Att exponera efter zonsystemet och dess 11 zoner (0 - X) har som förutsättning att jag kan styra kontrasten i framkallningen eftersom jag i zonsystemet utgår från att exponera efter lågdagern och tar hand om högdagern i framkallningen. Om jag tar bort möjligheten att styra kontrasten så innebär detta att mellantoner och högdagern kommer att hamna fel, enklare uttryckt kommer jag att få överexponerade bilder vid hård kontrast och underexponerade vid mjuk kontrast. Alltså, regeln att exponera efter lågdager och framkalla efter högdager gäller endast negativ film där jag kan styra kontrasten vid framkallning, och det är just detta zonsystemet handlar om. Att man sedan använder ett liknande tänk vid visualisering och när man väljer vad i motivet som skall hamna vart i den tänkta gråskalan är egentligen elementär ljusmätning.
Men som sagt, om man inte kan styra kontrasten vid framkallningen är det många gånger direkt olämpligt att exponera efter zonsystemets tankar. Det bästa man som regel kan göra är att exponera så att de motivviktigaste delarna hamnar där man vill ha dem och låta resten bli som det blir.
När det gäller diafilm brukar det som regel vara ganska fult om man låter högdagrarna fräta ur, något som man också bör ta hänsyn till.
Att sänka kontrasten genom att förbelysa filmen kan man som sagt göra. Det funkar så att man exponerar precis under tröskelvärdet för filmens ljuskänslighet och därmed "laddar" filmen vilket gör att den sedan reagerar lättare för exponering. Detta innebär att det kommer att krävas en ganska ringa exponering innan filmen börjar reagera. Effekten blir att man flyttar upp lågdagern och kan exponera snålare med bibehållen teckning där. Högdagern påverkas inte alls lika mycket i och med att förexponeringen blir marginell i förhållande till huvudexponeringen i högdagern. Men detta handlar om att sänka kontrasten genom att lyfta lågdagern vilket ger utrymme för att underexponera med bibehållen teckning i motivets skuggpartier. Processen som sådan är också ganska svårkontrollerad med avseende på ett exakt resultat. Och åter igen, detta handlar inte om zonsystemet utan om andra metoder att styra kontrasten på ett fotografiskt material. På samma sätt kan man förbelysa fotopappret vid kopieringen för att få ned kontrasten i högdagern. I bland vid riktigt knepiga ljusförhållanden som till exempel vid nattfotografering där man även drabbas av reciprocitetsavvikelse kan det vara nödvändigt att använda alla dessa olika metoder för att få bukt med kontrasten.
Nu har jag bråkat färdigt om zonsystemets definition