anonymous
Avslutat medlemskap
Mäta ljus har man gjort långt innan zonsystemet var formulerat.
Och även fotograferat innan ljusmätaren skapats.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mäta ljus har man gjort långt innan zonsystemet var formulerat.
Då måste jag erkänna att jag gör mycket allvarliga fel när jag använder mig av zonsystemet vid exponeringsbestämning och ändå får korrekt exponerade neg/dior när jag inte framkallar själv eller förexponerar. Mycket konstigt.
Zonsystemet går ju ut på att styra kontrasten med framkallningen för att få ett negativ som går lätt att kopiera i mörkrummet.
Det kan ha två orsaker. Att du inte förstod zone systemet så där hundra eller att du snackar och har allrdrig använt zone på en dia.
Zone är för B/W och för exponering av färg neg och enbart när man framkallar själv. Du måste kunna styra framkallningen. Under, normal, överframkallning ett måste med zone.
Ni som fotat mycket med dia, kan ni rekommendera någon särskild film? Eller kanske utveckla lite lätt vilka karaktäristika som är värt att beakta innan inköp.
Det jag vill åt är ganska neutrala färger i solljus; i alla fall inte varma. Hellre mycket rött och blått än gult och grönt. Lite korn skadar inte, så vi snackar från ISO 100 och uppåt.
Ålrajt, kan vi återgå till ämnet? ;-)
Ni som fotat mycket med dia, kan ni rekommendera någon särskild film? Eller kanske utveckla lite lätt vilka karaktäristika som är värt att beakta innan inköp. Jag lär handla hos Photax, så utbudet är inte enormt. Jag ämnar köpa både småbildsfilm och 120-film, samt kanske en ljusmätare till mellanformataren. Jag har hittills bara plåtat en rulle svartvitt med den, och då gick det bra att gissa lite och/eller använda en annan kamera som ljusmätare.
Det jag vill åt är ganska neutrala färger i solljus; i alla fall inte varma. Hellre mycket rött och blått än gult och grönt. Lite korn skadar inte, så vi snackar från ISO 100 och uppåt. För mellanformataren verkar 400 lagom, då den har f/3,5 som största ljusstyrka och objekivet verkar inte prestera särskilt bra nedom f/11.
Photax sortiment finns här: http://www.photax.se/meny09/index09/indx09_film.htm
Jag ser gärna tips på en enkel spotmätare också. Inga vidunder med automatik, fältmätning och krusiduller. Då kan jag lika gärna släpa med mig min digitalkamera som mätare;-)
Förutsättningen för att kunna styra framkallningen är att man använder sig av zonsystemet vid exponerningsbestämning.
/QUOTE]
Inte alls jag kan styra vilken framkallning som haelst utan Zone för det första, det andra är att du kan inte styra framkallningen för varje ruta för sig om du kör 135mm eller 120 film. Det är det som är fantastiskt med Zone men då är det 4x5 eller 8x10 sheets det handlar om
När jag nu börjat bli lite varm i kläderna med fota i svartvitt, framkalla och skanna själv, känner jag mig oerhört sugen på diafilm Fast då kommer jag förstås att lämna bort den för framkallning. Och kanske även skanning, beroende på hur prisbilden ser ut. Så då inställer sig raskt några frågor!
-Var köper man bra diafilm till bra pris i Sverige? Postorder går fint och jag behöver inte köpa mindre än 10 rullar i taget.
-Var lämnar man in filmen för bra framkallning till skäligt pris? Jag var inne på Japanphoto idag och de tog 79:- rullen för både 135- och 120-film. Det lät helt okej, även om det säkert finns billigare. Dock ingick inte skanning.
-Är det värt att lägga ut extra riksdaler på att få filmen skannad samtidigt? Jag ämnar bara använda bilderna i smått format och har en Epson V700. Största haken med den är att filmhållaren är så dålig att det nog blir rätt kass i färg, eftersom färgkanalerna ligger något förskjutna (antagligen beroende på lite fel höjd hos filmhållaren).
-Om jag använder en kamera som mäter ett medel över nästan hela bilden (Nikon FM2), är det vettigt att gå rakt på detta eller kompensera vid olika tillfällen? Med svartvitt upplever jag att exponeringarna blir mycket bättre om jag försöker mäta mot en jämnbelyst yta istället, för den luras något gravt av till exempel en liten smal strimma ljus himmel. Har även en M6 som har centrumvägd mätning, vilket funkar mycket bättre. Men då dia har så mycket mindre omfång kanske det rent av är bra med fullramsmätning?