopappret vid kopieringen för att få ned kontrasten i högdagern. I bland vid riktigt knepiga ljusförhållanden som till exempel vid nattfotografering där man även drabbas av reciprocitetsavvikelse kan det vara nödvändigt att använda alla dessa olika metoder för att få bukt med kontrasten.

Nu har jag bråkat färdigt om zonsystemets definition ;)
 
Att exponera efter zonsystemet och dess 11 zoner (0 - X) har som förutsättning att jag kan styra kontrasten i framkallningen eftersom jag i zonsystemet utgår från att exponera efter lågdagern och tar hand om högdagern i framkallningen. Om jag tar bort möjligheten att styra kontrasten så innebär detta att mellantoner och högdagern kommer att hamna fel, enklare uttryckt kommer jag att få överexponerade bilder vid hård kontrast och underexponerade vid mjuk kontrast. Alltså, regeln att exponera efter lågdager och framkalla efter högdager gäller endast negativ film där jag kan styra kontrasten vid framkallning, och det är just detta zonsystemet handlar om. Att man sedan använder ett liknande tänk vid visualisering och när man väljer vad i motivet som skall hamna vart i den tänkta gråskalan är egentligen elementär ljusmätning.

Men som sagt, om man inte kan styra kontrasten vid framkallningen är det många gånger direkt olämpligt att exponera efter zonsystemets tankar. Det bästa man som regel kan göra är att exponera så att de motivviktigaste delarna hamnar där man vill ha dem och låta resten bli som det blir.

När det gäller diafilm brukar det som regel vara ganska fult om man låter högdagrarna fräta ur, något som man också bör ta hänsyn till.

Att sänka kontrasten genom att förbelysa filmen kan man som sagt göra. Det funkar så att man exponerar precis under tröskelvärdet för filmens ljuskänslighet och därmed "laddar" filmen vilket gör att den sedan reagerar lättare för exponering. Detta innebär att det kommer att krävas en ganska ringa exponering innan filmen börjar reagera. Effekten blir att man flyttar upp lågdagern och kan exponera snålare med bibehållen teckning där. Högdagern påverkas inte alls lika mycket i och med att förexponeringen blir marginell i förhållande till huvudexponeringen i högdagern. Men detta handlar om att sänka kontrasten genom att lyfta lågdagern vilket ger utrymme för att underexponera med bibehållen teckning i motivets skuggpartier. Processen som sådan är också ganska svårkontrollerad med avseende på ett exakt resultat. Och åter igen, detta handlar inte om zonsystemet utan om andra metoder att styra kontrasten på ett fotografiskt material. På samma sätt kan man förbelysa fotopappret vid kopieringen för att få ned kontrasten i högdagern. I bland vid riktigt knepiga ljusförhållanden som till exempel vid nattfotografering där man även drabbas av reciprocitetsavvikelse kan det vara nödvändigt att använda alla dessa olika metoder för att få bukt med kontrasten.

Nu har jag bråkat färdigt om zonsystemets definition ;)


Då måste jag erkänna att jag gör mycket allvarliga fel när jag använder mig av zonsystemet vid exponeringsbestämning och ändå får korrekt exponerade neg/dior när jag inte framkallar själv eller förexponerar. Mycket konstigt.
 
Då måste jag erkänna att jag gör mycket allvarliga fel när jag använder mig av zonsystemet vid exponeringsbestämning och ändå får korrekt exponerade neg/dior när jag inte framkallar själv eller förexponerar. Mycket konstigt.

Inte konstigt alls.... Läser du Alfs senaste inlägg finner du att han skriver:

"Att man sedan använder ett liknande tänk vid visualisering och när man väljer vad i motivet som skall hamna vart i den tänkta gråskalan är egentligen elementär ljusmätning."

Vilket betyder att du helt enkelt behärskar elementär ljusmätning, utan att blanda in det specifika Zonsystemet.
 
Hur använder du zonsystemet när du inte kan kontrollera kontrasten med framkallningen?

Det kan man ju. Ett riktigt E6-labb låter en pressa eller "rycka" filmen mot en liten extraavgift. Däremot gäller samma sak som för svartvitt, nämligen att man får göra det på 36 rutor åt gången.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar